حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» و شفاف‌سازی در معاونت و اتحادیه تشکل‌های قرآنی
کد خبر: 3784039
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» و شفاف‌سازی در معاونت و اتحادیه تشکل‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تمدید زمان ثبت‌ نام آزمون حفظ و مفاهیم قرآن، انتشار حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال 96 و دریافتی‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و از همه مهم‌تر حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» از مهمترین رویدادهای قرآنی هفته اول بهمن‌ماه 97 بود.

جمعه/// هیاهوی«کاروان قرآنی انقلاب» در استان‌ها و شفاف‌سازی حمایت‌های معاونت قرآن در سال96به گزارش ایکنا؛ این هفته‌ با اخبار متنوع و متعدد چون اعلام برنامه‌های ایام دهه فجر فرهنگ‌سرای قرآن، فراخوان مرکز قرآن سازمان بسیج دانشجویی برای دریافت محتواهای قرآنی، حرکت کاروان قرآنی انقلاب به همت رادیو قرآن و با مشارکت دیگر دستگاه‌ها، تشکیل مجمع مشورتی شورای توسعه و اعلام مصوبات آن، شفاف‌سازی حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال 96، همچنین انتشار دریافتی‌های اتحادیه تشکل‌های و قرآن و عترت طی نشستی خبری و... همراه شدیم.
تشکیل مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
نود‌و‌نهمین جلسه مجمع مشورتی با ارئه گزارشی از طرف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت کمی پوشش بیمه‌ای فعالان قرآنی همراه با بررسی چالش‌ها، کمبودها و راه‌‌حل‌های پیشنهادی، بررسی پیشنهاد تشکیل کارگروه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان و مناطق محروم تشکیل شد.
برنامه‌های متنوع دهه فجر در فرهنگ‌سرای قرآن
همزمان با ایام دهه فجر، برنامه‌های متنوع قرآنی چون پنج محفل انس با قرآن، تجدید میثاق با بنیانگذار کبیر انقلاب، چهار نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی مبانی ـ قرآنی انقلاب اسلامی در اندیشه‌های امام(ره) و رهبری با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی، مدرس حوزه و دانشگاه در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار می‌شود.
فراخوان مرکز قرآن سازمان بسیج دانشجویی
مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی، فراخوان تولید محتوا در عرصه‌های مختلف را اعلام کرده و از دانشجویان دغدغه‌مند و مستعد با روحیه جهادی در زمینه‌های مختلف دعوت به عمل آورده است.
از جمله این زمینه‌ها می‌توان به قرائت قرآن کریم و تواشیح، طراحی سایت و نرم‌افزار، طراحی نشریه و‌ محتوا، کلیپ‌سازی، تئاتر و بازیگری، فعال فضای مجازی، پژوهشگری و فعال اقتصادی و ... اشاره کرد که علاقه‌مندان تا ۱۲ بهمن‌ماه می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها یا مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی و یا ارتباط از طریق شماره ۰۹۱۵۳۳۵۳۵۴۹ برای حضور در این فراخوان اعلام آمادگی کنند.
تشریح برنامه‌های رادیو قرآن در ایام دهه فجر
نشست تشریح برنامه‌‌های رادیو قرآن ویژه ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن و مدیران گروه‌های مختلف این شبکه رادیویی در ساختمان شهدای رادیوی سازمان صداوسیما برگزار شد.
طی این نشست به راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب از اول تا ۲۲ بهمن‌ماه و سفر به 11 استان و ۳۳ شهر سفر و برپایی محافل قرآنی ویژه‌ای اشاره شد. همچنین برنامه «رهاورد» که به دستاوردهای ۴۰ساله دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی می‌پردازد، برنامه «انقلاب قرآنی» که به مرور خاطرات قرآنیان کشور از انقلاب اسلامی می‌پردازد و برنامه «پای رحل استاد» که به معرفی جلسات فعالان قرآنی کشور از دیگر برنامه‌های این ایام است.
حرکت «کاروان قرآنی انقلاب»
بزرگترین رویدادی که در ایام دهه فجر از سوی رادیو قرآن اجرایی می‌شود، راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب است که از روز اول تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری به یازده استان و ۳۳ شهر سفر و محافل قرآنی ویژه‌ای را برگزار می‌کند. بدرقه، جمع قرآنیان در گلزار شهدای بهشت‌ زهرا(س) انجام شد و سپس در استان‌ها و شهرهای اراک، خمین، محلات و دلیجان، اصفهان و کاشان، آران و بیدگل، نجف‌آباد (یادمان شهید حججی) و خمینی‌شهر و ... بوشهر، جزیره قشم، قلعه گنج کرمان، یزد، خراسان رضوی و تربت جام به اجرای محافل می‌پردازند.
حضور ۱۰۰ مددجوی بهزیستی در طرح «مشکوة»
نخستین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت سازمان بهزیستی کشور در حال برگزاری است.
این دوره که تا ۲۲ اسفندماه سال جاری در حال برگزاری است، برای استفاده آسان‌تر معلولان و نابینایان از آموزش حفظ قرآن به صورت غیر حضوری (تلفنی) برگزار می‌شود که طی این طرح ۱۰۰ نفر از ۲۳ استان زیر نظر ۹ مربی که خود از حافظان قرآن هستند، مشغول حفظ قرآن هستند.
تمدید ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن تا پنجم بهمن‌
ثبت‌ نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن که از روز ۱۰ دی‌ماه همزمان در سراسر کشور و از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir آغاز شده است، تا پنجم بهمن‌ماه ادامه دارد.
بر همین اساس آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، امسال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌‌شود. همچنین، برای اولین بار در تاریخ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، همکاری با طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۲ نیز انجام شده است. در این مشارکت، اجرای طرح بشارت در برنامه‌های آزمون مشترک دستگاه‌های فوق قرار گرفته است.
براساس آنچه در دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری حفظ آمده است، آزمون رشته‌های الکترونیکی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، اول و دوم اسفندماه و آزمون رشته‌های کتبی نیز روز پنجشنبه، نهم اسفندماه برگزار می‌شود.
عبور داوطلبان آزمون سراسری حفظ قرآن از ۹۲ هزار نفر
عداد ثبت‌ نام‌کنندگان در سامانه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن به نشانی https://www.quranedu.ir/ تا چهارم بهمن‌ماه، از مرز 130 هزار نفر عبور کرد.
استان اصفهان با بیشترین ثبت‌ نام، رتبه نخست استانی را تاکنون کسب کرده است و پس از آن استان‌‌های کرمانشاه، خراسان رضوی، تهران و کرمان در رتبه‌های دوم تا پنجم هستند و در بخش شهرستانی نیز شهر قم همچنان در جایگاه برتر قرار دارد و در بخش مؤسسات نیز جامعةالقرآن بانوان شاهرود پیشگام است.
فراخوان ثبت‌نام کلاس‌های قرآن آستان حضرت معصومه(س)
فراخوان ثبت‌ نام کلاس‌های قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بخش آقایان(از هشت سال به بالا) در فصل زمستان آغاز شد.
این دوره‌ها شامل روخوانی و روان‌خوانی و تجوید، ترتیل و تحقیق، حفظ قرآن و حدیث، مداحی ویژه گروه سنی ۱۳ تا ۲۱ سال، ترجمه و مفاهیم قرآن و ادعیه و زیارت‌نامه‌ها است.
همکاری رادیو قرآن با نیروی انتظامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن در دیدار با سردار سرتیپ حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، ضمن تشریح فعالیت‌های شبکه رادیویی قرآن، آمادگی این شبکه را جهت همکاری در ایام نوروز اعلام کرد.
با توجه به اینکه فعالیت‌های نیروی انتظامی در ایام نوروز افزایش می‌یابد، تهیه و تولید لوح فشرده از سوی رادیو قرآن و توزیع آن توسط نیروی انتظامی به مسافران نوروزی در دستور کار قرار گرفت.
تجلیل کاروان قرآنی انقلاب از فعالان قرآنی استان مرکزی
نشست فعالان قرآنی استان مرکزی با حضور مسئولان استان مرکزی همچون استاندار استان مرکزی، نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی، مدیر سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی، فرماندار خمین و با حضور کاروان قرآنی انقلاب، فعالان و خیران قرآنی استان مرکزی برگزار شد.
در ادامه مراسم از فعالان قرآنی استان مرکزی چون اعظم فتحی، حافظ کل قرآن و مدرس دانشگاه، زهرا شفاعتی، حافظ کل قرآن و مدرس دانشگاه، علیرضا رضایی، از پیشکسوتان قرآنی استان مرکزی، حمید حاجی اسماعیل‌زاده، قاری و معلم قرآن، حمید رضایی، قاری و پیشکسوت قرآن، محمد باقری، قاری مدرس پیشکسوت شهرستان خمین، داود عسکری، قاری و مدرس دانشگاه و... تجلیل به عمل آمد.
فهرست حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال ١٣٩٦
در ادامه پیگیری و اجرای سیاست شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته مکلف به انتشار تمامی حمایت‌ها و یارانه‌های پرداختی به مؤسسات فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین اعلام بیلان رویدادهای فرهنگی، هنری و قرآنی هستند.
بر اساس این گزارش، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست حمایت‌های خود از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ناشران قرآنی در سال ١٣٩٦ را منتشر کرد.
تشکیل نخستین نشست کمیته پنج‌نفره پیگیری مطالبات اتحادیه‌های قرآنی

نخستین جلسه و نشست کمیته پنج نفره پیگیری مطالبات اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها متشکل از مدیران عامل؛ «امیرحجت مرادی» اتحادیه‌ گیلان، «محمد الهی»، خراسان جنوبی، «حجت‌الاسلام مهدی امیدیان» لرستان، «محمدعلی مشهدی» کرمان و «عباس جانباز» مازندران، در سازمان دارالقرآن الکریم برپا شد.
طی این جلسه بر جلوگیری از موازی‌کاری انجمن خیرین قرآنی، انجمن معلمان قرآن، انجمن جلسات سنتی قرآن، انجمن خانه‌های قرآن و عترت و انجمن قرآنیان(متشکل از پیشکسوتان و خادمان قرآن) با اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی استان‌ها، اموال و دارایی‌های نقدی و غیرنقدی دو اتحادیه و پیگیری‌های کمیته 13 نفره بررسی موارد اختلافی اساسنامه پرداخته شد.
ارائه گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور
نشست خبری «ارائه گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» با حضور حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه‌ امروز، و اصحاب رسانه در دفتر این اتحادیه تشکیل شد.
دریافت نشدن یک ریال سود از اعتبارات حساب معین، ارائه گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و شفافیت مالی، تأمین هزینه‌های ستادی از مکانی به جز اعتبارات قرآنی و ... از مواردی بود که در نشست خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور مطرح شد.
انتهای پیام

captcha