معرفی آثار برگزیده «تئاتر مقاومت» به جشنواره «تئاتر فجر»
کد خبر: 3767323
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
جشنواره «تئاتر مقاومت» در گام شانزدهم/4

معرفی آثار برگزیده «تئاتر مقاومت» به جشنواره «تئاتر فجر»

گروه هنر ــ جشنواره «تئاتر مقاومت» با جشنواره «تئاتر فجر» تعامل خوبی برقرار کرده است و با توجه به ایجاد بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «تئاتر فجر»، آثار برگزیده «تئاتر مقاومت» را برای اجرا به بزرگترین رویداد تئاتر کشور معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» از امروز با اجرای 13 نمایش در بخش صحنه و 15 نمایش در بخش محیطی و خیابانی کار خود را به دبیری امیر نصیربیگی آغاز خواهد کرد و تا 10 آذرماه به کار خود ادامه خواهد داد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره از ساعاتی پیش با حضور عوامل اجرایی و مسئولان دبیرخانه و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر مقاومت در بهشت زهرا(س) و در پی تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) آغاز شده است.

به مناسبت برگزاری دوره شانزدهم این رویداد نمایشی با امیر نصیربیگی، دبیر جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت»، گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ـ در خبرهای مربوط به جشنواره بیان شد که یکی از اعضای هیئت داوران بخش صحنه نادر برهانی‌ مرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر»، است. به واسطه حضور ایشان در بخش ارزیابی جشنواره درباره تعامل جشنواره «تئاتر مقاومت» با ستاد برگزاری «تئاتر فجر» برای استفاده از آثار این جشنواره در بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب «تئاتر فجر» توضیح دهید.

بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با نظارت مستقیم نادر برهانی‌ مرند و مدیریت رضا صمدپور قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های درخور و متنوعی را در زمان برگزاری این رویداد تئاتری به انجام برساند. پیش از برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» در قالب انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان بسیج هنرمندان کشور در نشست‌های مشورتی این بخش از جشنواره «تئاتر فجر» شرکت کردیم و در آن به توافقاتی به منظور تعامل و همکاری با ستاد برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» رسیدیم.

ـ بر این اساس چه تعداد از آثار جشنواره «تئاتر مقاومت» برای اجرا در بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره «تئاتر فجر» به دبیرخانه این جشنواره پیشنهاد خواهند شد؟

در اینکه آثاری را از این جشنواره به جشنواره «تئاتر فجر» پیشنهاد خواهیم کرد شکی نیست، اما باید جشنواره «تئاتر مقاومت» برگزار شود و بازخوردها را از اجرای آثار این دوره از جشنواره مشاهده کنیم و همچنین ببینیم هیئت داوران کدام اثر را از نظر فنی و هنری انتخاب خوا‌هند کرد تا تصمیم نهایی برای حضور آن‌ها در بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره «تئاتر فجر» گرفته شود. به طور حتم فهرستی از برگزیدگان این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» در دو قسمت صحنه‌ای و  خیابانی به بخش گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره «تئاتر فجر» معرفی خواهند شد.

ـ سمت ریاست سازمان بسیج هنرمندان کشور را نیز عهده‌دار هستید؛ این سازمان چه همکاری با این بخش از جشنواره «تئاتر فجر» خواهد داشت؟

سازمان بسیج هنرمندان کشور در سال‌های اخیر به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره شهدای هنرمند پرداخته است و بانک اطلاعاتی خوبی درباره مشخصات شهدای هنرمند به ویژه در حوزه هنرهای نمایشی، شرایط زندگی و نحوه شهادت ایشان هم در دوره انقلاب اسلامی و هم در طول هشت سال دفاع مقدس گرد آورده است که در صورت ابراز تمایل دبیر جشنواره «تئاتر فجر» و مدیریت بخش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این جشنواره در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

ـ به نظر می‌رسد جای رادیو تئاتر در این جشنواره خالی است. با توجه به تولیدات خوب نمایش رادیویی درباره موضوع مقاومت چرا این بخش در جشنواره گنجانده نشده است؟

اتفاقاً رادیو تئاتر از بخش‌هایی بود که در میانه راه جشنواره از حضور آن پرهیز کردیم؛ به جهت آنکه باید با مسئولان رسانه ملی و معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به توافقاتی می‌رسیدیم. بنابراین، مقرر شد تا در جشنواره «تئاتر مقاومت» شاهد اجرای آن باشیم و شرایط مالی و بودجه‌ای جشنواره هم به ما اجازه ورود جدی به این بخش را نداد.

فقط  بحث رادیو تئاتر نبود. قرار بود اقدامات زیادی در جریان برگزاری شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» به انجام برسانیم که به دلیل کسری بودجه موفق به تحقق آن نشدیم. برای مثال با وجود آنکه جشنواره در تهران برگزار می‌شود، اما قرار بر این نبود که تنها در پایتخت متمرکز شویم و قصد داشتیم اجرایی از آثار منتخب جشنواره را در برخی از شهرهای بزرگ ایران نیز شاهد باشیم و حتی نمایش‌های شهرستانی امکان اجرای عمومی خود را به شکل بومی داشته باشند و یا دو شهری که به تولید تئاتر به منظور اجرا در این جشنواره اقدام کرده بودند در تعامل و همکاری نزدیک آثار خود را برای اجرای عمومی در شهرهای خود معاوضه کنند که هیچ کدام از این آمال و آرزوها با توجه به شرایط بد اقتصادی حاکم بر فضای فرهنگی کشور محقق نشد. امیدواریم در سال‌های آتی این موانع و مشکلات برطرف شود.

 

انتهای پیام

captcha