رساله «مهریه در فقه مذاهب اسلامی» دفاع می‌شود
کد خبر: 3755594
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

رساله «مهریه در فقه مذاهب اسلامی» دفاع می‌شود

گروه دانشگاه ــ جلسه دفاعیه پایان‌نامه «مهریه در فقه مذاهب اسلامی» در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

رساله «مهریه در فقه مذاهب اسلامی» دفاع می‌شودبه گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه حانیه مدللیان دانشجوی رشته فقه مقارن و حقوق خصوصی دانشگاه مذاهب اسلامی با عنوان «مهریه در فقه مذاهب اسلامی»، روز دوشنبه 23 مهرماه ساعت ساعت 11:30 در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

در چکیده این پایان‌نامه می‌خوانیم: «مهریه در نظام فقهی خانواده در اسلام ، یکی از حقوق مالی زوجه در جریان عقد نکاح است و سنت پرداخت آن توسط زوج در تمام فرق مذاهب اسلامی مشروع شمرده شده است. اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی در فقه اسلامی در خصوص ماهیت مهر بیان شده با این حال آراء فقها با اصل عنوان هدیه و پیشکش شرعی به انگیزه معنوی تکریم زوجه هماهنگ است. بسیاری آن را هبه ویژه دانسته‌اند که البته احکام فقهی عقد هبه به طور کامل بر آن مترتب نمی‌شود. کنکاش فقهی در رابطه با فلسفه مهر، آن را در حین مادیت، نهادی معنوی معرفی می‌کند که متاسفانه امروزه تبدیل به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مسیر تشکیل خانواده گردیده است؛ بدیهی است بخش بزرگ دغدغه‌مندی در این خصوص به عدم آشنایی کامل نسبت به نگاه شریعت و مقررات مربوطه بازمی‌گردد.

از این رو این نوشتار در صدد است جایگاه و ابعاد مختلف مهریه در عقد نکاح از جمله نحوه پرداخت و ملکیت، شرایط مطالبه، محاسبه، و ضمانت اجرای پرداخت مهر‌ را با حائز اهمیت قرار دادن رصد دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی مورد تحقیق و تدقیق نظر قرار دهد.

مهریه در نظام حقوقی شریعت اسلام، یکی از حقوق مالی زوجه در جریان عقد نکاح است و سنت پرداخت آن توسط زوج در تمام فرق مذاهب اسلام مشروع شمرده شده است‌. دیدگاه‌های مختلف فقه اسلامی در خصوص ماهیت مهر با اصل عنوان هدیه و پیشکش شرعی به انگیزه معنوی تکریم زوج هماهنگ است. فلسفه پرداخت و نحوه ملکیت‌، مطالبه‌، محاسبه و ضمانت اجرای پرداخت‌؛ از جمله نکات مهمی است که در خصوص مهر قابل بررسی است و رصد دیدگاه فقها در مذاهب اسلامی محور حائز اهمیت این نوشتار است که مورد نظر و تحقیق قرار می‌گیرد».

انتهای پیام

captcha