۵ عامل از بین رفتن اعمال نیک انسان
کد خبر: 3772055
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

۵ عامل از بین رفتن اعمال نیک انسان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اعمالی که عمل و پاداش انسان را تباه می‌کند، اظهار کرد: شرک خفی، نپذیرفتن ولایت، نفاق و دورویی، آزار و اذیت کردن و منت‌گذاری و ریاکاری از عوامل از بین رفتن اعمال نیک انسان هستند.

۵ عامل از بین رفتن اعمال انسان

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه چهارشنبه، بیست و یکم آذر در جلسه تفسیر هفتگی قرآن در جمع نمازگزاران مسجد قائم(عج) خرم‌آباد با بیان نکات تفسیری آیه ۶۵ سوره زمر با مضمون «وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»، اظهارکرد: یکی‌از اعتقادات ما بهشت و جهنم است.

وی با طرح این سؤال که آیا پاداش و کیفر کم و زیاد می‌شود یعنی آیا ممکن است گناهی انجام دهیم و خدا ببخشد یا پاداش عمل خوب ما از بین برود، تصریح کرد: در قرآن کلمه حبط و تکفیر به کار رفته است؛ احباط یعنی از بین رفتن عمل بدین معنا که انسان کار خوبی انجام داده و عملش تباه شده است.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که تکفیر دو اصطلاح دارد که معنای مدنظر ما این است که انسان عمل بدی انجام داده اما خداوند این گناه را پوشیده است، اضافه کرد: یک‌سری کارها باعث می‌شود گناه انسان نادیده گرفته شود که نمونه آن توبه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان این‌که صله‌رحم و صدقه دادن یا نوازش یتیمان برخی گناهان را پاک می‌کند، تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید هر کس خانه من را روشن کند من هم خانه او را روشن می‌کنم.

شرک خفی عمل انسان را محو می‌کند

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که برخی کارها موجب از بین رفتن اعمال می‌شود، اضافه کرد: شرک خفی عمل انسان را محو می‌کند.
این مفسر قرآن‌کریم در ادامه گفت: مثل ریاکار مثل کشاورزی است که زمین را آماده می‌کند آبیاری کرده درو می‌کند و پس‌از خرمن‌کوبی محصول، ناگهان بادی تمام محصولش را از بین می‌برد لذا ریاکاری عمل انسان را تباه می‌کند.
وی نفاق و دورویی را دومین کاری دانست که باعث می‌شود عمل انسان بر باد برود و گفت: نفاق از کفر بدتر است و منافق از کافر بدتر است.
آیت‌الله میرعمادی آزار و اذیت کردن و منت گذاشتن را از دیگر کارهایی برشمرد که عمل انسان را تباه می‌کند و با ذکر این مطلب که نپدیرفتن ولایت عمل انسان را بر باد می‌دهد، اضافه کرد: ائمه باب‌الله هستند و خداوند آسمان و زمین را برای خوبان خلق کرده است.

هر خوبی که در قرآن است ازآن ولایت است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اگر انسان ریاکاری کند یا منت بگذارد عملش بر باد رفته و ضرر کرده است، خاطرنشان کرد: هر خوبی که در قرآن است ازآن ولایت است.
امام جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که آیا راهی برای جبران خسران بر باد رفته اعمال وجود دارد یا خیر، ادامه داد: راه جبران این است که انسان از لعزش‌ها دست بکشد و خدا را بندگی کند.

عبادت خالصانه؛ راه جبران خسارت زندگی

این مفسر قرآن‌کریم راه جبران خسارت زندگی را عبادت خالصانه برشمرد و گفت: یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت زندگی شاکر بودن است.
وی با اشاره به این‌که اگر انسان خطا کرد و دچار خسارت شد خداوند در رحمت را باز می‌کند تا انسان با عبادت خدا و شاکر بودن به درگاه او خسارت زندگی را جبران کند، تصریح کرد: بهترین ذکر برای انسان «الحمدلله رب العالمین» است.

انتهای پیام

captcha