رشد 27 برابری اعضای هیئت علمی نسبت به اوایل انقلاب/ رشته‌ها 20 برابر شده‌اند
کد خبر: 3779268
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
شریعتی نیاسر:

رشد 27 برابری اعضای هیئت علمی نسبت به اوایل انقلاب/ رشته‌ها 20 برابر شده‌اند

گروه دانشگاه ــ معاون آموزشی وزیر علوم در نشستی خبری با بیان اینکه در حوزه جمعیت دانشجویی نسبت به اوایل انقلاب ۲۴ برابر رشد داشته‌ایم، گفت: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به اوایل انقلاب ۲۷ برابر افزایش جمعیت داشته، همچنین تعداد رشته‌ها نسبت به گذشته 20 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تشریح برنامه‌های این معاونت و همچنین امضای تفاهم‌نامه بین این معاونت و مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با عنوان اعتبارسنجی آموزش‌های مهندسی دانشگاه‌های ایران، صبح امروز، دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.
 
شریعتی نیاسر در این نشست با اشاره به مقایسه پیشرفت‌های آموزش عالی کشور نسبت به اوایل انقلاب، عنوان کرد: در حوزه جمعیت دانشجویی نسبت به اوایل انقلاب ۲۴ برابر و در بخش هیئت علمی ۲۷ برابر افزایش جمعیت داشته‌ایم. در حوزه رشته‌های آموزش عالی نیز نسبت به اوایل انقلاب پیشرفت داشته‌ایم و تعداد رشته‌های آموزشی ۲۰ برابر شده است. همچنین در رابطه با مقاطع تحصیلات تکمیلی نسبت به اوایل انقلاب رشد داشته‌ایم، به نحوی که امروز همه گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در تمامی مقاطع پذیرش دانشجو دارند.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی، آن هم تنها در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد فعالیت داشتند، اما امروز در تمام مقاطع دانشگاه‌ها با وجود رشته‌های گوناگون اعم از علوم انسانی، مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، هنر و میان‌رشته‌ای‌ دانشجو پذیرش می‌کنند، به ویژه در میان‌رشته‌ای‌ها دانشگاه‌های استقبال خوبی داشته‌اند. در حال حاضر ایران یکی از کشور‌های پیشتاز در زمینه نانوفناوری، علوم شناختی، ژنتیک، هوا و فضا است.

اعزام به خارج در حال حاضر به صفر رسیده است

شریعتی با بیان اینکه به لحاظ تعداد مؤسسات با افزایش بیش از ۵۰ برابر نسبت به اوایل انقلاب روبرو بوده‌ایم، افزود: توانسته‌ایم آموزشگاه‌های بزرگی احداث کنیم که به لحاظ برگزاری آموزش‌های مهارتی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران هستند و آن هم وجود دو دانشگاه بزرگ است. پیش از انقلاب سابقه متمرکز و فراگیر در این زمینه وجود نداشت. از نظر اعزام به خارج دانشجو در اوایل انقلاب تمام رشته‌های تکمیلی نیاز به اعزام خارج داشتند، اما در حال حاضر این مسئله بسیار نادر است و اعزام به خارج ما به صفر رسیده است. همه این‌ها ناشی از توانمندی نظام آموزش عالی کشور در جمهوری اسلامی است.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، اوایل انقلاب جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها معنا نداشت، اما امروز در بعضی رشته‌ها ایران مقام اول در دنیا را دارد و به لحاظ پیشرفت‌های علمی و دانش‌های فنی در بعضی از حوزه‌ها مقام اول را دارد. پیشرفت‌ها در زمینه صنعتی و نظامی در کشور هم حاصل توانمندی دانش‌آموختگان همین مراکز آموزش عالی کشور است. امروز در عرصه‌ای هستیم که می‌توانیم با دنیا در زمینه‌های علم و فناوری رقابت کنیم. با افتخار می‌گویم که از این حیث جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌های قدرتمند است.

انتشار ۴۳ هزار مقاله در پایگاه‌های دنیا در سال ۹۶

وی بیان کرد: به لحاظ رشد مقالات که این مسئله در اوایل انقلاب اصلاً موضوعیت نداشت، تنها در سال ۹۶ بالغ بر ۴۳ هزار مقاله ISI منتشر شده است. این‌ها حاصل پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و آموزش عالی کشور در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است.

امکان تحصیل همزمان دانشجویان نخبه در دو رشته

وی همچنین از تصویب آیین‌نامه تحصیل همزمان دانشجویان کارشناسی خبر داد و گفت: آیین‌نامه تصویب تحصیل همزمان دانشجویان نخبه بازنگری و منتشر شده و بر اساس این آیین‌نامه دانشجویان واجد شرایط می‌توانند همزمان در مقطع کارشناسی در دو رشته درس بخوانند. همچنین آیین‌نامه استعداد درخشان نیز نهایی و ابلاغ شد که در ذیل آن دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند تا ۴۰ درصد ظرفیت خود را در پذیرش دانشجو به تأثیر سوابق تحصیلی اختصاص دهند. این مسئله باعث می‌شود دانشگاه‌های مطرح به تدریج به سمت پذیرش مستقیم دانشجو با تاثیر قطعی معدل بروند.

وی گفت: این دانشجویان می‌توانند در صورت قبولی در مقطع ارشد در رشته اول خود در حالی که همچنان در رشته دوم در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، می‌توانند همزمان هم رشته ارشد را بخوانند و هم دو ترم از کارشناسی رشته دوم را به صورت رایگان تحصیل کنند.

شریعتی‌نیاسر در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی گفت: قائل به این هستیم که ساماندهی مؤسسات یک اصل است. اگر امروز دانشگاهی به نام خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، علامه و دانشگاه‌های سطح یک را داریم حاصل نگاهی است که در آموزش عالی وجود دارد که با تجمیع مراکز کوچک‌تر، مراکز قدرتمند ایجاد شده است. طرح ساماندهی نیز در جهت ارتقای آموزش عالی است. اگر چه این طرح ناظر بر تعطیلی یک مؤسسه نیست و فقط برای این است که مؤسسات آموزشی ارتقا پیدا کنند.

وی با تاکید بر الکترونیکی کردن کارگروه‌های تخصصی ارزیابی دروس آموزشی، افزود: این کار از کار‌های پیشرو و مؤثر است. در این راستا از حدود ۷۰۰ نفر از اساتید دعوت کرده‌ایم که در این زمینه با ما همکاری کنند. مأموریت این سامانه این است که کارگروه‌ها فراتر از نظارت بر برنامه‌های درسی کار کنند تا بتوانتد در ساماندهی رشته‌ها، توسعه مراکز آموزش عالی و رصد کردن علم و فناوری در جهان نقش ایفا کنند. بالغ بر ۲ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها زیر نظام‌های مختلف به این سامانه ورود کردند.
 
حذف رشته‌های واجد شرایط پذیرش خارج از کنکور

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به حذف تدریجی کنکور بیان کرد: این مصوبه مجلس در سال ۹۲ است که گفته شده بود تا پنج سال آینده باید ۸۵ درصد پذیرش کنکور بر اساس سوابق تحصیلی باشد. اتفاقی که در سال آینده می‌افتد این است که رشته‌های واجد شرایط از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از روند کنکور خارج می‌شوند. تا پایان دی‌ماه رشته محل‌های واجد شرایط برای پذیرش خارج از شرایط کنکور در سامانه سنجش اعلام می‌شود که قطعاً دانشگاه‌ها در این مورد نقش مهمی دارند. توصیه من به خانواد‌ه‌ها و معلمان این است که به نقش کلیدی خود را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توجه داشته باشند تا دغدغه تست‌زنی در دانش‌آموزان از بین برود.

وی در خصوص حذف تکمیل ظرفیت هم افزود: حذف تکمیل ظرفیت در سال آینده انجام خواهد شد و دیگر پذیرش بینابین صورت نخواهد گرفت و پذیرش تنها در ماه‌های مهر و بهمن انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: توجه به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی مورد توجه ماست، به طوری که امسال ۳۲۸ مجوز تأسیس رشته به این دو دانشگاه اعطا شده است. البته این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا جوانان به این سمت بیایند.

بودجه اختصاص یافته به آموزش عالی پاسخگوی نیاز‌های دانشگاه‌ها نیست
 
شریعتی‌نیاسر همچنین در بخشی از سخنان خود درباره توجه دولت به بودجه وزارتخانه علوم گفت: در آستانه بررسی فصل بودجه هستیم. در حوزه آموزشی انتظار داریم نمایندگان توجه ویژه به نیاز آموزش عالی کشور داشته باشند. اگر بخواهیم در آموزش عالی گام‌های جدی برداریم حتماً باید حمایت‌های بیشتری به‌ویژه از مراکز آموزشی عالی مطرح صورت بگیرد. تمامی مراکز آموزش عالی مطرح از این مسئله رنج می‌برند.

وی افزود: امسال را سال آموزش‌های مهارتی و مهارت افزایی نام‌گذاری کرده‌ایم و برای بحث مهارتی اعتباری پیش‌بینی کرده‌ایم که نیازمند اختصاص بودجه در این زمینه هستیم. در حال حاضر ۲۵ مرکز آموزش عالی این مجموعه را درگیر پروژه اقتصاد مقاومتی کرده‌ایم که این امر مستلزم بودجه و تأمین اعتبار است و نمایندگان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. اگر این مسئله حل نشود دانشگاه‌های ما با مشکل مواجه خواهند شد. شنیدم اعتبارات نانو تا ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده است، انتظار داریم مجلس به اعتبارات مورد نیاز در این زمینه توجه کنند. رمز موفقیت ما این است که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به همین جهت باید مورد حمایت قرار بگیریم.

اعتبارسنجی مراکز با انجمن‌های علمی
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در بخش کیفیت مورد توجه ماست بحث اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی و دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌هاست، گفت: به نظر می‌رسد ما از برخی ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم. یکی از آن ظرفیت‌ها ظرفیت‌هایی است که در انجمن‌های علمی و در فرهنگستان‌ها داریم. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: امروز یک گام بسیار جدی با امضای تفاهم‌‎نامه با مؤسسه ارزش‌یابی آموزشی مهندسی ایران برمی‌داریم. در قالب این تفاهم‌نامه همکاران ما به صورت پایلوت تعدادی از دوره‌های مهندسی تعیین‌شده را بررسی خواهند کرد. این تفاهم‌نامه دو هدف عمده را پیگیری می‌کند؛ نخست شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزش‌هاست و دیگری راه‌های ارتقای ارزشیابی آموزش مهندسی است.

در ادامه این نشست رضا فرجی‌دانا، مؤسسه ارزش‌یابی آموزش‌های مهندسی ایران، در سخنانی گفت: ما پنجمین تولیدکننده مهندس در جهان هستیم، این در حالی است که مؤسسه یونسکو در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده ما سوم هستیم. ایران با فاصله کمی از آمریکا پنجمین تولیدکننده مهندسی در جهان است. باید بتوانیم از این تعداد مهندس برای توسعه کشور استفاده کنیم. متأسفانه در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. امیدواریم با پشتیبانی وزارت علوم بتوانیم در این حوزه ورود کنیم.

وی افزود: در حوزه مهندسی فعالیت‌های مؤسسه ارزشیابی آموزشی‌های مهندسی ایران پیرامون اعتباربخشی دوره‌های مهندسی در سطح ملی است و امروز با انعقاد این تفاهم‌نامه، در راستای ارائه مجوز به ارزیابان دوره‌های آموزشی گام‌هایی برداشته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha