توزیع ناعادلانه بودجه قرآنی در کشور/ نبود معیار قرآنی برای واگذاری مسئولیت‌ها
کد خبر: 3776270
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
رئیس سازمان دارالقرآن کشور:

توزیع ناعادلانه بودجه قرآنی در کشور/ نبود معیار قرآنی برای واگذاری مسئولیت‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: یکی از مشکلات فعالان قرآنی، توزیع ناعادلانه بودجه در کشور و وجود رانت‌ و ویژه‌خواری است افرادی پول‌های کلان می‌گیرند به هیچ کس هم حساب پس نمی‌دهند.

نبود توزیع عادلانه بودجه قرآنی در کشور/ نبود معیار قرآنی برای واگذاری مسئولیت‌ها

به گزارش ایکنا از مازندران، مهدی قره شیخ لو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور روز گذشته در نشست مجمع قرآنیان استان مازندران که در دانشگاه فرهنگیان هادی شهر برگزار شد، گفت: از موفق‌ترین حوزه‌ها در بخش فرهنگ در بعد از انقلاب حوزه قرآنی بوده و وجود موسسات و خانه‌های قرآنی متعدد در کشور این مهم را تایید می‌کند.
وی با بیان اینکه تعداد رتبه بین‌المللی قرآنی در کشور در قبل از انقلاب دو رتبه بود، افزود: دست‌یابی به 183 رتبه بین المللی در مسابقات قرآن پس از انقلاب از برکات نظام جمهوری اسلامی است.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه 38 سال در حوزه قرآن فعالیت داشته است، تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک موضوع را رشد و گسترش دهیم نیاز است تا ساختار، نیروی انسانی، امکانات، بودجه و برنامه، طرح مناسب، روش‌ها، اجرائیات و سیستم نظارت و ارزیابی مناسب داشته باشیم.
فرماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور متمرکز شود
وی افزود: در ابتدای انقلاب تعدد مراجع قرآنی یک حسن بوده ولی اکنون بعد از 40 سال متوجه شدیم که این تعدد می‌تواند آسیب‌زا باشد و اکنون باید یک ساختار متمرکز، فرماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور را بر عهده بگیرد.
قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه در این 40 سال انقلاب 80 هزار مربی قرآن تربیت شدند، اظهار کرد: باید نیروی قرآنی که در کشور نیاز داریم متخلق به فرهنگ قرآنی باشند.
وی با بیان اینکه ما نباید اهالی قرآن را با دیگر حوزه‌ها مقایسه کنیم، افزود: اول معلم قرآن خدا و بعد پیامبر است. پیامبر اسلام وقتی مردم را هدایت می‌کرد اجر و مزدی از مردم نمی‌خواست و ما قرآنیان باید به روش نبی اکرم(ص) اقتدا کنیم و نباید از کسی توقعی در قبال انجام فعالیت‌ قرآنی داشته باشیم.
قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی به افرادی نیاز داریم که نگاهشان هزینه کردن است نه هزینه درآوردن، تصریح کرد: باید روشن کنیم آیا قرار است ما نردبان قرآن شویم یا قرآن نردبان ما شود.
بی‌تفاوتی در انحراف جامعه قرآنی
وی با انتقاد به برخی از فعالان قرآنی که در شکل و شمایلی خاص، حساب خاص دارند و ابتدا باید با مسئول دفترشان هماهنگی شود و مبلغ ابتدا به حساب‌شان واریز و بعد افتخار حضور بدهند، افزود: فضای قرآنی این رفتارها را نمی‌طلبد و این انحرافی است که در جامعه قرآنی در حال شکل‌گیری است و ما نسبت به آن بی تفاوت هستیم.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: جامعه وظیفه دارد جایگاه شخصیت نیروی قرآنی را رعایت کند، چرا که یک نیروی قرانی خانواده دارد و باید زندگی اش را اداره کند.
وی افزود: هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد ما به عنوان نیروی قرآنی بدون توقع باید وارد فعالیت قرآنی شویم اما آن کسی که فردی را به عنوان استاد و قاری دعوت می کند باید وقت این افراد را جبران کند.
این مسئول قرآنی اظهار کرد: همه در زندگی مان تجربه کردیم، هر جا با خلوص نیت با خدا معامله کردیم خداوند ده‌ها برابرش را جبران کرده بنده در زندگی شخصی خودم صدها بار تجربه کردم و شما نیز قطعا تجربه کردید.
وی افزود: خزانه خدا حساب کتابش مثل خزانه ما انسان‌ها نیست و خداوند خریدار است و ما باید حرمت خودمان را نگه داریم و مباحثی که مطرح می‌کنیم مراقبت کنیم و باید نیروهایی را برای فضای قرآنی کشور تربیت کنیم.
قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه در سال گذشته در قالب سفینه نور به مناطق محروم قاری قرآن فرستادیم، افزود: در این اقدام برخی‌ افراد بیان کردند که برای اولین بار قرائت قرآن را ار قاری زنده می‌شنوند.
وی با بیان اینکه امروز مقتضیات زمان و شرایط زندگی و ذائقه مردم عوض شده و ما باید برنامه هایمان را عوض کنیم، افزود: امروز مردم با اتفاقاتی که در سطح جهانی در حال رخ دادن است انتظار دارند جامعه قرانی به تبیین قرآن بپردازد و شأن معلم قرآن به قرائت و حفظ نیست.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه باید در تعریف قاری به معنای جامع آن در صدر اسلام توجه کنیم، گفت: یک قاری، قرآن را خوب می فهمد، حفظ می کند و خوب تبلیغ می کند.
نبود معیار قرآنی برای واگذاری مسئولیت‌ها
وی با بیان اینکه پیامبر برای واگذاری مسئولیت‌ها به میزان فهم افراد نسبت به قرآن توجه می‌کرد، افزود: یکی از ضعف‌های مدیریت این است که معیار فهم قرآنی برای واگذاری مسئولیت‌ها لحاظ نمی‌شود.
قره شیخ‌لو با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های ما نخ نما شده و مشتری بروز ندارد و باید بروز کنیم، گفت: متاسفانه برنامه‌های روتین سازمان همین روخوانی، روانخوانی، شبی با قرآن و موضوعات تکراری است و کمتر کلاسی برای فهم قرآن برگزار می‌شود.
راه‌کار استقبال مردم از قرآن
وی با تاکید بر اینکه باید احساس نیاز به قرآن را در مردم ایجاد کرد، افزود: مطمئن باشیم اگر حرفی از قرآن داشته باشیم که بتواند زندگی مردم را تغییر که دهد مطمئنا استقبال زیاد هم خواهد شد.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: برخلاف شعارهایی که در کشور داده می‌شود، تنها کسی که در این کشور اهتمام جدی به فعالیت قرآنی دارد و عمل و رفتارش زندگی و حرف‌هایش این را ثابت کرده فقط شخص مقام معظم رهبری است از ایشان که فاصله می‌گیریم شاهد افت شدید اهتمام مسئولین به قرآن را شاهد هستیم.
وی افزود: همه شعار می‌دهیم اما در موقع تقسیم غنائم می شود قرآن می‌رود آخر جدول، نمونه همین لایحه بودجه سال 98 که از بودجه 480 هزار میلیارد تومانی کشور، کل مجموع بودجه قرآنی اعم از؛ سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد و شورای هماهنگی و توسعه و... به 300 میلیارد تومان نمی‌رسد.
این مسئول ادامه داد: ما وقتی در کشورمان برای قرآن سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم شرمندگی‌اش برای من می‌ماند که باید شنونده مشکلات موسسات و خانه‌های قرآن باشم.
وجود زدوبند در توزیع بودجه قرآنی
قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه میزان تخصیص بودجه‌های قرآنی در کشور قابل تأمل است، افزود: متاسفانه همان مبلغی که اختصاص می‌یابد این پول هم در زدو بندها و باندبازی‌ها و ارتباط خاص به سمت تعدادی مؤسسات خاص می‌رود و سازمان دارالقرآن کشور که باید جوابگوی 2 هزار مؤسسه در کشور باشد اندکی سهم می‌برد.
وی ادامه داد: در سال 96 کل بودجه دریافتی سازمان دارالقرآن کشور 7 میلیارد و 10 میلیون تومان بوده که از این دریافتی باید به ستاد، استان‌ها و نیروی انسانی را پرداخت شود اما در این بین یک موسسه 3 میلیارد و 300 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌گیرد و یک موسسه دیگر در سال‌های 96 و 97 در مجموع 7 میلیارد تومان پول می‌گیرد و وقتی با اعتراضات جامعه قرآنی مواجه می‌شود می‌گویند: «این پول‌ها کمک نیست اینها را به ما می‌دهند از این طریق خودشان هزینه می‌کنند می ریزند به حساب ما، ما می شویم حلال و وقتی که این مبلغ از زیرنظر ذی‌حساب و قوانین و مقررات قانونی درآمد، آن دستگاه راحت اینها را هزینه می کند فقط در پایان به ما دو درصد گردش این کار را می‌دهند.»
توزیع ناعادلانه بودجه در کشور
قره شیخ‌لو گفت: یکی از مشکلات فعالان قرآنی، نبود توزیع عادلانه بودجه در کشور و وجود رانت‌ و ویژه خواری است افرادی پول‌های کلان می‌گیرند به هیچ کس هم حساب پس نمی‌دهند.
وی افزود: اینجا نقش انجمن قرآن و مجمع قرانیان مهم است، ما شخصیت‌های حقیقی قرآنی در کشور داریم که بعضی‌هایشان به اندازه یک سازمان به کار قرآنی مشغول هستند ما از این ظرفیت در کشور غافل هستیم و استفاده نمی کنیم.
این مسئول ادامه داد: اکنون که فصل بودجه است و باید مجمع قرآنیان استان‌های مختلف کشور بسیج شوند و از نماینده مجلس شورای اسلامی مطالبه گری کنند و نامه‌های متعدد به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور ارسال کنند و از آنها درخواست اعتبارات در حد شآن قرآن داشته باشند.
وی با بیان اینکه کل بودجه قرآنی کشور پول یک قرارداد کوچک در وزارت نفت و راه و شهرسازی و... است، افزود: وقتی قرآنیان باید سر بزنگاه حضور داشته باشند نیستند.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: در طول شش سال گذشته هر سال نسبت به سال قبل کاهش اعتبار قرآنی داشتیم و مشکل بعدی اینکه همان مقدار اندک چون سیستم نظارت، ارزشیابی و کنترل درستی نداریم این زدو بندها باعث می‌شود یک حداقلی در کشور حداکثر بهره را می‎‌برند و یک حداکثری در کشور چیزی گیرشان نمی‌آید.
ضعف سیستم ارزیابی و نظارت اعتبارات قرآن
وی با انتقاد از ضعف سیستم ارزیابی و نظارت اعتبارات قرآن گفت: در طول شش سال گذشته حدود 300 تا 350 میلیارد تومان پول وارد شورای توسعه شده و توسط شورای توسعه توزیع شده و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه و... دریافت کرده و بارها خواهش کردیم که این دستگاه‌ها نحوه خرج‌کرد این بودجه‌ها را به مردم گزارش دهند اما متاسفانه پاسخ نمی‌دهند.
وی افزود: سازمان‌هایی که از شورای توسعه قرآن پول دریافت کردند اگر ریگی به کفش ندارند بگویند چقدر دریافت داشتند و کجا هزینه کردند و اول هم از سازمان تبلیغات شروع کنند.
قره شیخ‌لو گفت: در طول شش سال گذشته 22 میلیارد تومان سازمان تبلیغات از شورای توسعه دریافت کرده است و تمام جزئیات آن موجود است و می توانم در 500 صفحه گزارش دهم اما انتظار است بقیه دستگاه‌ها نیز گزارش خود را ارائه کنند.
مجمع استانی قرآنیان مطالبه‌گر باشند
وی افزود: هدف ما این است که مجمع استانی قرآنیان که مجموعه‌ای از بزرگان قرآنی استان جمع هستند مطالبه‌گر و دنبال راه‌کارهای اساسی باشند.
این مسئول ادامه داد: اگر زیرساخت‌ها درست شود مشکلات تواشیح، موسسات، کمبود امکانات حل می‌شود.
وی با بیان اینکه باید ساختار، برنامه، نیروی انسانی، بودجه، نظارت و ارزشیابی فعالیت‌های قرآنی کشور اصلاح شود، افزود: یکی از دلایل حل نشدن مشکلات قرانیان در این 40 سال به دلیل نداشتن زیر ساخت‌ها است و انتظارم از مجمع قرآانیان این است این جلسات را جدی بگیرند و ماهی یکبار در کنار هم قرار بگیرید و با مسئولان رای زنی کنند.
مخالفین ادغام مخالفین شفافیت هستند
رئیس سازمان دارالقرآن کشور درباره موضوع ادغام موسسات گفت: 10 سال همه تلاش کردند که باید موسسات قرآنی ارشاد و تبلیغات ادغام شود تا هم افزایی صورت گیرد اما وقتی موسسات همه استان‌ها ادغام شدند و رسیدیم به قدم آخر بعضی‌ها دیدن که نهایت این مسیر به شفافیت منجر می‌شود و ممکن است یک جایی گریبانشان را بگیرند و حساب پس بدهند، زدند زیر بازی و گفتند کدام ادغام؟ برای چی؟ اینها همان‌هایی بودند که معتقد بودند فعالین قرآنی باید یک اتحادیه داشته باشند اما الان می گویند 10 اتحادیه داشته باشیم مشکلی نیست.
وی افزود: اگر ما یک جامعه قرآنی یک دست، مطالبه‌گر در کشور نداشته باشیم که برای گرفتن حقش از سهم اعتبارات تلاش کند و به دنبال مبارزه با فسادهایی با نام قرآن باشد این مشکلات روز به روز بیشتر می شود و ادامه می یابد.
قره شیخ لو بیان کرد: 4 هزار موسسه قرآنی در کشور وجود دارد و بیش از 90 درصد این موسسات مشکل مکان دارند آیا امکان پذیر است مشکل مکان آنها را حل کنیم این غیر ممکن است اما راه‌کارهای دیگر وجود دارد که در صورت همکاری مسئولان حل خواهد شد.
چگونه مشکل مکان موسسات یک شبه حل کنیم
وی با بیان اینکه 100 هزار مدرسه در کشور داریم که همه امکانات آموزشی را دارا است و اغلب در روز 5 ساعت بیشتر کار نمی‌کنند، افزود: کافی است از این 100 هزار مدرسه 5 هزار مدرسه را در اختیار موسسات قرآنی قرار دهیم.
وی افزود: اگر مدارس صبح که بعد از ظهرها تعطیل است در اختیار موسسات بدون مکان قرار گیرد مشکل مکان موسسات یک‌شبه حل می‌شود.
همچنین این مسئول ادامه داد: ما چقدر ساختمان موقوفه‌ای یا میراث فرهنگی داریم مگر چه اشکالی دارد این مکان ها را در اختیار موسسات قرار دهیم.
وی افزود: در سرچشمه تهران خانه‌هایی میراثی در حد هزار و 2 هزار متر مربع وجود دارد که در حال مخروبه شدن است انها را در اختیار موسسات قرانی قرار دهیم تا هم آنها را تعمیر و نگهداری کنند و هم از آنجا برای فعالیت های قرآنی بهره ببرند.
قره‌شیخ‌لو گفت: در مجموع حوزه قرآنی تا کنون موفق بوده ولی برای آینده باید تدابیری بیندیشیم و مراقب باشیم وقتی که پای پول و منافع و امکانات به میان می آید همیشه آدم‌های فرصت طلبی هستند که می خواهند اینها را به سمت خودشان بکشند.
وی افزود: قرانیان با تشکیل یک مجمع قرآنی پیگیر مطالبات فعالان این حوزه باشند بی‌شک چنانچه این اتفاق بیفتد این مسائل حل می شود.
15 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار قرآنی سال 98 کشور
رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: کل بودجه قرآنی در سال 98 حدود 15 میلیارد و 700 میلیون تومان در لایحه بودجه دیده شده که حتما 30 درصدش پرداخت نمی شود حدود 10 میلیارد تومان بودجه قرآنی سال 98 است که بی‌شک با وجود10 هزار موسسه و خانه قرآن و بیش از 5 هزار جلسات سنتی قرآنی، با این بودجه کار مهمی نمی توان در کشور انجام داد.
وی افزود: ما باید متحد شویم تا سطح امکاناتی که نظام برای قرآن کشور قرار می‌دهد، افزایش دهیم.
قره‌شیخ‌لو با اشاره به پول‌هایی که در حال هزینه شدن است، بیان کرد: ما هر سال بین هزار تا 1500 میلیارد تومان حقوق معلم قرآن در آموزش و پرورش به عنوان حقوق پرداخت کردیم که خروجی مناسبی ندارد و نیاز به اصلاح دارد و باید آموزش و پرورش این روحیه را داشته باشد که کمک بخواهد و ما بتوانیم معلمان قرآن را آموزش و بروز کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: باید مجمع قرآنی با مذاکره با نماینده و افراد موثر در کشور برای رشد فعالیت‌های قرآنی تلاش کند و ممکن است نیاز باشد هزینه هم بدهیم و به ما حرف بزنند، دعوا بکنند اما چون برای رضای خدا است باید تحمل کنیم.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۷ - ۲۲:۰۶
0
0
بحث ویژه خواری اعتبارات قرآنی توسط یک نهاد و جریان خاص واقعا اسف بار است و هیچ کس هم نمیخواهد جلوی این رانت خواری را بگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۱۴:۰۵
0
0
چرا ایکنا نظرات را درج نمیکند؟
باید جلوی ویژه خواری و رانت خواری در امور قرآنی ایستاد.
ایکنا همراه شو
captcha