به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجتالاسلاموالمسلمین حسن بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگویی اظهار کرد: ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش حلقه وصل مؤثر در تعامل بین این دو بخش اصلی و مهم جامعه است که تاکنون فعالیتهای قابل توجهی داشته است.
وی با طرح سه نکته در پویایی این ستاد گفت: هرچند ماهیت ستاد برنامهریزی در قالب طرح و گفتوگو با صاحبنظران و مجریان است، اما این تنها بخشی از کار است و بخش عملیاتی و اجرایی نیز باید مهمترین هدف ستاد را تشکیل دهد.
وی بیان کرد: برنامههای عملیاتی ستاد را باید توسعه داد تا با برنامهریزی صحیح شاهد اثرگذاری همفکری نخبگان حوزه و آموزش و پرورش در بدنه دستگاه تعلیم و تربیت باشیم.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طرح و برنامه و عملیات را دو بخش مجزا شده از هم نام برد و ادامه داد: باید حدود این دو بخش بهخوبی تشخیص داده شود و اقدامات لازم برای توسعه هرکدام صورت گیرد.
حجتالاسلام بنیادی در ادامه با تأکید بر تعیین و تعریف افقی روشن برای فعالیتهای آینده ستاد همکاریها، گفت: افقهای تعریف شده باید واقعی و قابل دستیابی ترسیم شود تا شاهد گرایش انتخابی و مثبت دانشآموزان بهسوی معنویت باشیم.
وی اظهار کرد: دستگاههای مرتبط با ستاد، اتاق فکرهای آنها و مجریان امر در هر دو دستگاه باید برنامهها را مرحله به مرحله پیش ببرند و سرعت بیشتری به فعالیتهای خود بدهند.
شناخت واقعیت جامعه هدف
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، درک واقعیت زمان را یکی از مؤلفههای مهم در توفیقات این ستاد ذکر کرد و افزود: در بحث اجتهاد و استنباط احکام شرعی یکی از عناصر مهم، شناخت زمان و مکان است.
حجتالاسلام بنیادی یادآور شد: شناخت جامعه هدف که قرار است برای آنها برنامهریزی شود بسیار حائز اهمیت است و هدف غایی ستاد زمینهسازی برای رسیدن دانشآموزان به مراتبی از حیات طیبه از مقاطع ابتدایی تا پایان تحصیل ۱۲ ساله است.
وی ادامه داد: باید افکار و خواستههای این افراد را شناخت و تغییراتی از جمله فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را که در شرایط کنونی در روحیه و افکار این جامعه دخیل است، در برنامهریزیها مورد توجه قرار داد.
نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین تأکید کرد: نسل پنجم انقلاب از نظر زمانی فاصلهای با نسل قبل خود ندارد ولی از لحاظ فکری تفاوت فاحشی با نسل چهارم انقلاب دارد.
این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اهمیت و نقش بهسزای ستاد همکاریها، افزود: طرحهای ارائه شده در ستاد باید به روز و قابل اجرا باشد و زمانشناسی و دیگر عوامل مؤثر در افکار و رفتار دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد، زیرا با در نظر گرفتن این عوامل میتوان تأثیرگذاری طرحها را بیشتر کرد.
بهکارگیری نخبگان و صاحبنظران علمی
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با ارزیابی مثبت از ساختار سازمانی ستاد، بیان کرد: واگذاری مسئولیت کمیتههای استانی به نمایندگان ولی فقیه از لحاظ توجه به فرهنگ خاص هر منطقه اقدامی مؤثر و قابل توجه است؛ این در حالی است که کمیتههای استانی در دو بخش حوزوی و آموزش و پرورش باید بهدنبال متخصصان، صاحبنظران و نخبگان علمی باشند.
بنیادی تأکید کرد: اگر تخصص را وارد این حیطه نکنیم نتیجه مطلوب محقق نخواهد شد و گاهی ناخواسته کار از حیطه کارشناسی خارج شده و به سمت امور روزمره سوق پیدا میکند و کارآمدی ستاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی با مثبت و موفق ارزیابی کردن فعالیت کمیتههای استانی افزود: برای کسب توفقیات بیشتر باید وضع مطلوب را معیار کار قرار داد.
حجتالاسلام بنیادی در ادامه با اشاره به اینکه علوم انسانی غیر اسلامی ذهن دانشآموزان را آزرده و آنها را به انحطاط و انحراف میبرد، اضافه کرد: افرادی که علوم انسانی و اسلامی را خوب بشناسند، میتوانند آن را خوب بهروزرسانی کرده و به مخاطب برسانند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر اطلاعرسانی درست، افزود: در مجمع عمومی جامعه مدرسین اساتید خبره حوزوی میتوانند در بخشهای مختلف ستاد در قالبهای همیاری، همفکری، مطالعاتی و کمیتههای تخصصی کمکهای ارزندهای داشته باشند و اکنون این ضرورت وجود دارد که خیل عظیم نیروها را در جهت تحقق اهداف ستاد و نظام اسلامی بهصورت سازمان یافته به اتاق فکرهای مهم متصل کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که در مجمع عمومی جامعه مدرسین کمیته علمی مشورتی ستاد همکاریها تشکیل شود تا ستاد همکاریها از اندیشه، ایدهها و طرحهای دیگر کمیتههای اندیشهورز در بخش راهبردی بهره ببرد.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام