انتشار بخش‌های ديگر مشروح مذاكرات شورای نگهبان در آینده نزدیك
کد خبر: 3767918
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
كشتگر خبر داد:

انتشار بخش‌های ديگر مشروح مذاكرات شورای نگهبان در آینده نزدیك

گروه سیاست و اقتصاد ـ كارشناس پژوهشكده شورای نگهبان گفت: از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان اقدام به تدوین و انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان است.

امیر كشتگر، پژوهشگر پژوهشكده شورای نگهبان و مسئول غرفه این پژوهشكده در نمایشگاه كتاب فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ابتدا به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت و عملكرد این پژوهشكده پرداخت و گفت: پژوهشكده شورای نگهبان از سال 76 در راستای كارویژه‌های شورای نگهبان در نظارت بر قوانین آغاز کرد و علاوه بر این مطالعات بنیادینی را در حوزه حقوق اساسی تعریف كرد.
وی با بیان اینكه این مجموعه متشكل از جمعی از جوانان مقاطع عالی تحصیلی و گرایش‌های مختلف حقوق است، به برخی از فعالیت‌های انجام شده توسط این پژوهشكده اشاره كرد و افزود: شورای نگهبان به عنوان یكی از نهادهای مهم حكومتی و عالی‌ترین نهاد دادرسی اساسی در جمهوری اسلامی ایران طبیعتاً اگر بخواهد وظایف قانونی خودش را به خوبی انجام دهد، نیازمند به یك مجمع كارشناسی و تخصصی است تا بتواند از پشتیبانی كارشناسی و علمی مناسبی برخوردار باشد.

دو بازوی مشورتی شورای نگهبان
كشتگر ادامه داد: دو بازوی مشورتی شورای نگهبان برای بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های هیئت وزیران، یكی مجمع مشورتی فقهی قم است كه بیشتر نظرات كارشناسی را از جهت مطابقت و یا مغایرت با شریعت اسلام بررسی می‌كند اما مجمع مشورتی حقوقی كه در پژوهشكده شورای نگهبان قرار دارد، مصوبات را از جهت قانون اساسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نهایتاً نظر كارشناسی این مجمع به صورت یك گزارش كارشناسی در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
عضو پژوهشكده شورای نگهبان اظهار كرد: بخش عمده‌ای از بار كارشناسی و حقوقی كه امروز شورای نگهبان در راستای انجام وظایف نظارتی خودش اعمال می‌كند، بر عهده كارشناسان جوان متخصص پژوهشكده شورای نگهبان است.

پژوهشکده شورای نگهبان؛ پیشگام در مطالعات حقوق اساسی

وی با بیان اینكه شورای نگهبان به دلیل اینكه وظایف گسترده‌ای دارد، نیازمند چنین مجمع تخصصی و حقوقی است، گفت: كار ویژه‌هایی كه پژوهشكده شورای نگهبان تعریف کرده است، متوقف و محدود به امور كارشناسی نیست.
كشتگر بیان كرد: اگر ما بپذیریم انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی یك تجربه جدیدی در امر حكمرانی هست، اقتضا می‌كند كه دانش سیاسی و حقوقی متناسب با مبانی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی داشته باشیم و طبیعتاً این تجربه جدید اقتضا می‌كند كه بتوانیم در حوزه دانش‌های حقوق عمومی مطالعات جدیدی را به جهت كیفی پی بگیریم.
عضو پژوهشكده شورای نگهبان ادامه داد: ‌پژوهشكده شورای نگهبان با این اقتضاسنجی و آشنایی نسبت به فقر تئوریك كه در فضای دانشگاه‌های ما وجود دارد، تلاش كرده است از همان ابتدا مطالعات كیفی متعددی در حوزه دانش حقوق عمومی و فقه سیاسی انجام دهد.

انجام پروژه‌های مطالعاتی در خصوص نظام حقوقی انتخابات در پژوهشكده شورای نگهبان
وی با بیان اینكه برخی از این مطالعات جنبه تطبیقی دارند، گفت: اكنون در پژوهشكده شورای نگهبان پروژه‌های مطالعاتی در راستای تقویت نظام حقوقی انتخابات تعریف شده است كه آثاری در این راستا توسط پژوهشگران منتشر شده است.
كشتگر گفت: اثر دیگری كه در این راستا انتشار پیدا كرده و جزو آثار برتر دانشجویی در سال گذشته بوده است، كتاب دادرسی تطبیقی است؛ در این كتاب تبیین كردیم كه نهاد دادرسی اساسی در جمهوری اسلامی ایران كه آن را در شورای نگهبان متجلی می‌بینیم، صرفاً محدود به جمهوری اسلامی نیست و چنین نهادهای مشابهی در سایر كشورها و دولت‌های پیشرفته هم قابل مشاهده است.

 نهاد دادرسی اساسی در كشور ما شورای نگهبان است
عضو پژوهشكده شورای نگهبان با یادآوری اینكه  نهاد دادرسی اساسی در كشور ما شورای نگهبان است، گفت: برخی‌ها با عناد یا ناآگاهی تلاش می‌كنند چنین نهاد دادرسی را منحصر به كشور ما بدانند ولی ما در این كتاب به خوبی مشاهده می‌كنیم كه چنین نهادی در كشورهای دیگر با رویكردهای متفاوت وجود دارد.
وی با تصریح اینكه یكسری آثار نگاشته شده در این حوزه هم ناظر به تبیین مبانی فقهی و حقوقی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است، گفت: اكنون در پژوهشكده شورای نگهبان نشست‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته حوزه علمیه برگزار می‌شود و به تبیین مبانی فقهی اصول قانون اساسی به صورت یك به یك پرداخته می‌شود.
كشتگر اضافه كرد: دو جلد از آثار در این رابطه به عنوان مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران با درس گفتارهای آیت‌الله كعبی تاكنون منتشر شده است و ان‌شاءالله جلدهای بعدی هم در دست انتشار است.

انتشار بخش‌های ديگری از مشروح مذاكرات شورای نگهبان در آینده نزدیك
عضو پژوهشكده شورای نگهبان با بیان اینكه اخیراً آثاری در خصوص شفافیت نظریات شورای نگهبان به چاپ رسیده است، گفت: در آینده نزدیک بخش‌های دیگری از مشروح مذاکرات منتشر خواهد شد.

کشتگر بیان کرد: یكی از شبهاتی كه پیش از این به شورای نگهبان وارد می‌شد این بود كه مبانی نظری شورای نگهبان و مجموعه استدلال‌هایی كه در نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های هیئت دولت توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد واجد ابهام است.

عضو پژوهشکده شورای نگهبان گفت:‌ انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان این انتظار افکار عمومی و جامعه حقوقی را جهت شفافیت در آرا و نظرات شورای نگهبان تأمین کرد.

كشتگر یادآور شد: این اتفاقی بود كه حتی برای شورای نگهبان هم مبارك خواهد بود چون این فرصت را به شورای نگهبان می‌دهد كه با نظارت نخبگان دانشگاهی و حقوقی بر امر نظارت شورای نگهبان یك نظارت نخبگانی صورت گیرد.
عضو پژوهشكده شورای نگهبان ادامه داد: یعنی در واقع با این كار می‌توانیم در آینده شاهد باشیم كه مجموعه مبانی نظری شورای نگهبانی در معرض ارزیابی و قضاوت نخبگان قرار گیرد و یك تحول چشمگیر را در منطق حقوقی شورای نگهبان در نتیجه تضارب آرا، گفت‌وگوها و نقادی‌ها شاهد باشیم.

حضور پژوهشكده شورای نگهبان برای نخستین بار در نمایشگاه‌های استانی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور پژوهشكده شورای نگهبان در نمایشگاه كتاب فارس اشاره كرد و گفت: این چندمین حضور ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی و اولین حضورمان در نمایشگاه‌های استانی است كه برای شروع از استان فارس آغاز كردیم.
كشتگر با بیان اینكه هدف ما در این نمایشگاه فعالیت تجاری نیست، گفت: هدف ما از این حضور ترویجی و پاسخگویی عومی و شبهات جامعه حقوقی كشور است البته در عین حال كتاب‌های پژوهشكده را نیز عرضه می‌كنیم.
عضو پژوهشكده شورای نگهبان ادامه داد: بسیاری از آثاری كه اینجا منتشر شده است جزو آثاری است كه نخبگان حقوقی ما در حوزه حقوق عمومی به آن استناد می‌كنند و خیلی مورد توجه و دقت اهل نظر در دانشگاه‌های مطرح ماست و برخی از كتب ما كتبی هستند كه به عنوان كتب برگزیده سال دانشجویی مثل كتاب تطبیقی حقوق اساسی كشورهای اسلامی معرفی شده‌اند.
انتهای پیام

captcha