مروری بر صفحات معارفی /رسانه‌ها و تشابه اسمی دو رویداد قرآنی
کد خبر: 3775330
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

مروری بر صفحات معارفی /رسانه‌ها و تشابه اسمی دو رویداد قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رسانه‌های خبری امروز سوم دی‌ماه بیش از هر خبر دیگری به برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در اواخر بهمن‌ماه پرداخته‌اند. همایشی که برخی رسانه‌ها آن را با همایش تکریم چهره‌های قرآنی که سازمان دارالقرآن‌الکریم آن را برگزار می‌کند، اشتباه گرفته‌اند.

مروری بر صفحات معارفی / رسانه‌ها و تشابه اسمی دو رویداد قرآنی

به گزارش ایکنا، برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن، خبر اول صفحات معارفی رسانه‌های مختلف در روز سوم دی‌ماه بوده است. همایشی که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و برخی رسانه‌ها آن را با همایش تکریم چهره‌های قرآنی که سازمان دارالقرآن‌الکریم آن را برگزار می‌کند اشتباه گرفته‌اند. در ادامه نگاهی به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز سوم دی‌ماه از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در آخرین روزهای بهمن‌ماه خبر داده است. «محمدرضا پورمعین» دبیر انجمن خادمان قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را اعلام کرده و در مورد حضور رئیس جمهور در این مراسم که در اغلب همایش‌های گذشته صورت گرفته گفته است؛ «تاکنون مکاتبات ما با دفتر رئیس جمهور نتیجه نداده و به احتمال زیاد این همایش بدون حضور ایشان برگزار خواهد شد».
فارس همچنین در خبر دیگری بدون اشاره به تاریخ مراسم، به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در حسینیه آیت‌الله «ابن‌الرضا» خوانسار پرداخته است. این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در بخشی از صحبت‌های خود که با تیتر «رگه‌هایی از بخل قارون در ثروتمندان کنونی وجود دارد» بر روی خروجی قرار گرفته، گفته است؛ «ثروتمندان بخیل عصر ما می‌گویند، من این پول‌ها را با زحمت و فکر خودم به دست آوردم. به شما ربطی ندارد که در زندگی من دخالت می‌کنید؟» این همان رگه قارون مسلکی است.
فارس همچنین در خبر دیگری به برنامه «اینجا» که شامگاه یکشنبه سوم دی‌ماه از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفته پرداخته است. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام «ابوالحسن نواب» رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و همچنین «علیرضا شجاعی‌زند» مدرس دانشگاه و جامعه‌شناس به روی آنتن رفت. در این برنامه شجاعی زند، کاهش نفوذ روحانیت در جامعه را تنها یک ادعا عنوان کرده و گفته است؛ «این قبیل ادعاها چیزی فراتر از یک گزارش توصیفی در یک پدیده هستند که گاهی برای هشدار و یا گاهی هم برای تأثیرپذیری است». همچنین رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در بخشی از این برنامه به تحلیل عملکرد سینما و رسانه در خصوص قشر روحانیت پرداخته و گفته است؛ «بسیاری از نقش روحانیت در فیلم‌ها را تصنعی می‌دانم چرا که آنها (سازندگان فیلم) با ما بزرگ نشده‌اند».
این خبرگزاری در ادامه خبرهای امروز خود از برگزاری مسابقات قرآن مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الحزان خبر داده است. این مسابقات در رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء و حفظ 20 جزء قرآن کریم طی دو مرحله مقدماتی و نهایی به میزبانی مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن امیرالمؤمنین(ع) شهرستان فسا برگزار شد.
«آماری از خدمات عالمان دینی قزاق در سال 2018» و «ترتیل صفحه 540 قرآن صدای استاد پرهیزکار + صوت و متن آیات» از دیگر مطاب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز در خبرهای خود از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن در روز 29 بهمن‌ماه خبر داده است. تسنیم در مطلب دیگری فایل صوتی تلاوت سوره مبارکه مومنون توسط «راغب مصطفی غلوش» را بارگذاری کرده است.
این خبرگزاری در گزارشی که با تیتر «تلاوت اینستاگرامی از جنگ تا سواحل خلیج فارس» بر روی خروجی قرار گرفته است، به موضوع تلاوت قاریان جوان در فضای مجازی و اینستاگرام پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم؛ «امروز فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار در دسترس همه و به‌ویژه جوانان است؛ ابزاری کم‌هزینه، سریع، فرامرزی، جذاب و دوطرفه که در واقع یک فرصت خوب است. عکس، فیلم، صوت، متن، و همه نوع محتوایی در آن امکان ارسال و استفاده دارد. شرایطی پیش آمده که ما نیز باید از آن استفاده کنیم». در این گزارش همچنین برخی از این تلاوت‌ها به همراه توضیحاتی در مورد آن بارگذاری شده است.
تسنیم در ادامه خبرهای روز سوم دی‌ماه و به مناسبت شروع سال نو میلادی به موضوع حضرت عیسی(ع) در قرآن پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «از چالش‌های بحث‌برانگیز آموزه‌های اسلام با آموزه‌های مسیحیت، تفاوت نگاه نسبت به داستان حضرت عیسی(ع) است. از مهم‌ترین اعتقادات مسیحیان تثلیث (پدر، پسر، روح‌القدس) و تصلیب به معنای صلیب کشیدن عیسی(ع) است. در حالی که خداوند در آیات متعددی از قرآن این دو اعتقاد را به چالش می‌کشد و او را بنده‌ای از بندگان خدا معرفی می‌کند که به نبوت و رسالت رسید و بعد خداوند او را به آسمان‌ها برد و در زمان معینی مجدداً به دنیا باز می‌گرداند». این گزارش در ادامه به معرفی و تشریح برخی آیات که در رد این ادعا آمده، پرداخته است.
«فرمانده سردار سلیمانی در یادبود شهدای والفجر 10»، «انتصاب مدیران مرفه در حکومت، جامعه را به نابودی می‌کشد» و «راهکارهای درمانی برای کسانی که به قسم خوردن عادت کرده‌اند / این ترک عادت موجب مرض نمی‌شود» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری در روز سوم دی‌ماه در صفحه دین، قرآن و اندیشه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران گزارشی از طرح ساماندهی و هم‌سطح کردن قبرهای امامزاده عبدالله(ع) شهرری توسط اداره اوقاف این شهرستان با وجود هشدارها و تهدیدها منتشر کرده است. در این گزارش که با تیتر «متولیان امامزاده عبدالله هنوز کار خودشان را می‌کنند...» بر روی خروجی قرار گرفته، تاریخچه‌ای از این طرح که از سال گذشته آغاز شده و گرفتار حاشیه‌هایی نیز شده است، بیان شده است. در بخشی از این گزارش حجت‌الاسلام «مرتضی صادقی»، رئیس اداره اوقاف شهرری، درباره روند این طرح گفته است؛ «بیش از ۵۰ درصد هم‌سطح سازی انجام شده است، تا ۱۰۰ درصد نیز برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام شده، با پیمانکار نیز صحبت شده و جلسات را برگزار کرده‌ایم، قرار بوده در دو شیفت کارگر بگذارند و کار کنند، تا بتوانیم در صورتی که هوا مساعد بود، تا روزهای فاطمیه که نزدیک ۲۲ بهمن است، هم‌سطح‌سازی و سنگفرش شدن محوطه را به پایان برسانیم».
«احداث صحن جدید حضرت زینب(س) در کربلا» خبر دیگری ایسنا در روز سوم دی‌ماه است. این خبر را رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی این استان اعلام کرده و در تکمیل ان گفته است؛ «این صحن از باب‌القبله تا باب‌الرأس به طرف خیمه‌گاه احداث خواهد شد که تل زینبیه را هم شامل می‌شود. مساحت کنونی تل زینبیه ۳۰۰ مترمربع است که با احداث این صحن، ضمن احیای مکان موجود، مساحت آن به ۳ هزار مترمربع خواهد رسید. ستاد بازسازی عتبات عالیات از ساعت ۸۴ شروع به‌کار کرد که گام نخست این ستاد در عراق، ‌اعتمادسازی و بعد از آن تعیین وضعیت انضباط و نظافت حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) بود».
«ستاد بازسازی عتبار زمینه‌ساز گسترش فرهنگ شیعی است»، «فراخوان جایزه ادبی ریحانه اعلام شد»، «تعیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در محیط امامزاده‌ها» و «علت‌های پیشرفت و سقوط جوامع از دیدگاه حضرت علی(ع)» از دیگر مطالب خبری صفحه، دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف و در آستانه فرارسیدن سال نو میلادی یادداشتی با عنوان «به جای اقلیت دینی چه واژه‌ای بنشانیم؟» منتشر کرده است. نگارنده در این یادداشت با تأکید بر اینکه تک تک ما فارسی زبانان در صورت توانایی، به توسعه زبان مادری کمک کنیم واژه «هم‌ایزد» یا شکل خلاصه شده‌ی آن «همیزد» را برای جایگزینی عبارت اقلیت دینی پیشنهاد داده و در دفاع از آن گفته است؛ «به باور نگارنده، برای توصیف هموطنان غیرمسلمان در متون قانونی، حقوقی و رسمی باید شباهت‌ها مد نظر قرار گیرد نه تفاوت‌هایی که «اکثریت» و «اقلیت» می‌آفریند. حال اگر به وجه اشتراک هموطنان مسلمانان، یهودی، مسیحی و زرتشتی توجه کنیم خواهیم دید که آن وجه اشتراک و به تعبیر قرآن کریم، «کلمه سواء»، چیزی نیست جز پرستش خدای یگانه‌ بی‌شریک: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ (آیه 64 سوره مبارکه آل عمران). این تأکید بر بزرگترین نقطه اشتراک ما، به خوبی در واژه هم‌ایزد (همیزد) پیداست».
ایرنا همچنین در خبر دیگری از رونمایی از کتاب «گُردان 409» خبر داده است. این کتاب مجموعه‌ای است که شرح حال 177 رزمنده دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد؛ جوانانی که 107 نفر آنان مشق عشقشان را با خون نوشتند و جام شهادت نوشیدند، 77 تن دیگرشان نیز یا جراحت برداشتند و بخشی از وجودشان را در جبهه‌ها جا گذاشتند یا به اسارت درآمدند».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز از برگزاری همایش خادمان قرآن در بهمن‌ماه امسال خبر داده است، در این خبر اعلام شده است که خادمین قرآنی منتخب در هشت حوزه تخصصی همچون حوزه‌های «پژوهش، تفسیر و ترجمه»، «قاریان»، «حافظان»، «نرم‌افزار و سایت»، «هنر قرآنی»، «ناشران قرآنی»، «مدیران قرآنی» و «آموزش» معرفی خواهند شد.
مهر همچنین از برگزاری نود و هشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در روز دوم دی‌ماه خبر داده است. این خبر با تیتر «تأکید بر فرهنگ قرآنی و گفتمان در اقدامات قرآنی سال 98» بر روی خروجی قرار گرفته است.
مهر در خبر دیگری به برگزاری همایش «نقد زبان‌شناختی ترجمه‌های معاصر فارسی قرآن» در اردیبهشت‌ماه سال آینده اشاره کرده است. این همایش به همت انجمن علمی زبان و ادبیات عربی استان البرز روز 13 اردیبهشت ماه سال آینده (۱۳۹۸) برگزار می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز همچون بسیاری از خبرگزاری‌ها به برگزاری همایش خادمان قرآن در بهمن‌ماه پرداخته است. باشگاه خبرنگاران جوان این خبر را با عنوان «همایش تکریم چهره‌های قرآنی، بهمن‌ماه برگزار می‌شود» بر روی خروجی قرار داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین متن سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاری در حسینیه آیت‌الله ابن‌الرضا خوانسار را منتشر کرده است. خبرنگار این خبرگزاری تیتر «آیا عقل انسان می‌تواند تمام خطرات را تشخیص دهد؟» را برای این خبر انتخاب کرده است.
«زندگی‌نامه شهید ابراهیم حسینی طاق»، «دانلود مداحی جدید میثم مطیعی درباره کودکان شهید یمنی + متن شعر»، «چه کارهایی باعث تقویت حافظه می‌شود؟» و «حدیث امام صادق(ع) درباره دنیا» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران امروز سوم دی‌ماه در خبرهای خود به انتشار کتاب «در مسیر خورشید» اشاره کرده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، کتاب مجموعه شعر در مسیر خورشید منتخب اشعار جمعی از شاعران گلستانی به همت نشر «بنام» وابسته به موسسه فرهنگی «میرداماد» گرگان منتشر شده است.
در خبر دیگری که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهکلویه و بویراحمد ان را به خبرگزاری کتاب داده است، از فعالیت 700 خانه قرآن در این استان خبر داده شده است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه به انتشار صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد دانشگاه تهران پرداخته است. این مفسر قرآن کریم در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه مراقب باشیم به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم، اظهار کرده است؛ «در دعای زیارت امام موسی کاظم (ع) آمده است که «الهی ارنی الحق حقا...» یعنی خدایا مرا یاری ده که حق را حق و باطل را باطل ببینم به حق عمل کرده و از باطل دوری کنم؛ الهی مرا سردرگم نکن که دنبال نفس خود حرکت کرده و کار خود را توجیه کنیم. برخی اسراف کرده و به راحتی آن را توجیه می‌کنند».
حکایتی از ابوعلی سینا با موضوع اخلاق و حدیثی از امام علی(ع) در مورد عدل و عفو از دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری میزان است.

انتهای پیام 

captcha