مسئولیت‌پذیری بانوان در خانواده را می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی تعمیم داد
کد خبر: 3759563
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
آقازاده:

مسئولیت‌پذیری بانوان در خانواده را می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی تعمیم داد

گروه اجتماعی – استاندار مرکزی گفت: مسئولیت‌پذیری بانوان در خانواده را می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی تعمیم داد. در استان مرکزی با تلاش‌های انجام شده، مجموعه مدیریتی بانوان استان با هماهنگی خوب مسئولان دولتی و غیر‌دولتی همچون سازمان‌های مردم نهاد فعالیت خود را با جدیت آغاز کرده است.

مسئولیت‌پذیری بانوان در خانواده را می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی تعمیم داد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، ششم آبان در ششمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده، مشترک با شورای مشورتی بانوان استان با حضور نظری مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده که در استانداری مرکزی برگزار شد گفت: استان مرکزی در حوزه بانوان فعال در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد پیشتاز است و در مقایسه با استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد، اما هنور به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ایم.
وی تصریح کرد: در قوانین برنامه ششم توسعه دولت مکلف است 30 درصد پست‌های مدیریتی را به بانوان بسپارد، با توجه به اینکه یک سال ونیم از این دستور‌العمل می‌گذرد اما پیشرفت محسوسی را در کشور شاهد نیستیم. روند به کار‌گیری بانوان در پست‌های مدیریتی با موانع زیادی رو‌به‌روست.
آقازاده با بیان اینکه خیلی از فرصت‌های آموزش و تربیت بانوان جهت به کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی از دست رفته است، اظهار کرد: درست است که فرصت‌ها از دست رفته اما از هرجایی شروع کنیم خوب است. اگر قرار بر این باشد برای آینده سرمایه‌گذاری فکری داشته باشیم قطعا بانوان نقش بسزایی دارند.
استاندار مرکزی بر استعداد بانوان در حوزه تولید فکر و اندیشه، اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ... تأکید کرد و افزود: استان دارای ظرفیت‌های خوبی در جامعه بانوان است، با تقویت باور درونی و اراده می‌توان ظرفیت‌ها را دو چندان کرد. بانوان در نظر داشته باشند فعالیت‌ها شعاری و هیجانی نباشد. کشور برای حوزه زنان باید دارای برنامه باشد و دولت‌ها حتما اعتقاد داشته باشند که بانوان می‌توانند خدمات ارزنده‌ای ارائه دهند.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم بر استفاده از بانوان در عرصه‌های مختلف عزم راسخ دارد. گاه افراد بیان می‌کنند چرا وزیر یا استاندار خانم نداریم. شاید عدم استفاده از بانوان در این پست‌ها به دلیل عدم آمادگی برخی افراد باشد، گاه برای رفتن به جلو و اعتمادسازی برای افرادی که هنوز باور ندارند زمان لازم است تا آنان هم بر اعتماد بانوان صحه گذارند. دولت باور بر اعتماد کردن دارد اما این باور باید در همه ارکان‌ها و نهادهای شناخته شده جامعه ما نهادینه شود تا به دید عقلایی و منطقی برسد تا بتوانیم از حضور زنان در جامعه بیشتر استفاده کنیم.
آقازاده با اشاره به اینکه حضور بانوان در 6 سال اخیر پررنگ‌تر از سنوات گذشته است، تصریح کرد: شرایط امروز بهتر از گذشته است، امروز شاهد درخشش و شکوفایی استعدادهای بانوان هستیم. هر مسئولیتی که به بانوان سپرده شود با انگیزه بالاتری نسبت به مردان انجام می‌‌شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: مسئولیت‌پذیری بانوان در خانواده را می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی تعمیم داد. در استان مرکزی با تلاش‌های انجام شده مجموعه مدیریتی بانوان استان با هماهنگی خوب مسئولان دولتی و غیر‌دولتی همچون سازمان‌های مردم نهاد فعالیت خود را با جدیت آغاز کرده است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های زنان در استان بسیار بهتر از گذشته است و در مقایسه با استان‌های دیگر نیز بهتر است. آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و ... در دو سال اخیر به ویژه در حوزه زنان کاهش یافته است. بانوان با همین اراده و حس مسئولیت‌پذیری بیشتر برنامه‌ها و مسئولیت‌های متنوع‌تری را عهده‌دار باشند.
آقازاده ادامه داد: براساس برنامه 5 ساله ششم در سال 97 دستگاه‌ها مکلف شدند که 107 خانم را در سمت مدیریت‌های میانی به بالا به کار گیری کنند که تاکنون 50 درصد آمار تحقق پیدا کرده است. نیم دیگر نیز اعم از گزینش برای سیر مراحل انتصاب در حال اقدام است. بی‌شک محدودیت‌هایی هست اما با حضور مستمر زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به خواسته‌های به حق زنان جامه عمل پوشاند و نزدیک شد.

به گزارش ایکنا، فتح‌الله حقیقی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: با استقرار کنسول‌گری موقت عراق در اراک بیش از 60 هزار ویزا صادر شد، صدور ویزا نه تنها برای مردم استان بلکه برای استان‌های قم، لرستان و اصفهان نیز انجام شد.

وی برضرورت استفاده از نخبگان، علما و فرهیختگان در اتاق اندیشه‌ورز تأکید کرد و افزود: بنده به کارکرد دقیق در حوزه اجتماعی اعتقاد دارم. حوزه اجتماعی باید با هدف پیش رود. برنامه‌ها در حوزه اجتماعی باید عملیاتی باشد با حرف و شعار کاری پیش نمی‌رود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: از برنامه‌های زود‌بازده کوتاه مدت و بلند مدت در کنار هم استفاده شده است. تمام اقدامات هدفمند شده است. با طرح‌های ارائه شده برنامه‌های حوزه اجتماعی ماندگار شده است. برای انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی شناسایی لازم صورت گرفته است.

حقیقی اضافه کرد: 110 خانم در حد رئیس گروه به بالا در پست‌های مدیریتی به کار‌گیری می‌شوند. در حال حاضر 58 خانم به کار‌گیری شدند که تا پایان آبان به مابقی تعهدات عمل شده و آمار بانوان در رده‌های مختلف مدیریتی به 110 نفر می‌رسد. در حال حاضر 10 مدیر، معاون مدیرکل و معاون فرماندار در حوزه استانداری منصوب شده است.

وی بیان کرد: جوان‌گرایی در پست‌های مدیریتی از دیگر برنامه‌های اجرایی است که در دستور کار استانداری قرار دارد. در این حوزه سن مدیران استان امسال نسبت به سال‌های قبل 10 سال جوان‌تر شده است. با توجه به ظرفیت و شرایط موجود در بدنه نیروی انسانی دستگاه‌ها برای سال جاری هدف‌گذاری شده است.

حقیقی افزود: ادعایی نداریم که خدمتی بزرگ انجام دادیم هر چه صورت گرفت وظیفه بوده است. این خدمات در 40 سال انجام می‌شود. ملاک ما 30 درصد وزارتخانه نیست اگر بانوی شایسته‌ای داشته باشیم قطعا به کار‌گیری خواهیم کرد. بانوان موفق و مدیر سفیران جامعه بانوان هستند برای انتصاب باید دقت لازم صورت گیرد تا در صورت نیاز مدیر قادر به پاسخگویی باشد.

به گزارش ایکنا، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر اموراجتماعی استانداری مرکزی، نیز در این جلسه گفت: استان مرکزی در حوزه اجتماعی دارای نقشه راه مشخص و مدون است که کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف یکی از موارد تدوین سند است، قوه قضائیه ناظر بر اجرای سند است.

وی تصریح کرد: دو سند کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت 50 دستگاه اجرایی تهیه شده است و در 6 ماه نخست سال جاری 50 درصد برنامه‌های سند عملیاتی شده است. همچنین استفاده از برنامه‌های نو و ابتکاری در سه ماهه اخیر انجام شد که نتایج خوبی را مشاهده کردیم.

وی تأکید کرد: افزایش 20 درصدی برنامه‌های کارگروه اجتماعی استانداری و توجه داشتن به اثر بخشی این برنامه از دیگر اقدامات و اهداف مورد نظر است. با مشارکت 88 دستگاه اجرایی سند برنامه‌های عمل و نمایه استان مرکزی تهیه و تدوین شد.

این مقام مسئول از ادغام 182 شورا، ستاد و کارگروه در دل هم و در قالب کارگروه اجتماعی و فرهنگی و بخشی در قالب‌های دیگر به منظور صرفه‌جویی در وقت خبر داد و افزود: حوزه اجتماعی دارای 5 شورا و کارگروه است. تا پایان سال نیز 162هزار نفرساعت وقت دراستان صرفه‌جویی می‌شود.

وی برلزوم تقویت نقش دانشگاه‌ها در حوزه توسعه اشاره کرد و گفت: در این برنامه به دنبال توسعه نقش دانشگاه‌ها در حوزه اجتماعی و تقویت پیوند دانشگاه‌ها با جامعه هستیم که در این راستا در تمامی مراکز دانشگاهی ستاد ویژه به این منظور تشکیل شده است.

فتح‌آبادی اضافه کرد: ایجاد دهکده خانواده به عنوان بزرگ‌ترین پروژه خانواده در سطح کشور از دل برنامه‌های دانشگاهی برآمد که این دهکده در مکان سابق دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارائه خدمات نوین اجتماعی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: امید است با برنامه‌های در حال انجام تا 5 سال آینده، استان مرکزی پایتخت و قطب آموزش‌های خانواده و مشاوره خانواده در سطح کشور معرفی شود. شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک هم نهایی شده است که در حال پیگیری است. تمامی برنامه‌های اجتماعی دارای نقشه مدونی است.

یادآور می‌شود؛ در پایان نشست از مدیران خانم، دستگاه‌ها و فرمانداری‌های برتر در زمینه انتصاب و بهره‌گیری از بانوان در پست‌های مدیریتی تجلیل شد.


انتهای پیام

captcha