وزارت علوم می‌تواند اداره دانشگاه علوم و معارف قرآن را برعهده بگیرد
کد خبر: 3791881
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
منصور غلامی در گفت‌وگو با ایکنا:

وزارت علوم می‌تواند اداره دانشگاه علوم و معارف قرآن را برعهده بگیرد

گروه دانشگاه ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت ادغام و یا انحلال دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: وزارت علوم می‌تواند که اداره این دانشگاه را، که زیرنظر اوقاف است، بر عهده بگیرد و فقط گزارشی از فعالیت‌های آن به اوقاف ارائه کند.

به گزارش ایکنا؛ انحلال و یا ادغام دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی موضوعی است که اخیراً مطرح شده و برخی معتقدند دولت و مجلس نمی‌تواند درباره اساسنامه این دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری کند. یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است که بیش از ۲۵ سال از سابقه فعالیت آن می‌گذرد و ۲۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور دارد. این دانشگاه زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه کار خود را آغاز کرد و فعالیت می‌کند. به گفته مقام عالی وزارتخانه علوم، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه علوم و معارف قرآن اجازه جذب دانشجو، در غیر از هدفی که برای آن‌ها تعیین شده، ندارند.

خبرنگار ایکنا بحث ادغام و یا انحلال دانشگاه علوم و معارف قرآن را که تنها دانشگاه قرآنی کشور است مجدداً از وزیر علوم پیگیری کرد. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون این موضوع گفت: بحث ساماندهی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی از این حیث مطرح است که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند به آموزش دانشجو ورود نکنند. باید حتماً این موضوع را در جلسه‌ای مطرح و بررسی کنیم تا تصمیم‌گیری‌های نهایی اتخاذ شود.
 
نظارت وزارت علوم هیچ منافاتی با وقفی بودن امکانات این دانشگاه‌ها ندارد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که دانشگاه علوم و معارف قرآن به مجموعه وزارت علوم منتقل شود تا بحث انحلال و یا ادغام این دانشگاه وابسته به دستگاهی اجرایی مطرح نباشد، بیان کرد: بله، بحث واگذاری به وزارت علوم مطرح است، اما اینکه بعضی از آقایان و مسئولان می‌گویند بخش‌های زیادی از این دانشگاه وقفی است و نمی‌تواند زیر نظر وزارت علوم فعالیت کند، باید بگویم از نظر بنده نظارت وزارت علوم هیچ منافاتی با وقفی بودن امکانات این دانشگاه‌ها ندارد و وزارت علوم این توانایی را دارد که مجموعه‌های وقفی را زیر پوشش و اداره خود بگیرد.

وزیر علوم یادآور شد: اگر این دانشگاه بتواند تحت نظارت وزارت علوم فعالیت کند، این امکان وجود دارد که هر از گاهی گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه به اوقاف بدهیم. بر همین اساس می‌توان این دانشگاه را با همین وضعیتی که دارد ادغام و به وزارت علوم منتقل کرد و همین وزارتخانه آن را اداره کند. این مسئله نیاز به طرح بحث بیشتر و تصمیم‌گیری با مشارکت طرفین دارد.

یادآور می‌شود پیش‌تر و در مصاحبه‌ای که ایکنا با غلامی انجام داده بود، وی به مصوبه‌ای در شورای عالی اداری کشور اشاره کرده و گفته بود که در یک بند از مصوبه قانون برنامه ششم توسعه این مسئله مطرح شده که دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و سایر سازمان‌ها نمی‌توانند دانشگاه داشته باشند و تمام این مراکز علمی باید زیرمجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت قرار گیرند، اما برخی از نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها از این قاعده مستثنی هستند. به دلیل اینکه این مرکز را برای تربیت نیروی انسانی متخصص خود تشکیل داده‌اند. نهاد‌هایی که برای خود نیرو نمی‌خواهند و قصد دارند فارغ‌التحصیلانی داشته باشند تا برای خود شغلی دست و پا کنند، اجازه جذب دانشجو ندارند و دانشگاه علوم و معارف قرآن هم مشمول این قاعده است.

انتهای پیام
captcha