فرهنگ میزبانی، غیر از ابعاد اقتصادی حائز رویکرد تمدنی باشد
کد خبر: 3782263
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴

فرهنگ میزبانی، غیر از ابعاد اقتصادی حائز رویکرد تمدنی باشد

گروه فرهنگی _ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بیان کرد: زمانی که ما از فرهنگ میزبانی سخن می‌گوییم، غیر از ابعاد اقتصادی باید رویکردی تمدنی به آن داشته باشیم. وقتی از یک تمدن صحبت می‌کنیم، منظور ما علاوه بر معماری و نظم و نظام اقتصادی، یک رفتار اجتماعی است.

فرهنگ میزبانی، غیر از ابعاد اقتصادی باید حایز رویکرد تمدنی باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیروز، 27 دی ماه، در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در تالار سپید اظهار کرد: سابقه تمدنی این سرزمین در اطراف کشف رود به دوره پارینه سنگی می‌رسد. ایران جدید به معنای ایران، در سرزمین خراسان‌ شکل گرفته و از اینجا توسعه پیدا کرده و هویت ایرانی تولید شده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از اسلام نیز با مهاجرت تمدن‌ساز امام رضا(ع) به این سرزمین که با تعریف اهل بیت(ع)، نوعی جابه‌جایی ام القرای جهان اسلام است، ایشان از سرزمین اعراب به ایران مهاجرت می‌کند که سبب تلاقی بین تمدن شیعی و ایرانی در این سرزمین می‌شود. در این سرزمین 4500 شخصیت بزرگ تمدن ساز وجود دارد که از خواجه نصیر الدین طوسی که در زمان مغول در نجات فرهنگ، ادب و زبان فارسی نقش داشته تا جابر ابن حیان و محمد غزالی و... ادامه می یابد.
وی عنوان کرد: زمانی که ما از فرهنگ میزبانی سخن می‌گوییم، غیر از ابعاد اقتصادی باید رویکردی تمدنی به آن داشته باشیم. سوال این است که هر زائر یا مسافر ایرانی که به این قطعه بهشت وارد می‌شود با چه چیز باید رو به رو شود؟ وقتی از یک تمدن صحبت می‌کنیم، منظور ما علاوه بر معماری و نظم و نظام اقتصادی، یک رفتار اجتماعی است.
قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ماهیت این سرزمین تمدن‌ساز است. بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی(ه) درست فرمودند که آستان قدس مرکز ایران است. به عقیده من منظور پایگاه سیاسی نیست که از طریق آن نظام اداری و سیاسی کشور اداره شود بلکه منظور این است که آستان قدس باید کانون فکری و الگوی تشکیل هویت جدید با این نگاه تمدنی که ادعای جهانی شدن دارد، باشد و فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) در بستری کاملا ایرانی باید شکل بگیرد و به درستی تبین شود.
وی ادامه داد: وقتی مسافری به کشوری وارد می‌شود، با ابعاد اجتماعی آن رو به ‌رو می‌شود، بداند که وارد شهر امام رضا(ع) شده و با یک معرفت عملی از این تمدن ایرانی اسلامی که ذکر شد، به عنوان یک پیامبر و داعی از این شهر خارج شود. 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون در زمینه زیارت کارهایی انجام شده و به عنوان نمونه معاونت زیارت و کارگروه‌ را ما ایجاد کردیم. در واقع نهادگذاری شکل گرفته که دارای پشتیبانی حقوقی است و قانون آن دائمی شده است. دولت موظف است با همکاری آستان های مقدسه‌ و شهرداری‌ها و همچنین بخش خصوصی موضوع زیارت را به صورت جدی جلو ببرد. هم اکنون در مشهد این تحول فکری ایجاد شده و در مدیریت شهری و استان این تغییر پارادایم و رفتار شکل گرفته است ولی هنوز چنین تفکری در مشهد عمیق نشده و به دیگر مکان‌ها سرایت پیدا نکرده است تا بقیه سرزمین‌ها و کسانی که در سیاست‌گذاری کلان کشور دخیل هستند نیز به این معنا توجه کنند. در واقع مشهد دارای ظرفیت‌هایی زیادی است که نباید آن را رها کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه مشهد مقدس مانند بقیه سرزمین‌ها تلقی می‌شود و این وظیفه تمدنی که خداوند بر عهده آن گذاشته است، توسط سیاستمدارن درک نمی‌شود.
انتهای پیام
captcha