اعتکاف؛ جهادی مقدس
کد خبر: 3794480
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸

اعتکاف؛ جهادی مقدس

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اعتکاف اهرم توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه است، اظهارکرد: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه‌بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا مراسم عبادی ـ معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‎کند.

اعتکاف؛ نوعی جهاد مقدس/پیام عملی و درس‌آمیز اعتکاف معرفی شودآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در رابطه‌با اهمیت اعتکاف، گفت: اعتکاف به‌معنای رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت، یا التزام به یک مکان و اقامه در آن است.اما در اصطلاح به‌معنای اقامت گزیدن در جایی است به‌طوری‌که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند.
وی افزود: آن‌چه باعث تفاوت میان اعتکاف و سایر اقامت‌ها می‎شود این است که در اعتکاف، یک نحوه توجه و رویکردی به خدا وجود دارد که مانع اشتغال فرد به امور دیگر می‎‏شود.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که پیامبراکرم(ص) به برپایی اعتکاف، بسیار توجه داشت و با وجود آن‌که خداوند متعال، پیامبر خویش را به داشتن خُلق و خویی عظیم و بزرگ ستوده است ولی آن حضرت خود را از اعتکاف بی‌نیاز نمی‎‌دانست، ادامه داد: رسول خدا(ص) افزون‌بر اهتمام عملی نسبت به اعتکاف، با بیان فضائل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق می‎کرد چنان‌که در حدیثی فرموده است: «یک دهه اعتکاف در ماه رمضان هم‌چون دو حج و دو عمره است».(من لایحضره الفقیه، کتاب الاعتکاف، ص 88)
امام جمعه خرم‎آباد اضافه کرد: گرچه این حدیث ناظر به اعتکاف به مدت ده روز در ماه رمضان است، ولی اعتکاف در کمتر از این مدت(به‌شرط آن‌که سه روز کم‌تر نباشد) در غیر ماه مبارک رمضان مخصوصاً «ایام‌البیض» به اندازه خود فضیلت و ثواب دارد.
وی با بیان این‌که اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن‌رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعاً بتوان روزه گرفت. پس هرگاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، گفت: در کشور ایران اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش‌از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است.اول آن‌که ماه رجب، ماه حرام است، دوم این‌که روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است.
وی افزود: ماه رجب ماه بزرگی است که مردم حتی در جاهلیت نیز حرمت آن‌را پاس می‎داشتند.اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود کمااینکه ظاهراً چنین رفتار و باوری نسبت به ماه رجب از دیگر ادیان الهی در میان مردم به جای مانده است.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که از زمانی‎که پیامبراسلام(ص) اعتکاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامی در میان مسلمانان رواج پیدا کرد، اظهارکرد: در حال حاضر مراسم اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی برگزار می‏‎شود.همه ساله خیل عظیم مسلمانان، که بخش قابل‌توجهی از آنان را جوانان تشکیل نی‎دهند، از سراسر جهان به سوی مسجد الحرام می‎شتابند و در کنار خانه خدا معتکف می‎شوند و حتی بسیاری از زائران خانه خدا به‌منظور دستیابی به فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پربرکت را برای انجام عمره مفره برمی‎گزینند.
اعتکاف یک پیام عملی و درس‌آمیز برای مردم است
آیت‌الله میرعمادی در رابطه‌با ارزش معنوی اعتکاف، گفت: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه‌بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا مراسم عبادی ـ معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‎کند.جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می‎چشد، لذت‌های مادی و شهوانی در دیده‌گانش، حقیر و بی‌ارزش می‎شود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضددینی گرفتار نمی‎شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، چنین مراسمی خود پیام عملی و درس‌آمیز برای مردم است.حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دین‌مداری است و آثار سازنده‌ای بر جامعه خواهد داشت، از همین‌رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت‌هایی که در باور عمومی مردم ریشه‌های عمیق دارند، نادیده گرفته شود.
وی افزود: بی‌تردید مساجد، حسینه‌ها، تکایا، هیئت‌های مذهبی، زیارت و اعتکافف نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و می‌کنند و این مقوله‌ها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرم‌های توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اظهارکرد: در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، هر چند این حرکت استعماری، دست کم ریشه‌ای چند صد ساله دارد و لیکن امروز هجمه فرهنگی شدت یافته است، در مقابل این شبیخون فرهنگی، همین پدیده‌های ارزشی همچون اعتکاف، مردم را در طول سال‌های متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت بخشیده است.علاوه‌بر این، اعتکاف نقش بسزایی در تصفیه و تزکیه انسان دارد.
انتهای پیام

captcha