حل عمده چالش‌های کشور نیازمند فهم مشترک قواست نه قانونگذاری
کد خبر: 3769091
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
لاریجانی در نشست خبری:

حل عمده چالش‌های کشور نیازمند فهم مشترک قواست نه قانونگذاری

گروه سیاسی ــ رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان چالش‌های عمده کشور و برگزاری 28 جلسه در این راستا، تصریح کرد: حل بیشتر این چالش‌ها نیازمند فهم مشترک دولت و مجلس است تا قانونگذاری.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، دوشنبه 12 آذرماه، به مناسبت روز مجلس برگزار شد.

لاریجانی در بخش نخست نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله مدرس(ره)، وی را فقیهی مبرّز و اسلام‌شناس و فردی دردمند و آینده‌نگر برای توسعه کشور در شرایطی سخت، که دول مختلفی ایران را اشغال کرده بودند، توصیف کرد و گفت: نقش وی در آن زمان بی‌‌بدیل بود و برای همین هم در تاریخ ایران ماندگار شد و شایسته است که این روز به نام روز مجلس نامگذاری شود.

لاریجانی با بیان شرایط کشور در آغاز مجلس دهم، گفت: مشخص بود که ایران با چالش‌های مزمنی مواجه است و تصمیم گرفتیم که این چالش‌ها را حل کنیم که یکی از آن‌ها وجود دولت پهن‌پیکر است که هزینه زیادی را به بار می‌آورد و این میزان از گستردگی منابع کشور را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در برنامه ششم مصوب کردیم که تا پایان اجرای برنامه، باید 15 درصد از حجم دولت کم شود. البته لازم است که بیش از این کم شود و در حال حاضر دولت در حال کار بر روی این مسئله است.

وی چالش دوم را نظام بودجه‌ریزی خواند و گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور خیلی قدیمی است و باید براساس عملکرد باشد تا بتوان سنجش واقعی انجام داد؛ دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها کار مستمری را برای نظام بودجه‌ریزی کشور انجام دادند که آماده و هم‌اکنون در کمیسیون بودجه است.

لاریجانی اظهار کرد: چالش بعدی وضعیت نقدینگی است که از معضلات کشور محسوب می‌شود. قبل از حوادث اخیر در مسائل ارز، این مسئله هویدا بود که نقدینگی در کشور زیاد است. راه حلی که به ذهن ما رسید این بود که دولت برای جذب نقدینگی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را واگذار کند. البته فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این باره انجام شده باشد. اخیراً در شورای هماهنگی سه قوه بر این تأکید شد و اختیاراتی داده شد که این کار انجام گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم کشور وضعیت بانک‌هاست. از سال 1394 مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت بانک‌ها هشدار داد و معلوم بود چه کاری باید انجام شود. البته حل این مسئله فقط از راه تقنین امکان‌پذیر نیست و به منابعی نیاز دارد که باید حتماً دولت وارد شود. مسئله دیگر اینکه نرخ سود بانکی بالا مخل تولید در کشور است. این مسئله اکنون روشن است و تا حدی هم بانک مرکزی همراهی کرده و در دستور کار سه قوه نیز قرار گرفته است. چالش‌های بانکی مانند کاسپین به نحوی است که میلیون‌ها نفر از مردم را گرفتار می‌کند و به خاطر همین جلسات متعددی در مجلس برگزار شد تا این مسئله حل شود.

وی اظهار کرد: دیگر چالش امروز کشور صندوق‌های بازنشستگی است که وضعیتش کاملاً مشخص است. کار اولیه در بودجه امسال این است که امکان و اختیاری به دولت داده شود تا از منابع و امتیازاتی بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کند. البته تا این لحظه کاری انجام نشده است.

رئیس قوه مقننه با پرداختن به بحران آب گفت: این مسئله احتیاج به همکاری قوای سه‌گانه دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خاص است. این مجموعه مسائل مجلس را درگیر کرده بود و برخی منجر به قانونگذاری شد و برخی باید در لجنه‌های مشترک بین دولت و مجلس و قوه قضائیه سامان پیدا کند.

لاریجانی با بیان اینکه تاکنون در مجلس دهم 128 قانون تصویب شده، گفت: برخی از این قوانین مهم است و برخی هم برای اصلاح قوانین دیگر است. همچنین کار زیربنایی در مجلس و در معاونت قوانین آغاز شد که آن هم تنقیح قوانین است؛ قوانین بسیاری در کشور وجود دارد که بخشی منسوخ شده و باید از بین برود و بخشی هم نسخ ضمنی شده و این کار در معاونت قوانین به سرعت در حال انجام است.

وی در تشریح قوانین مهم این دوره مجلس دهم گفت: یکی از این قوانین اشتغال پایدار در روستاها بود که کار مهمی انجام شد و از رهبر معظم انقلاب اجازه گرفتیم که از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برداشت شود و همین مقدار را به بانکها تخصیص دهند و تسهیلات با سود پایین در اختیار کسانی گذاشته شود که در روستاها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کار شروع شده و می‌تواند با سرعت بیشتری انجام شود. اگر این طرح موفق شود و جوانانی که در روستاها هستند شغلی پیدا کنند و در همانجا بمانند و مهاجرت نکنند، می‌توانیم این طرح را ادامه دهیم.

لاریجانی در ادامه قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را دیگر قانون مهم مصوب مجلس دهم خواند و گفت: هرم نیروی انسانی در کشور از نظر تخصصی وارونه است؛ یعنی به جای اینکه متخصصان کم شوند و تکنسین‌ها زیاد شوند این روند برعکس شده است.

رئیس مجلس اظهار کرد: قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم که چالشی میان دولت و مجلس بود و حل شد، قانون صدور چک، قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون کاهش اعدام، قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات، لوایح هوای پاک و خاک و قانون منع به کارگیری بازنشستگان از قوانین مهم مورد تصویب مجلس بوده‌اند.

لاریجانی در ادامه به بیان قوانین در دست بررسی مجلس پرداخت و گفت: قانون صندوق مکانیزه، قانون ارزش افزوده، قانون بانک مرکزی و قانون بانک‌‌ها که کار آنها در کمیسیون‌ها تقریباً تمام شده و در دستور کار است. قانون تجارت تقریباً کارش تمام شده و من متحیرم چطور باید در مجلس تصویب شود، چون حدود 1200 ماده است و اگر شورای نگهبان به آن ایراد نمی‌گرفت، به صورت اصل 85 رسیدگی می‌شد بهتر بود. قوانین دیگر سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از محیط‌‌‌‌‌‌‌‌بانان و جنگل‌بانان است که کارشان تقریباً تمام شده است.

رئیس قوه مقننه ابراز کرد: برای همین چالش‌های کشور 28 جلسه برگزار کردیم. برخی از این چالش‌ها احتیاج به قانون ندارد بلکه احتیاج به فهم مشترک دولت و مجلس دارد تا بتوانند آن‌ها را حل کنند. موضوع فضای مجازی، بحران آب، آسیب‌های اجتماعی، وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور و مشکلات آن، وضعیت بازار نفت و گاز، موضوع ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی‌، وضعیت مناطق زلزله‌زده، بازار ارز و وضعیت بانک‌ها از نمونه‌ این جلسات است که ساعت‌ها وقت برد و برای رفع این مشکلات همفکری شد.

وی درباره عملکرد مجلس در این دوره در بخش نظارت گفت: در این زمینه هم دیوان محاسبات بررسی‌های مستمری دارد و حدود 7 هزار و 600 گزارش حسابرسی ارائه کرده است. دیوان درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش مهمی داد که در تحقیق و تفحص از آن استفاده شد. درباره هدفمندی یارانه‌ها چندین گزارش ارائه داد. 2 هزار و 700 پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شد که در حدود هزار و 100 پرونده منجر به رأی در محاکم شد و مبالغ زیادی از این پرونده‌ها به خزانه برگشت. همین‌طور معاونت نظارت مجلس به طور مستمر در حال کار است و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌‌های قوانینی را که باید اجرا شود مشخص می‌کنند که باید کمیسیون‌ها پیگیری کنند. در مجموع زمینه تصمیم‌گیری را در کمیسیون‌ها فراهم می‌کند.

پس از پایان سخنان لاریجانی، خبرنگاران به بیان سؤالات خود از رئیس‌ مجلس شورای اسلامی پرداختند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی خود درباره عملکرد مجلس دهم و عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: عملکرد مجلس باید از وجوه مختلف مانند نظارت، قانونگذاری و حل مسائل کشور مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که بیان کردم برخی مسائل را مجلس رأساً می‌تواند حل کند اما مربوط به لوایحی است که بار مالی نداشته باشد. بسیاری از چالش‌های کشور هم بار مالی دارد و باید وفاقی بین مجلس و دولت ایجاد شود، مانند مسئله آب، محیط زیست، دریاچه ارومیه، تالاب‌ها. طرح مشکل ساده است، اما حل آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین حتماً باید با وفاق با دولت انجام شود.

وی افزود: بخشی از مشکلات نیاز به قانونگذاری دارد. بخشی دیگر از طریق تحقیق و تفحص انجام شده یا سؤالات و استیضاح وزرا طرق مختلف پیگیری مجلس است. بعضی موارد هم مجلس از ماده 234 که مربوط به استنکاف از اجرای قانون است که برخی موارد آن در مجلس تصویب و به قوه قضائیه داده شده است، اما ثقل کار حل مشکلات مردم است. به هر حال وضعیت کشور طوری است که هم چالش‌های مزمن وجود دارد و هم فشارها و تحریم‌های بین‌المللی به وجود آمده و مقدار زیادی از وقت ما صرف حل این مسائل شده است. تلاطمی که در مسئله ارز ایجاد شد بر روی همه مسائل تأثیر گذاشت. برای حل این مسئله وقت فراوانی صرف شد. هم کمیسیون اقتصادی و هم بخش‌های دیگر مجلس درگیر شدند تا در شورای هماهنگی این سه ضلع بتوانند به یک نظر برسند. در آنجا تصمیمی در 12 بند تصویب شد که اجرا شد و آرام آرام به کاهش قیمت ارز انجامید و ثبات نسبی به وجود آمد و هنوز هم جا دارد. بنابراین مسائلی که اکنون وجود دارد باید با توجه به ظرف زمانی مورد توجه قرار گیرد و پیگیری شود. بخشی از این وقت‌گذاری‌ها از سنخ حل مشکلات مردم است و ممکن است وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد، ولی چاره‌ای نیست و باید کمک کرد.

لاریجانی بیان کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم مشغول به کار است و به موارد رسیدگی می‌کند و قوه قضائیه هم به استعلامات آنها جواب می‌دهد.

لاریجانی درباره انتقادات وارده بر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص و ورود آن به حیطه قانونگذاری گفت: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه مهم دارد؛ یکی رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است و دیگری جنبه مشورتی برای رهبری دارد که مربوط به سیاست‌های کلی نظام می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه نظارت در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار کردند. در این دوره رهبری این اختیار را دادند که مجمع هیئتی را انتخاب کند و آنها نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را انجام دهند و تا بدین‌جا مطابق قانون اساسی است.

رئیس مجلس اشکال کار را در روش اجرا دانست و گفت: این مسئله ایهامی ایجاد کرد که مثل قانونگذاری است و برخی هم لفظ مجلس سنا را به کار بردند، اما کشور ما یک مجلسی است. این هیئت نمی‌تواند نقش قانونگذاری داشته باشد. در روش کار هیئت نظارت اگر نظراتی در اجرای سیاست‌های کلی دارد می‌تواند به کمیسیون‌های مجلس ارائه کند و آنها هم بررسی می‌کنند. کمیسیون‌ها هم اگر مصلحت دیدند اجرا می‌کنند و اگر مصلحت ندیدند، نظر خود را اعلام می‌کنند. در نهایت مجمع تشخیص می‌تواند نظر خود را به شورای نگهبان ارائه کند. لذا اگر نظامات اجرایی و مسیر کار درست انجام شود اختلافی وجود نخواهد داشت.

لاریجانی درباره اهمیت آسیب‌شناسی عملکرد مجلس و ارائه پیشنهاد تشمکیل مجلس دو مانند سنا و بازنگری قانون اساسی از سوی برخی افراد گفت: تقسیم‌بندی مجلس در برخی دولت‌ها وجود دارد. اینکه در قانون اساسی برخی امور هست که متناسب با شرایط باید تغییر کند سال‌ها مطرح است، اما شرایط فعلی زمان مناسبی برای این کار نیست. چالش عمده امروزی مسئله تحریم‌هاست و بن‌بستی هم فعلاً در قانون اساسی نیست و می‌توان با تدابیر مقام معظم رهبری و اختیاراتی که دارند این مسائل را حل کرد مانند تشکیل شورای عالی هماهنگی سه قوه. حتماً باید از این مرحله عبور کرد تا بدین گونه به مسائل پرداخت.

وی افزود: تغییر و بازنگری قانون اساسی کار ساده‌ای نیست و نظاماتی دارد که باید مجلس جدید با ترکیب جدیدی به وجود بیاید و بحث‌های طولانی انجام شود. اکنون که مشکل تولید و کارخانه‌ها را داریم اگر در این مسئله (بازنگری قانون اساسی) وقت صرف کنیم، سه قوه درگیر آن می‌شوند و لذا زمان مناسبی برای این کار نیست.

رئیس مجلس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره کاهش ارزش پول ملی و اعلام افزایش حقوق 20 درصدی کارمندان در سال آینده از سوی دولت و برنامه مجلس برای افزایش قدرت خرید مردم، گفت: بحث افزایش شامل کارگران هم خواهد شد. البته کافی نیست و باید این افزایش 20 درصدی هم به صورت پلکانی باشد. به هر حال باید به وضعیت غیر این افراد هم توجه کرد که در این باره چند نظر هست؛ از جمله اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس در همین ارتباط درباره تغییرات در زمینه مسائل مختلف انرژی گزارشی تهیه کرده که باید با دولت به تفاهم برسیم. یک نظر هم این است که بسته‌های حمایتی، که کمک‌ به اقشار مختلف است، تدارک دیده شود. البته در این باره کلیات مطرح و توافق شد که در این شرایط کمک‌هایی شود. به هر حال باید به وفاق برسیم که در بودجه حتماً در این باره بحث‌ می‌شود.

خبرنگاری درباره نقش مجلس در تواق هسته‌ای و ضرب‌الاجل ایران به اروپا سؤال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: اروپایی‌ها قبلاً اصرار می‌کردند که با خروج آمریکا، ایران از برجام خارج نشود، ولی تعهدات خود را به موقع انجام ندادند. البته راهکارهایی مطرح کرده‌اند که هر از گاهی هم تغییر می‌کند و ما هم در حال رصد هستیم و در شورای هسته‌ای هم بحث شده است.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: توافق هسته‌ای توافقی بین‌المللی بود و عنصر مزاحمی مشکلاتی را ایجاد کرده و باید دید آیا دیگران می‌خواهند پایبند باشند یا نه؟ خودشان می‌گویند که صد درصد می‌خواهیم ادامه بدهیم، ولی از نظر اجرا مشکلاتی وجود دارد که برخی ممکن است درست باشد. مسئله اقتصادی در دنیا مسئله‌ای مهم است و یک ابزار بوده و بعد از جنگ سرد، تیغ اقتصاد مسئله براقی شده است. به هر حال هنوز در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم اگر این مذاکره نهایی به نتیجه برسد، براساس آن عمل می‌شود در غیر این صورت تصمیم‌گیری می‌‌کنیم.

استیضاح وزیر امور خارجه در شرایطی که کشور آماج تحریم‌هاست و شخص وزیر نیز پرچمدار دیپلماسی کشور است و نظر رئیس مجلس درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی محور سؤال بعدی بود که لاریجانی در پاسخ با بیان اینکه استیضاح از حقوق نمایندگان است، اظهار کرد: ممکن است جمع مجلس یک امری را مصلحت نداند ولی نمی‌توان آن را به اقلیت تحمیل کرد و امر خارج از روالی نیست.

وی یادآور شد: درباره پولشویی نکته‌ای که ایشان گفتند مقدمه و مؤخره‌ای داشت؛ در ابتدا گفته‌اند کسانی که با «CFT» مخالفت‌ می‌کنند از روی عقیده نظر می‌دهند و صادقانه برخورد می‌کنند و برخی هم ممکن است تحت تأثیر باشند و بهتر بود جمله بعدی را نمی‌گفتند. 

رئیس قوه مقننه درباره پیش‌بینی خود از بودجه سال آینده کشور گفت: باید انتظارات را تعدیل کرد؛ مسئله فروش نفت و تنگناهای صادراتی و وارداتی، تأثیراتی در قیمت‌ها می‌گذارد کما اینکه در چند روز گذشته قیمت نفت 70 دلار بود اکنون پایین آمده و تأثیر داشته است. ما برای نیازهای اساسی مردم تلاش کنیم که ارزی که تخصیص می‌دهیم با قیمت پایین باشد. اینجا هم دو نظر است؛ عده‌ای می‌گویند قیمت‌ها یکسان شود و یارانه‌ها افزایش پیدا کند و عده‌ای دیگر می‌گویند خود این کار تورم‌زاست. نظری که الان مقبول واقع شده این است که همین قیمت پایین را قبول کنیم زیرا تورم بیشتر صدمات بیشتری وارد می‌کند.

وی بیان کرد: بخش دیگر این است که باید تلاش کرد وضعیت آبادانی کشور لطمه نخورد. وقتی منابع کاهش پیدا می‌کند حقوق و مزایا به دلیل گستردگی دولت سر جایش است و در این شرایط فشار بر بخش عمرانی وارد می‌شود. آقایان در سازمان برنامه رویکردشان همین اوراق است که نقد کردن آن‌ها مصیبت بزرگی برای پیمانکاران است. پیشنهاد ما به دولت واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام است و امسال حتما فشار می‌آوریم و ساز و کارهای بیشتری برای این کار فراهم می‌کنیم. اصرار داریم که برای طبقات پایین‌تر کشور ساز و کاری ایجاد شود که در این فشار خیلی در مشقت قرار نگیرند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور گفت: با وجود اینکه قانون پنجره واحد را تصویب کردیم و گفتیم دولت موظف است مقررات دست و پاگیر را بردارد اما همچنان در این زمینه کاری انجام نشده است و رتبه ما در خصوص تسهیل سرمایه‌گذاری پایین است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مقایسه مجلس دهم با مجالس دوره قبل گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که مجلس، نمایندگان مردم هستند و مردم انها را انتخاب کردند. بخشی از کار مجلس بستگی به کار فردی دارد و هر کسی که در مجالس کار و تلاش بکند مسائل را به پیش می‌برد. در مجلس این کار کاملا آشکار است که چه کسانی فعال هستند و کار می‌کنند. به عنوان نمونه آقایان پورابراهیمی و بحرینی و خانم حسینی راجع به بحث ارز بحث و بررسی و پافشاری کردند و دولت را متقاعد کردند که باید شرایط را عوض کند و کار مهمی کردند.

رئیس مجلس اظهار کرد: در مجلس فعلی، کشور با مسائلی مواجه شد که برخی با قانونگذاری و برخی با نظارت و پیگیری حل می‌شود. مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات منطقه خودشان است و برای ابادانی منطقه خود دغدغه دارند. وقتی مردم از آن‌ها می‌خواهند چاره‌ای ندارند آن مشکل را دنبال کنند، حال برخی جنبه ملی دارد و برخی جنبه منطقه‌ای و محلی. به هر حال نمایندگان کانال ارتباطی مردم با حکومت هستند و باید دردمندانه این مسائل را دنبال کنند و با وزیر و رئیس مجلس مطرح کنند.

لاریجانی ابراز کرد: در مسائل ملی، در شرایط فعلی نیازمند هماهنگی قوای مختلف است. در همین مسئله ارز اگر قوه قضائیه برای مبارزه با اخلالگران اقتصادی اجازاتی از رهبری نمی‌گرفت و سران قوا تصمیمات لازم را نمی‌گرفتند این آرامش نسبی به وجود نمی‌آمد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آمادگی چندباره ترامپ به مذاکره بدون قید و شراط با ایران، در خصوص اراده ایران در این باره گفت: البته از رئیس‌جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود؛ حرف‌های بی‌حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت می‌کند. البته حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. یک سنخ هم این است که در کنار آن می‌گویند آماده مذاکره هستیم. رهبر معظم انقلاب چند بار فرمودند که اگر امریکایی‌ها درست عمل کنند و به قواعد و تعهدات پایبند باشند مگر قبلا مذاکره نکردیم. وقتی توافقی بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند چطور توقع مذاکره دارند. به عقیده من این بیشتر یک شگرد است و باطناً دنبال مذاکره نیستند. نه آن حرف‌های سخیف در کنار آمادگی برای مذاکره معنا دارد نه زیرا پا گذاشتن توافق بین‌المللی که سال‌ها بر روی آن بحث شده و در شورای امنیت تصویب شده معنا دارد. همه این موارد بستگی به رفتار آن‌ها دارد. آن‌ها باید به توافق هسته‌ای برگردند و یک گام بردارند. الان شرایط مهیای مذاکره نیست. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را دنبال کنیم. آنها اگر به مذاکره اعتقاد دارند یک حسن نیت از خودشان دهند و به تعهدات خود برگردند.

گفت‌وگوی ملی برای حل چالش‌های اساسی کشور و موانع پیش روی آن محور سؤال بعدی بود که لاریجانی در پاسخ به آن گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی داشته باشد بلکه احتیاج به اراده‌های جریان‌های سیاسی دارد. ابتدا بهتر است بر روی چالش‌های اساسی وقت بگذارند و بحث کنند. با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل اتحاد بیشتر باشد بهتر است و ایننیاز به یک عزم دارد. فکر می‌کنم جریان‌های سیاسی مختلف این بلوغ را دارند که در این شرایط با هم بحث کنند و به دولت کمک کنند و پیشنهاد دهند.

وی افزود: البته من چون مذاکره‌ای با جریان‌ها نداشتم از عزم و اراده آنها برای گفت‌وگوی ملی اطلاعی ندارم اما در مجلس دوستان اظهار علاقه می‌کنند و گاهی نشست‌هایی هم دارند.

لاریجانی درباره تصویب نشدن FATF و CFT و نسبت آن با امکان عملیاتی شدن سازو کار مالی اروپا گفت: تصویب نشدن یا شدن این دو خیلی ارتباطی به سازو کار مالی اروپا ندارد و این سازو کار مالی که اروپا دنبال می‌کند به خاطر فشارهای آمریکا برای تحریم است. اما اینکه بانک‌های اروپا شرط گذاشته‌اند که این دو مسئله حل شود تا ما بتوانیم کار کنیم صحت دارد. البته این لوایح هم در حال طی مسیر قانونی خود است.

لاریجانی در زمینه احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: فعلا بحث بالا بردن قیمت‌ بنزین و حامل‌های انرژی مطرح نیست و کارت سوخت هم برای جلوگیری از قاچاق است. ما اصرار داریم که در شرایط فعلی به مردم فشار وارد نشود. برخی از اقتصاددانان و فعالان رسانه‌ای اقتصادی پیشنهادی با سه محور دادند که میزان مصرف بنزین را کاهش دهد، جلوی قاچاق را تا حدی بگیرد و فشای به مردم نیاید مگر کسانی که مصرف زیادی دارند. برای این معادله سه وجهی باید مدلی طراحی کرد.

لاریجانی درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی و اظهارات چند سال قبل وزیر کشور درباره پول‌های کثیف در انتخابات، و وجود چنین پول‌هایی در کشور گفت: دو مسئله است؛ یکی اینکه آیا در کشور پولشویی داریم و پول‌های کثیف هست؟ بله هست. مسئله دوم این است که آیا مردم انتظار دارند مسئولان اعلام نظر کنند یا مسائل را حل کنند. من فکر می‌کنم در کشور ما یک عملیات روانی از بیرون در حال انجام شدن است که مردم مضطرب شوند و یک عده هم در داخل یک چیزی روی این مسائل می‌گذارند. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد. این نکته دوم را رسانه‌ها باید به سیاستمداران یاد دهند که با توجه به جایگاهشان مردم چه انتظاری از انها دارند و آن را حل کنند.

وارد شدن برخی نمایندگان به فضای انتخاباتی سؤال دیگری بود که لاریجانی گفت: اینگونه حرف‌ها متناسب با شرایط امروز کشور و مورد انتظار مردم نیست و عقلایی هم نیست. الان مردم مشکلات متنوعی دارند و بهتر است هم رسانه‌ها به این مسائل دامن نزنند و هم آقایان به کار خود بپردازند. این کار نادرستی است. امروز نیاز است همه وقت خود را بر حل مشکلات مردم بگذاریم و به اندازه کافی قبل از انتخابات برای فعالیت انتخاباتی وقت هست.
وی درباره به رفراندوم گذاشتن مسائلی مانند FATF گفت: اصولا به رفراندوم گذاشتن مسائل خیلی تخصصی و فنی کار مشکلی است و شاید خیلی هم به مصلحت نباشد و به خصوص مسائلی که حقوقدانان و متخصصان به سختی متوجه می‌شوند.

لاریجانی درباره برگزاری جلسات هیئت نظارت بر برجام و فرجام نهایی برجام گفت: این شورا تشکیل جلسه می‌دهد، به خاطر ندارم آخرین جلسه یک ماه پیش بود یا سه هفته گذشته اما جلسات تشکیل می‌شود و گزارشات و تصمیماتی نیز ارائه و گرفته می‌شود و نخواهید که تصمیمات را بگوییم اما همین کافی است که بگوییم مسائل رصد می‌شود. آقای ظریف هم گزارش مستمری از برجام به مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال می‌کند و مسائل در مجلس مطرح می‌شود. مسئله برجام پیچی دارد که باید با حوصله با آن برخورد کرد و نباید عجولانه وارد شد.

لاریجانی یادآور شد: بر اساس تصمیم هیئت نظارت بر برجام است که موضوع مذاکرات آن ادامه دارد، در خصوص مسئله هسته‌ای با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم و آخرین نظر اروپایی‌ها را کسب می‌کنیم که این مذاکرات به صورت تلفنی، حضوری و در سطوح مختلف انجام می‌شود اما در مجموع شرایط برجام در حال روشن شدن است.

رئیس مجلس درباره بررسی مجدد توافقنامه پاریس در حوزه محیط زیست و مخالفان و موافقان این توافقنامه گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس آمد و در مجلس هم تصویب شد ولی شورای نگهبان ایراداتی گرفت و به مجلس برگردانده شد اما یک مرحله مجلس به آن رأی داده است. اینکه اختلاف نظر هم در این باره وجود دارد امری طبیعی است و اشکالی ندارد.

شفافیت و ضرورت شفاف بودن رأی و نظر نمایندگان سؤالی بود که لاریجانی در پاسخ به آن گفت: شفافیت حتما امر خوبی است منتها مهم‌تر از آن حریت نمایندگان است. اگر کاری بشود که نمایندگان از حریت بیفتند فایده‌ای ندارد. قوام مجلس به این است که هر فردی بتواند با حریت نظر خود را اعلام کند. گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند، گاهی به آنها توهین و هتاکی می‌شود و این عاملی است که مانع شفافیت می‌شود. باید رفتارها درست شود. واقعا به لحاظ اخلاق سیاسی در کشور با مشکل مواجه هستیم. از سقراط نقل است که ایرانیان بااخلاق‌ترین ملت دنیا هستند. این باید نماد ایران باشد، نه اینکه به یکی کافر بگویند و یکی را منافق خطاب کنند. من موافق شفافیت هستم ولی می‌دانم چه مشکلاتی برای نمایندگان ایجاد می‌کنند.

لاریجانی درباره حرکت به سمت نظام پارلمانی به ویژه براساس صحبت‌های چند سال پیش رهبر معظم انقلاب گفت: رهبری البته گفتند این را مثال زدند نه اینکه حتماً اجرا شود. شرایط امروز آمادگی این مسائل را ندارد و ظرف زمانی ما مناسب این کار نیست.

رئیس مجلس درباره برداشتن قدم‌هایی به سمت وحدت ملی به ویژه حل برخی مسائل سال 1388 گفت: عقلاً در شرایط فعلی هر گامی که برای ایجاد وفاق در کشور برداشته شود و نیروهای علاقه‌مند و به انقلاب و ایران را کنار هم قرار دهد، ضرورت دارد. این کار در سطح حکومت انجام شده و با تدبیر رهبر معظم انقلاب قوای سه‌گانه کنار هم قرار گرفته‌اند و جلسه می‌گذارند. در بین جریان‌های سیاسی هم لازم است این گام‌ها برداشته شود. در زمینه حل مسائل سال 88 هم آقای شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال انجام کار هستند.

رئیس مجلس درباره اظهارات اردوغان در زمینه ضرورت تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل و اینکه دنیا بزرگ‌تر از 5 کشور است و نظر ایران در این رابطه گفت: این بحث جدیدی نیست و قبلاً هم مطرح شده است. الان ضرورت دارد که این تغییر ساختار صورت گیرد؛ وقتی شورای امنیت یکجانبه عمل می‌کند مرجعیت خود را از دست می‌دهد به همین دلیل گاهی امریکایی‌ها با وجود نفوذ در شورای امنیت، حرف آن‌ها را گوش نمی‌دهند ماند حمله به عراق که مصوب شورای امنیت نبود. شورای امنیت وقتی می‌تواند مرجعیت داشته باشد که به موقع تصمیم بگیرد، در زمینه یمن مثلاً هنوز تصمیمی نگرفته است. به همین دلیل است که هماهنگی‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و آستانه به وجود می‌آید و اینها به خاطر ضیقی است که در شورای امنیت به وجود آمده است. البته این تغییر ساختار به سادگی رخ نخواهد داد و زمان می‌برد و این هم به خاطر ساختار زورگویانه در نظام بین‌الملل است.‌

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره قوانین دست و پا گیر پیش روی فعالان اقتصادی و ضرورت تسهیل فضای کسب و کار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمی‌شود در حوزه قوانین است یا به بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولتی مربوط می‌شود. ضمن اینکه باید برخی قوانین که مانع تسهیل فضای کسب و کار است حذف شود از این جهت ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخش‌های صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال می‌کنیم.

جایگزین شدن حاکمیت قانون به قانونگذاری به مقتضای شرایط و تحریم‌های امریکا از طریق برخی شوراها و نهادها ماند شورای عالی هماهنگی اقتصادی در موضوع چک به عنوان نمونه، سؤال خبرنگاری بود که لاریجانی در پاسخ به آنها گفت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشد بلکه آنها صرفا توصیه‌هایی در این خصوص ارائه دادند. ما مقید هستیم و مصلحت نیست که نهادی جایگزین مرجع قانونگذاری شود.

لاریجانی درباره رفتارشناسی امریکا، عربستان و امارات در زمینه تجزیه یمن گفت: ما حتما با تجزیه یمن مخالف هستیم و این توطئه‌ای است که عده‌ای در منطقه به دنبال تجزیه باشند و یک زمانی هم در عراق دنبال این مسئله بودند. پشت این قضیه، آسیب زدن به مردم یمن و منطقه است و موضع ایران مخالفت با این اقدامات است.

رئیس مجلس در پایان در پاسخ به سؤالی درباه مطرح شدن طرح عدم کفایت وی از سوی فراکسیون ولایی و طرح این نظر که این فراکسیون می‌خواست از کناره‌گیری آقای حاجی‌بابایی به نفع شما در هنگام انتخاب رئیس بعدها استفاده کند، گفت: من در این باره نظری ندارم و خیلی هم به این ضمیرخوانی‌ها اطمینمان ندارم. در مجلس افراد آزادند نظر دهند و حق نمایندگان است که در مورد رئیس مجلس نظر خاص داشته باشند. من توصیه اولیاء دینی مبنی بر حمل بر صحت کردن الفاظ و کارهای افراد را برای امروز ایران ضروری می‌دانم و لزومی ندارد که با سوء ظن برخورد کنیم. من هم خیلی به دنبال این حرف‌ها نیستم.

انتهای پیام

 

captcha