حذف چهار صفر از پول ملی احتمال افزایش تورم را در پی دارد
کد خبر: 3781320
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
عضو هیئت‌علمی جامعة‌المصطفی(ص):

حذف چهار صفر از پول ملی احتمال افزایش تورم را در پی دارد

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین ثابت با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی نیازمند برخی مقدمات از جمله اصلاحات ساختاری است، گفت: چنین اقدامی اگر بدون حساب و کتاب انجام شود، ممکن است افزایش تورم را در پی داشته باشد.

سه شنبه/// حذف چهار صفر از پول ملی احتمال افزایش تورم را در پی دارد

اخیراً عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، از حذف چهار صفر از پول ملی خبر داده و البته تأکید کرده که این اقدام زمان‌بر و نیازمند تصویب در دولت و تأیید مجلس است. رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که چنین اقدامی باعث افزایش وجهه پول ملی در نظام بین‌المللی خواهد شد؛ هرچند که برخی کارشناسان اقتصادی با چنین دیدگاهی مخالف هستند و معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی آثار مثبتی بر اقتصاد کشور از جنبه کاهش تورم یا خروج از رکود و همچنین کاهش نقدینگی در پی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین، عبدالحمید ثابت، عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه و مدیرگروه اقتصاد دانشگاه عدالت، در گفت‌وگو با ایکنا، در این باره اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی به خودی خود تأثیری بر اقتصاد ندارد، کما اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی هم مطرح کرد که این کاری اسمی است و باعث خروج از رکود یا کاهش تورم نخواهد داشت.

تأثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر حسابداری

وی با اشاره به تأثیر حذف چهار صفر بر مقوله حسابداری ادامه داد: فقط این اقدام، بر مسائل حسابداری می‌تواند تأثیرگذار باشد، چراکه هرچقدر ارقام بزرگ‌تر باشد، اسکناس بیشتری باید چاپ شود لذا کارهای حسابداری هم سخت خواهد شد. تجربه کشورهای دیگر هم همین را نشان می‌دهد. برخی از کشورها در این زمینه موفق بوده‌اند و وقتی علت موفقیت آنها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها حذف صفر از پول ملی را همراه با مجموعه‌ای دیگر از اقدامات مثبت انجام دادند.

ثابت با اشاره به اهمیت رعایت انضباط مالی در اقتصاد افزود: این قبیل کشورها، انضباط مالی را در پیش گرفته و موفق شدند رشد اقتصادی خود را افزایش داده و جلوی تورم را بگیرند. اما اگر هدف صرفأ حذف صفر باشد، نه تنها منجر به نتایج مثبت و اصلاح ساختارها نخواهد شد، بلکه ممکن است بعداً نتایج بدی را برای آن شاهد باشیم. بنابراین حذف صفر از پول ملی، صرفاً بر موضوعی همانند حسابداری تأثیر خواهد گذاشت و اگر قرار باشد آثار مثبتی در اقتصاد کشور در پی داشته باشد، حتماً باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد انجام گیرد.

حذف صفر تأثیری بر کاهش نقدینگی ندارد

عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی(ص) در پاسخ به این پرسش که آیا حذف صفر از پول ملی تأثیری بر کاهش نقدینگی دارد؟ اظهار کرد: به هیچ عنوان تأثیری بر کاهش نقدینگی ندارد. تا قبل از اینکه چهار صفر حذف شود، کالایی را به مبلغ 10 هزار ریال می‌خریدیم که الان با قیمت 1 ریال می‌خریم بنابراین از جهت حجم نقدینگی، هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد بلکه فقط نام واحدهای پولی عوض می‌شود و برای مثال به جای عدد 10 هزار از عدد 1 و به جای عدد 100 هزار از عدد 10 هزار استفاده خواهیم کرد.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه عدالت گفت: در صورتی‌ که چنین شرایطی ایجاد شود، اگر جمع نقدینگی 10 میلیارد بوده، اکنون تبدیل به 1 میلیون شده است. بنابراین فقط نامگذاری‌ها تغییر خواهد کرد. اگر هم چاپ پول کاهش پیدا می‌کند، منظور چاپ فیزیکی آن است. اگر اکنون نیازمند ده هزار تومان هستیم باید ده تا هزار تومان چاپ کنیم اما اگر این ده هزار تومان، تبدیل به یک تومان شود، دیگر برای این یک تومان، فقط نیازمند یک اسکناس یک تومانی هستیم، چراکه واحدهای ریزتر آن  قابل استفاده نیست و همین باعث می‌شود که اعداد ما ریزتر شود و از لحاظ حسابداری هم با واحدهای ریزتر سروکار داشته باشیم. لذا چون واحدهای ریزتر پول وجود ندارد. بنابراین حجم اسکناس از لحاظ فیزیکی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

تأثیر حذف صفر بر کاهش تورم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام، تأثیری بر کاهش تورم خواهد داشت؟ گفت: به هیچ وجه تأثیر ندارد و هیچ تفاوتی را احساس نخواهیم کرد. کاهش تورم بدین معنی است که سطح عمومی قیمت‌ها پایین بیاید، اما حذف چهار صفر باعث کاهش سطح قیمت‌ها نمی‌شود، بلکه دارای واحدهای جدید پولی خواهیم بود. برای مثال اگر جنسی را به قیمت ده هزار ریال خریداری می‌کردیم، الان همان جنس را به قیمت یک ریال خریداری می‌کنیم و لذا هر تورمی که وجود داشته است، سر جای خود باقی خواهد ماند.

ثابت با بیان اینکه چنین اقدامی اگر بدون حساب و کتاب باشد ممکن است منجر به افزایش تورم شود، اظهار کرد: حتی این امکان وجود دارد که شاهد افزایش تورم هم باشیم چراکه دیگر واحدهای خُردتر نداریم. اگر الان بخواهیم یک کیلو ماست را ده هزار تومان یا یک کیلو شیر را پنج هزار تومان بخریم، معمولاً مشکلی در پرداخت آن وجود ندارد اما چون ممکن است نیم تومان در آینده وجود نداشته باشد بنابراین قیمت چنین اجناسی ممکن است بالاتر برود.

عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در پایان گفت: اگر اقدامات پولی و مالی ما همانند حذف چهار صفر از پول ملی، همراه با اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نباشد، چنین اقدامی حتی ممکن است منجر به افزایش تورم نیز بشود.

انتهای پیام

captcha