کمیته اخلاق پژوهش در دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شد
کد خبر: 3784554
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

کمیته اخلاق پژوهش در دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شد

گروه دانشگاه ــ مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی از دریافت مجوز و تشکیل «کمیته اخلاق در پژوهش» برای نظارت اخلاقی بر رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های علمی خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، علی خورسندی طاسکوه، مدیر پژوهشی دانشگاه با اعلام این خبر اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور که متعهد به حفظ بالاترین استاندارد‌های کیفی اخلاق در پژوهش در پژوهش‌های انسانی و اجتماعی است، موفق شد با دریافت مجوز از کمیته ملی اخلاق در پژوهش، این کمیته را در دانشگاه تشکیل دهد.

او با بیان اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه برای ارتقای استاندارد‌ها و رعایت موازین پژوهشی به‌منظور بهبود کیفیت تحقیقات علمی گفت: دغدغه ایجاد کمیته اخلاق دانشگاه سال‌ها بود که از سوی برخی از اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان می‌شد، این مهم با حمایت و پشتیبانی معاون پژوهشی دانشگاه، کارشناسان مدیریت امور پژوهشی، یاری اعضای هیئت‌علمی عضو کمیته مشورتی مربوطه و نیز کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، از خرداد سال جاری پیگیری و قدم‌های محکم و عملیاتی در این خصوص برداشته شد و موفق شدیم با دریافت مجوز تشکیل کمیته اخلاق گامی مؤثر در افزایش استاندارد‌ها و موازین پژوهش بین‌المللی در جهت بهبود تحقیقات علمی برداریم.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق در پژوهش و جایگاه برجسته‌ای که در پژوهش‌های علمی در تحقیقات انسانی و اجتماعی دارد، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی از معدود دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که مجوز تأسیس کمیته اخلاق در پژوهش را اخذ نموده است.

خورسندی طاسکوه در خصوص اجرای این سیاست در دانشگاه بیان کرد: از این‌ پس تمام پروژه‌های تحقیقاتی از جمله پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی استادان محترم دانشگاه که با موضوعات حساس و با آزمودنی انسانی و حیوانی سروکار دارند، باید مطابق با استاندارد‌ها و موازین اخلاقی و حقوقی موجود در شیوه‌نامه اخلاق در پژوهش را رعایت نمایند.
 
وی اضافه کرد: به این ترتیب، موضوعات پژوهشی موردنظر قبل از شروع کار باید به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه برسد. کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه مرکب از ده عضو ثابت است که ترکیبی از متخصصان و اعضای هیئت علمی در آن عضویت دارند. این اعضا با موافقت رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه و تأییدیه کمیته ملی اخلاق در پژوهش کشور در این کمیته منصوب‌ شده‌اند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه با معرفی اعضای کمیته تشکیل‌ شده در دانشگاه، گفت: بر اساس مصوبه و شیوه‌نامه کمیته ملی، اعضای کمیته اخلاق دانشگاه شامل رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی، دو نفر پژوهشگر برجسته، یک نفر متخصص اخلاق زیست پزشکی، یک نفر حقوقدان، یک نفر روحانی آشنا به اخلاق زیست پزشکی، یک نفر متخصص آمار حیاتی یا اپیدمیولوژی و یک نفر به عنوان نماینده جامعه هستند. این کمیته به بررسی و ارزیابی پروپوزال‌های دریافت شده از سوی دانشکده‌ها و تخصیص کد اختصاصی اخلاق در پژوهش می‌پردازد که در مجامع علمی ملی و بین‌المللی مورد استناد و پذیرش است.
 
وی در خصوص اجرای این طرح در سطح دانشگاه اضافه کرد: در بعضی از دانشکده‌ها نظیر روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی، تربیت‌بدنی و ... که پژوهش‌های علمی عمدتا مستقیما با آزمودنی انسانی سر و کار دارند، کمیته اختصاصی هر دانشکده تأسیس خواهد شد و بررسی‌ها و مصوبه‌های دانشکده‌ها در سطح کمیته دانشگاه مطرح و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به پژوهش موردنظر کد اخلاقی اختصاصی تخصیص داده می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha