وقتی «مهربانی» چاشنی نان می‌شود
کد خبر: 3784386
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
گزارشی از نانوایی کوچک با انسان‌های بزرگ‌؛

وقتی «مهربانی» چاشنی نان می‌شود

گروه فرهنگی ــ یک نانوایی کوچک با نانواهای بزرگ‌منش در قزوین «نان مهربانی» به مخاطبان خود می‌دهد و طعمی از نوع‌دوستی و مهربانی را چاشنی نان‌های خود می‌کند.

وقتی «مهربانی» چاشنی نان می‌شوداز خیابان هلال‌احمر قزوین که گذر کنی با صحنه‌ای تأثیرگذار روبرو می‌شوی، یک نانوایی کوچک اما با انسان‌هایی بزرگ‌منش که «نان مهربانی» به مخاطبان و جامعه هدف خود می‌دهد و طعمی از نوع‌دوستی و مهربانی را چاشنی نان‌های خود می‌کند.
به سراغ صاحب نانوایی رفته و بعد از معرفی خود از وی در خصوص این طرح پرسیدم.
علی مقدم، نانوای قزوینی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه نانوایی به نام همسرم خانم صمدی است و ما در این نانوایی با پختن سنگک و اجرای طرح «نان مهربانی» تلاش می‌کنیم تا گامی برای گسترش نیات خیرخواهانه داشته باشیم، گفت: طرح «نان مهربانی» بیش از یک سال است که در حال اجراست.
وی افزود: در اجرای این طرح روزانه بین 200 تا 300 نان به نیازمندان داده می‌شود چرا که این اتفاق یک طرح انسان دوستانه است که در آن برای کسانی که به این نانوایی مراجعه می‌کردند و افراد کم‌درآمد که توانایی خرید نداشتند «نان مهربانی» داده می‌شود.
مقدم بیان کرد: در سال نخست هزینه اجرای این طرح را خودمان متقبل می‌شدیم اما بعد به‌واسطه اینکه عده‌ای دوست داشتند در این کار خیرخواهانه دخیل شوند امکان کمک خیران را هم با ایجاد صندوقی فراهم کردیم.

عرضه «نان مهربانی» در قزوین/ گاهی ساده کمک کردن قشنگ است...

این نانوای قزوینی با اشاره به صندوقی که در کنار درب ورودی نانوایی گذاشته‌شده است، گفت: صندوقی برای کمک به اجرای این طرح قرار داده‌ایم و بخشی از هزینه‌ها توسط این صندوق تأمین می‌شود چرا که خیرانی که دوست دارند کمک‌های مالی خود را در آن ریخته و در این امر مشارکت دارند.
وی در خصوص چگونگی اهدای نان‌ها به افراد عنوان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند از یک‌سو و تهیه بن‌هایی و دادن آن به مساجد برای معرفی افرادی که توانایی خرید نان را ندارند از سوی دیگر، می‌توانند نان موردنیاز روزانه خود را به صورت رایگان از این نانوایی تهیه کنند.
این شهروند قزوینی ادامه داد: معمولاً 4 نان سنگک به افراد متقاضی «نان مهربانی» داده می‌شود و این افراد هر روز هم می‌توانند از این نانوایی نان بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون کسی دست‌خالی از این نانوایی برنگشته است، حتی اگر صندوق کمک خیران تأمین هم نشده باشد، خاطرنشان کرد: هر روز افرادی که بن دارند و یا کارت بهزیستی و یا کمیته امداد دارند به نانوایی مراجعه می‌کنند و نان خود را تهیه می‌کنند البته یک سری هم بدون اینکه حرفی بزنند نان خود را برمی‌دارند و می‌روند و یا می‌گویند نان مهربانی می‌خواهیم که ما هم نان را به آن‌ها می‌دهیم.
مقدم عنوان کرد: در قزوین چندین مورد از نانوایی‌ها این‌چنین طرحی را اجرا می‌کنند که به نظرم خوب است نظیر چنین اقدامات نوع‌دوستانه‌ای در نانوایی‌ها و یا اماکن دیگر مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در این کار خیر افراد نیازمند به نان خود می‌رسند و ما هم نقش بانی این کار خیر را خواهیم داشت که بی‌شک اقدامی نوع‌دوستانه و زیباست و در وضعیت اقتصادی کنونی می‌تواند کمک شایانی باشد.
مجری طرح «نان مهربانی» در قزوین تأکید کرد: هر کس هر آنچه در توانش است می‌تواند کار خیر انجام و در هر مغازه‌ای نظیر چنین کاری را انجام دهد که بی‌شک نه‌تنها ضرری نخواهد دید بلکه خداوند متعال به بهترین وجه آن را پاسخ خواهد داد.
مقدم در پایان خاطرنشان کرد: خدا را شکر ما راضی هستیم و از روزی که این طرح را آغاز کرده‌ایم شاهد خیروبرکت فراوان اجرای این طرح در زندگی خود هستیم.
مصاحبه تمام می‌شود اما در طول مصاحبه متوجه افرادی شدم که می‌آمدند و نانی را بدون اینکه سخنی بگویند برداشته و با گفتن اینکه خداوند به مال و جان و زندگی‌ات برکت دهد از نانوایی خارج می‌شدند. عده‌ای هم بدون اینکه نانی بخرند کمک‌های مالی خود را در صندوق ریخته و با بیان اینکه خدا قبول کنه از نانوایی عبور می‌کردند.
آری گاهی ساده کمک کردن قشنگ است...
گزارش از رقیه ملاحسنی
انتهای پیام

captcha