کوچ سرمایه‌ها از بازار طلا و ارز به بورس
کد خبر: 3758287
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

کوچ سرمایه‌ها از بازار طلا و ارز به بورس

روز گذشته شاهد رشد دو هزار ۲۳۲ واحدی شاخص کل بازار سهام بودیم، در این روز تعداد معاملات نسبت به روز دوشنبه اندکی کاهش یافت و به ۲۴۵ میلیون ۱۸۴ هزار سهم رسید. در بین گروه‎های بازار سرمایه روز سه‌شنبه گروه خودرو رکورددار شاخص بود و این گروه با افزایش ۴٫۱۳ درصدی به ۲۰ هزار ۵۵ واحد رسید.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: در روز دو شنبه خبری در رسانه ها پخش شد مبنی بر تغییر مدیر عامل شرکت سایپا که موجب شد معاملات این نماد بورسی در روز گذشته رونق بگیرد به طوری خساپا روز گذشته ۵ درصد رشد کرد. همچنین در روز سه شنبه سه میلیارد و ۸۲۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال دادوستد شد.ارزش معاملات خرد بورس در روز سه‌شنبه به ۱۰۹۹ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت بورس به ۵۷ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی رسید.

همچنین در بین گروه های مختلف بورسی گروه های صادرات محور همچون گروه های پتروشیمی و فلزی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌های بازار داشتند به طوری که سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی پارس و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص بورس داشتند.

**نفت خام و بازار سرمایه

بعد از سال ها چانه زنی عرضه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۷۹ دلار و ۱۵ سنت در ششم آبان‌ماه آغاز می شود. حجم عرضه نفت در بورس یک میلیون بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در دادوستد طلای سیاه مشارکت کنند. نحوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است. این خبر بر جذابیت بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است به طوری که کل اقتصاد را به شفافیت نزدیک تر کرده است. مدیرعامل بورس انرژی در این باره گفته است تحریم ها و نحوه قیمت‌گذاری نفت در بورس انرژی می‌تواند روی تصمیمِ معامله گران بازار سهام در گروه فرآورده‌های نفتی تاثیر به سزائی داشته باشد. عده‌ای معتقدند اگر قرار است نفت خام در بورس عرضه شود باید به سازوکار عرضه و تقاضا برای کشف قیمت آن تمکین کرد اما زمزمه‌های از قیمت گذاری دستوری نیز شنیده شده است.

**کوچ سرمایه ها از بازار طلا در بورس

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که دارندگان سکه‌های پیش‌فروش اگر در مهلت شش‌ماهه تعیین شده برای تحویل سکه‌ها به بانک مراجعه نکنند، بانک مرکزی تعهدی برای تحویل سکه ندارد و قرارداد لغو و مبلغ اولیه پرداخت شده از سوی ثبت‌نام کننده به وی پرداخت خواهد شد. با توجه به از رونق افتادن بازار طلا و سکه و عدم تمایل سرمایه گذاران طلا به تحویل سکه ها موجب خواهد شد تا نقدینگی ها به بازار سرمایه کوچ کند که نوید بخش بسیار خوبی را رمق خواهد گذاشت. از طرف دیگر با ثبات بازار ارز از یک طرف و افزایش شاخص بورس از طرف دیگر نوید بخشی است برای کوچ سرمایه ها از بازار ارز به بازار سرمایه.

مرتضی ابراهیمی

 

captcha