رباخواری؛ راهی ساده برای خراب کردن اخلاق جامعه
کد خبر: 3758140
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
ویسکرمی مطرح کرد:

رباخواری؛ راهی ساده برای خراب کردن اخلاق جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که ناسالم بودن فرزند ریشه در مال شبهه‌ناک دارد، یکی‌از راه‌های ساده برای خراب کردن اخلاق جامعه را رباخوار کردن جامعه دانست و افزود: افراد باید در دریافت وام‌ها عقود قراداد وام را حتماً مطالعه کنند به‌عنوان مثال وام خرید کالا فقط باید در خرید کالا صرف شود.

رباخواری؛ راهی ساده برای خراب کردن اخلاق جامعه

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفسیری آیه ۲۷۸ تا ۲۸۱ سوره بقره با مضمون «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ‌ وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‌ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌ وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ‌» با ذکر این مطلب که ربا اخلاق‌ها را وارونه می‌کند، اظهارکرد: رباخواری عقل‌ها را مختل می‌کند و انسان درست عمل نمی‌کند.

وی یکی‌از راه‌های ساده برای خراب کردن اخلاق جامعه را رباخوار کردن جامعه دانست و افزود: بانک‌ها هم در پرداخت وام سود خود را در نظر می‌گیرند.
ویسکرمی با اشاره به این‌که رعایت نکردن عقود شرعی دریافت وام در جامعه رایج است، تصریح کرد: انسان تا به اضطرار نیفتاده است نباید وام بگیرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که در شرایط فعلی بسیاری از وام‌ها مشکوک به ربا است، ادامه داد: گاهی افراد برای خرید لوازم خانگی وام می‌گیرند و با فاکتور قلابی وام را در جای دیگری هزینه می‌کنند و این امر به لحاظ شرعی ایراد دارد.

ناسالم بودن فرزند ریشه در مال‌های شبهه‌ناک دارد
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که افراد باید در دریافت وام‌ها عقود قراداد وام را حتماً مطالعه کنند، اضافه کرد: گاهی ناسالم بودن فرزند ریشه در مال‌های شبهه‌ناک دارد.
وی با اشاره به این‌که وام خرید کالا فقط باید در خرید کالا صرف شود، تصریح کرد: خیلی از بی‌برکتی‌ها و بحران‌های اخلاقی به مشکلات مالی برمی‌گردد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که انسان‌ها باید فقط به اندازه نیاز خود خرید کنند، به مذمت احتکار اشاره کرد و اضافه کرد: در سیستم ربوی، رباخواری حرام است این در حالی‌است که ثواب قرض‌الحسنه از صدقه بیشتر است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه خداوند، ربا را محو می‌کند و صدقات را اجری عظیم می‌دهد، اضافه کرد: انسان نباید با شیطان معامله کند زیرا معامله با شیطان جز خسران و ضرر، هرگز سودی نخواهد داشت.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که ایمان و عمل صالح هم در دنیا و هم در آخرت اجر و مزد دارد، خاطرنشان کرد: راحتی و آرامش روحی از مزایای ایمان عمل صالح است کمااینکه حضرت امام خمینی(ره) در اوج رهبری، همواره به‌لحاظ روحی آرام بود.
وی با اشاره به این‌که ربا به‌معنای جنگ با خدا و رسول خداست، اضافه کرد: خداوند به رسول خدا دستور می‌دهد که با رباخواران مقابله کند.

مهلت دادن به بدهکاران؛ از سنت‌های حسنه قرآنی / وام‌های خانگی ربا نیست
ویسکرمی گرفتن ربا را مصداق ظلم و ستم دانست، تصریح کرد: یکی از سنت‌های حسنه قرآنی، مهلت دادن به بدهکاران است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در وام‌های خانگی ربا نیست و از موارد قرض‌الحسنه است، اضافه کرد: راه‌های حلال فراوانی برای مقابله و جایگزینی ربا وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه آیه ۲۸۱ سوره بقره هشداری عمومی پیرامون رباخواری و مذمت آن است، تصریح کرد: خداوند در این آیه به انسان هشدار به زودگذر بودن دنیا و رباخواری می‌دهد کمااینکه یاد قیامت نیز از عوامل بازدارنده رباخواری است.

انتهای پیام

captcha