اعتراض رسمی و غیررسمی نمایندگان سمن‌ها/ وزیر کشور تا انتهای مراسم ماند و گوش کرد
کد خبر: 3786071
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰

اعتراض رسمی و غیررسمی نمایندگان سمن‌ها/ وزیر کشور تا انتهای مراسم ماند و گوش کرد

گروه جامعه ــ نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان اجتماعی کشور امروز در حضور وزیر کشور و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعتراض‌های رسمی و غیررسمی خود را مطرح کردند.

به گزارش ایکنا؛ گردهمایی بزرگ فعالان مشارکت اجتماعی با انتقاد‌ها و اعتراض‌های رسمی، غیررسمی و فریادهای اعتراض نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها، NGOها و ... امروز در سالن وزارت کشور برگزار شد؛ وزیر کشور نیز از ابتدا تا انتهای مراسم در سالن ماند و به اعتراض‌ها گوش کرد.

در ابتدای مراسم، تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور پنج دست‌آورد مهم انقلاب را برشمرد و افزایش مشارکت اجتماعی را از اهم این دست‌آوردها دانست.

پس از سخنان وی کلیپی از انتظارات مسئولان سمن‌ها از دولت پخش و گروه موسیقی کردی به اجرای برنامه بسیار شاد پرداختند.

پس از آن نوابی‌‌نژاد به عنوان تنها خانم نماینده سمن‌ها به نمایندگی از سوی سمن‌های فعال در حوزه زنان خواستار حضور و ایفای نقش مشورتی سمن‌ها در جایگاه‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه زنان شد و اعلام کرد: آماده انجام وظیفه به عنوان پل ارتباطی مردم و دولت هستیم.

چرا رئیس جمهور نیامد؟

چراغی، نماینده سمن‌های حوزه سلامت نیز طی سخنانی ابتدا از عدم حضور رئیس‌جمهور در این مراسم انتقاد و عنوان کرد که در هنگام دعوت از آنها به شکل رسمی اعلام شده بود که قرار است در این مراسم رئیس‌جمهور حضور داشته و سخنان آنها را بشنود، اما به جای رئیس‌جمهور رحمانی‌فضلی وزیر کشور در این مراسم حضور دارد.

وی خواستار تسریع در ارسال لایحه قانونی سمن‌ها به مجلس، تمرکز صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد در وزارت کشور، تصویب تشکیل سازمان نظارت مشارکت اجتماعی در جهت واگذاری امور اجرایی سمن‌ها به خودشان، تثبیت حق مطالبه‌گری از حقوق گروه‌های هدف مورد حمایت NGOها، استقرار شعبه‌ای از ثبت شرکت‌ها در وزارت کشور و تصویب تشکیل گروه نظارت شد.

حیدری، نماینده سمن‌های فعال در حوزه امور ایثارگران و جانبازان نیز عمده مشکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و بسیاری دیگر از سازمان‌ها را عدم مشورت با متخصصان و فعالان مرتبط با حوزه‌های خود دانست و گفت: برخی از سازمان‌ها حتی سمن‌ها را مزاحم کار خود می‌دانند.

جانبازان مشکل دارند، اما با مشاهده مشکلات مردم دم بر نمی‌آورند

وی اضافه کرد: امروز نحوه رسیدگی به مشکلات ایثارگران از حال و روز مناسبی برخوردار نیست، اما جانبازان با مشاهده مشکلات مردم دم بر نمی‌آورند و ما باید تلاش و همفکری را بیشتر کنیم و البته همه می‌دانند که اگر فساد را ریشه‌کن و شایسته‌سالاری را حاکم کنیم، مشکلات کم می‌شود.

در ادامه این نشست، رحمانی فضلی ابتدا در پاسخ به انتقاد نماینده یکی از سمن‌ها مبنی بر عدم حضور رئیس جمهور در این مراسم گفت: رئیس جمهور طی چند سال اخیر هر زمان ما درخواست کردیم، با اشتیاق پذیرفتند که در چنین همایش‌هایی حضور داشته باشند، اما به دلیل تلاقی برنامه‌ها از دو هفته پیش اعلام شد که ایشان نمی‌تواند در این مراسم حاضر شوند. به هر حال من از همه سمن‌ها عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم جلسه‌ای با حضور ایشان برگزار شود.

در طول سخنان وزیر کشور، چند نفر از نمایندگان سمن‌ها بلند شده و سخنانی اعتراض‌آمیز مطرح کردند.

در ادامه، اجرای موسیقی بسیار شاد آذربایجانی هم حضار را به وجدآورد.

شرکای دولت در توسعه پایدار سرزمین ایران هستیم نه ابراز یا بازوی دولت

محمد الموتی، نماینده سمن‌های فعال محیط زیست هم از وضعیت فعالان محیط زیست گفت و تأکید کرد: ما شرکای دولت در توسعه پایدار سرزمین ایران هستیم، نه ابراز یا بازوی دولت. مردم ایران تاریخ پرافتخاری از آنچه شما(مسئولان) مشارکت می‌نامید، خلق کرده‌اند، اما حالا نوبت نظام تدبیر است که گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند.

آیا امام زمان(عج) در سرزمین سوخته ظهور می‌کند؟

وی گفت: دستگیری فعالان محیط زیست ضربه سختی به فعالیت‌های سمن‌های محیط زیستی وارد کرده است. یک سؤال دارم: آیا امام زمان(عج) در سرزمین سوخته ظهور می‌کند؟ بلایی که ما بر سر این سرزمین آورده‌ایم، در کجای آموزه‌های ما مربوط به مهدویت قرار دارد؟

الموتی اضافه کرد: این سرزمین فقط جای کاسبی نیست، بلکه جای زندگی برای همه زیست‌مندان است.

مهدی مولایی، نماینده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز ضعف مردم‌محوری، کم‌رنگ بودن دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر برای حل مشکلات مردم، اولویت دادن درمان برپیشگیری و اختصاص فقط دو و نیم درصد بودجه به برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را ریشه مشکلات موجود دانست و پیشنهاد کرد: به سرمایه‌های اجتماعی به صورت محلی و منطقه‌ای توجه شود، بر شبکه‌سازی سمن‌ها به جای تکثیر تعداد آنها تمرکز شود، زیست‌بوم مجازی برای بچه‌های مساجد ایجاد شود و توان شناسایی مسائل اجتماعی ارتقا پیدا کند.

در حین سخنرانی افرادی که به عنوان نمایندگان رسمی سمن‌ها سخنرانی می‌کردند، تعدادی از حضار به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند یا با صدای بلند از این نمایندگان می‌خواستند که اعتراض‌های تندتری نسبت به مسئولان مطرح کنند و با ملایمت با مسئولان سخن نگویند.

در ادامه، موسیقی لری اجرا شد که این بخش نیز خالی از لطف نبود. 

وقتی فهمیدیم رئیس‌جمهور نمی‌آید، باید همه سالن را ترک می‌کردیم  

بیرون سالن هم تعدادی از افرادی که به نشانه اعتراض از سالن خارج شده بودند، با هم بحث می‌کردند و عده‌ای معتقد بودند به محض ورود به سالن و فهمیدن اینکه رئیس جمهور در این مراسم حضور ندارد، باید همه سالن را ترک می‌کردند، اما عدم انسجام سمن‌ها است که موجب شده مسئولان به آنها بی‌توجه باشند.

در ادامه این مراسم، اجرای موسیقی بسیار شاد گیلکی کمی فضای سالن را آرام کرد.

آخرین سخنران این مراسم، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود.

وی با تأکید بر اینکه سهم قابل توجهی از رشد و توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس شاخص‌های جهانی (شاخصHDI) در مرز کشورهای توسعه یافته است، متعلق به سازمان‌های مردم‌نهاد است، گفت: اگر فضا برای سیاست‌گذاری، دیده‌بانی و رصد دیدگاه‌های فراهم شود، شاهد تحولات بزرگی خواهیم‌بود.

ابتکار رشد در بخش‌‌های مختلف کشور را مدیون فعالیت سمن‌ها دانست و گفت: باید این سهم را به رسمیت شناخت و ما در معاونت زنان به صورت خاص برای سازمان‌های نهاد برنامه داریم و بخشی از مسئولیت‌ها را به آنها برون‌سپاری کرده‌ایم. راهبرد ما توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان است.

به گزارش ایکنا؛ در حین سخنرانی ابتکار که قبلاً رئیس سازمان محیط زیست بود، یکی از حاضران بلند شد و خواستار تعیین تکلیف فعالان زندانی محیط زیست شد و گفت: من نمی‌دانم آیا آنها گناهکار هستند یا خیر، اما وضعیت و تکلیف آنها باید مشخص شود. این اتفاق صدمه زیادی به فعالان محیط زیست زده است.

ابتکار ضمن تأیید سخنان وی گفت: تمام تلاش دولت این است که نگاه امنیتی به مشارکت‌های اجتماعی نداشته باشد. امیدوارم این مسئله نیز حل شود و هیچ فعال اجتماعی به دلیل اعتراض و سخن گفتن زندانی نشود.

انتهای پیام

captcha