دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»/ ضرورت راه‌اندازی بنیاد مسابقات
کد خبر: 3751798
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
در نشست خبری مسابقات سراسری قرآن بیان شد؛

دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»/ ضرورت راه‌اندازی بنیاد مسابقات

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست خبری تشریح جزئیات مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه در عرصه برگزاری مسابقات قرآن نیاز به تشکیل بنیاد مسابقات داریم، به‌ دفاع از شبیه نبودن شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن در برابر «شوهای استعدادیابی موسیقی» پرداخت.

دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»/ ضرورت راه‌اندازی بنیاد مسابقات

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز، نهم مهرماه با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسینی در مقدمه این نشست خبری به شرایط خاص فرهنگی و اقتصادی این روزها و تهدیدها و فرصت‌های خوبی که می‌تواند به وجود بیاورد، اشاره و اظهار کرد: سال‌های بسیار زیادی هست که در مورد اتحاد، همگرایی و هم‌‌افزایی در عرصه فعالیت‌های قرآنی صحبت می‌شود، اما ظاهر امر نشان می‌دهد که عزم راسخ و جدی که ساختارهای موازی را حذف کند وجود ندارد.
حسینی با بیان اینکه اگر اتاق فکری در بین اهالی رسانه‌های قرآنی وجود داشت تا هر چند وقت یکبار اولویت‌ها را پیگیری کنند، می‌توانست شرایط مطلوبی را ایجاد کند، گفت: به نظر می‌رسد فعالیت و‌ پیگیری‌ها در این عرصه مقداری از هم گسیخته است. چندی قبل سازمان اوقاف نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ارسال کرد که رسانه‌ها چندان پیگیری نکردند، در حالی که تا پیش از آن اهالی رسانه‌ برای جزئی‌ترین موارد پیگیر بودند و بارها تماس می‌گرفتند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به بیان جزئیاتی از چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و افزود: این مسابقات از روز دهم تا بیست‌وسوم مهرماه در دو بخش بانوان و آقایان در اراک برگزار می‌شود. هفته اول این مسابقات به رقابت در بخش آقایان و هفته دوم نیز به بخش بانوان اختصاص دارد. همچنین مسابقات در دو قسمت آوایی و معارف برگزار می‌شود که مسابقات بخش آوایی شامل حفظ کل قرآن کریم، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، دعاخوانی، اذان و همخوانی و مدیحه‌سرایی است. بخش معارف نیز شامل رشته‌های حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ احادیث و تفسیر قرآن کریم است.
حسینی همچنین به پخش زنده رادیو و تلویزیونی این مسابقات در بخش آقایان اشاره و اظهار کرد: از رقابت‌های بخش بانوان نیز گزارش‌های خبری از رسانه‌های مختلف پخش خواهد شد.
وی بیان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد تغییرات جدی هستیم، برخلاف سال‌های قبل که مرحله مقدماتی همراه با مرحله نهایی برگزار می‌شد، امسال این دو بخش به‌ صورت جداگانه برگزار می‌شوند.
حسینی به ارزیابی‌هایی که روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد تغییرات مسابقات و دستاوردهای آن انجام داده است، اشاره کرد و گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده شاهد دستاوردهای خوبی در ارتباط با برگزاری مسابقات به شیوه جدید هستیم. با وجود برگزاری چهل دوره مسابقات نتوانسته بودیم، فضای رقابتی حاکم در مسابقه را به مخاطب و بیننده منتقل کنیم. در سال‌های گذشته مخاطب متوجه رقابت شرکت‌کنندگان نمی‌شد، چراکه نه نمرات در لحظه ارائه می‌شد و نه اینکه توضیحاتی در مورد اجراها داده می‌شد. در حال حاضر بسیاری مخاطبان اطلاعات تخصصی از مسابقات رشته‌های ورزشی، که از رسانه‌ها پخش می‌شوند، دارند، اما در بحث مسابقات قرآن با اینکه خیل عظیمی از مردم به معارف قرآنی علاقه دارند، با اصطلاحاتی که در این زمینه وجود دارد، چندان آشنا نیستند. برگزاری مسابقات به سبک جدید این امکان را به مخاطب داده است که با داور و شرکت‌کننده مواجه شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در سال‌های گذشته داوران در زمینه نمره‌دهی شور و مشورتی نداشتند، اما در این دوره، نمرات داوران پس از شور تطبیق داده می‌شود و در ادامه نیز در همان لحظه به شرکت‌کننده حق ثبت اعتراض داده می‌شود. در روش جدید داور هیچ وقت نمره‌ای نمی‌دهد، مگر اینکه تمام دلایل اعطای نمره را در کارنامه ذکر کرده باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی نگرانی‌ها که در مورد تغییر سبک جدید وجود داشته است، اشاره و بیان کرد: یکی از نگرانی‌ها این بود که مردم و مشتاقان از حضور در سالن مسابقات محروم می‌شوند. با توجه به شرایطی که وجود دارد، مردم و حتی افراد تخصصی نیز تمایلی ندارند تا 8 یا 9 ساعت را در سالن حضور داشته باشند. من هیچ رجل قرآنی را نمی‌شناسم که چندین ساعت از یک روز را در سالن حضور داشته باشد.
حسینی با بیان اینکه امسال در قم که میزبان مرحله مقدماتی بود، هیچ مجموعه‌ای اعلام آمادگی نکرد که جمعیتی را به سالن بیاورد، گفت: در سال‌های گذشته نیز جمعیت خودجوش به سالن مسابقات نمی‌آمدند، بلکه این حضور سازمان‌یافته بود. اغلب مخاطبانی که در سالن حضور می‌یافتند نیز برای شنیدن تلاوت‌ها و یا فینال مسابقات بود. امسال نیز در فینال مسابقات مخاطبان در سالن حضور خواهند داشت.

دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»/ ضرورت راه‌اندازی بنیاد مسابقات
حسینی با اشاره به پخش تلویزیونی مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در قالب برنامه تدوین شده تلویزیونی، گفت: اگر مردم قصد حضور در سالن داشته باشند نهایتاً 100 نفر خواهند بود، اما پخش تلویزیونی مسابقات مخاطبان برنامه را بسیار بیشتر کرده است.
وی با تأکید بر اینکه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یکباره به این تغییرات نرسیده است، گفت: برای رسیدن به این تغییرات بیش از یک سال جلسات متعددی را برگزار کردیم. حتی یک بار این مسابقات به صورت آزمایشی برگزار شد و پس از آن به مرحله عملیاتی رسید. یقیناً این شیوه برگزاری نیز ایرادات و اشکالاتی دارد که به کمک کارشناسان و اساتید برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به تغییرات به وجود آمده در مسابقات باید توجه و ارزیابی کرد که چه چیزهایی را به دست آورده و چه چیزهایی را از دست داده‌ایم. همچنین سبک برگزاری مسابقات به‌ گونه‌ای است که حتی برخی اوقات به‌ اندازه یک برنامه مشاعره نیز جذابیت ندارد. چه اشکالی دارد که لیگ مسابقات قرآن و یا مسابقات گروهی قرآن کریم برگزار شود. این‌ها برای مخاطب عام و خاص جذابیت دارد، اما اگر قرار باشد مخاطب هشت ساعت قرآن گوش کند حتی افراد متخصص نیز این ظرفیت را ندارند.
حسینی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد میزان آمادگی سازمان اوقاف برای تجمیع و هم‌افزایی و واگذاری مسئولیت‌ها به سازمان‌های دیگر، گفت: در نامه‌ای که محضر مقام معظم رهبری ارسال شد تأکید شده بود که اگر نظام تصمیم بگیرد فعالیت‌های قرآنی در یکی از سازمان‌ها تجمیع شود، اوقاف آمادگی خود را اعلام می‌کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع که عرصه فعالیت‌های قرآنی نیاز به «بنیاد مسابقات قرآن» دارد، گفت: براساس سند راهبردی که در دو سال گذشته تنظیم شده و براساس اصول و سیاست‌هایی که در سازمان اوقاف هست نباید مجموعه اداری و ساختار سازمانی اوقاف مسابقات را برگزار کند. اگر می‌خواهیم بهره‌برداری‌مان از مسابقات مانند بهره‌برداری‌هایی که از المپیک یا جایزه «نوبل» و جشنواره‌هایی از این دست باشد، نیاز به بنیاد مسابقات داریم. بنیادی که ممکن است وابسته به سازمان اوقاف باشد، اما ساختاری غیردولتی داشته باشد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری مسابقات قرآن از سوی یک ساختار دولتی اشاره کرد و گفت: این ساختار هنوز از مسابقات بین‌المللی فارغ نشده وارد فضای ماه مبارک رمضان می‌شود و از آنجا فارغ نشده مرحله شهرستانی مسابقات آغاز می‌شود. در ادامه آزمون اعطای مدرک، طرح ملی حفظ و ... را اجرا می‌کند و این مصداق یک تصدی‌گری به معنای واقعی آن است. بنابراین باید بنیادی که بهره‌برداری کامل از مسابقات را انجام دهد شکل بگیرد. امروز دانشگاه‌هایی وجود دارند که نیروی انسانی در مورد داوری مسابقات دیگر یا مجریان مسابقات مختلف تربیت می‌کنند، اما در زمینه مسابقات قرآن، متأسفانه چهل سال مسابقات به صورت سنتی برگزار شده است و نه در ساماندهی داوران تلاش کرده‌ایم و نه تربیت مجریان مسابقات را در اولویت قرار داده‌ایم.
حسینی اذعان کرد: مملکتی که می‌خواهد 10 میلیون حافظ قرآن و 15 میلیون نفر آشنا با معارف قرآنی داشته باشد باید همان سازوکاری را که برای آموزش رانندگی یا آموزش زبان انگلیسی و ... تعریف شده است داشته باشد. باید مؤسسه مردم‌بنیان را تقویت کنیم، نه اینکه دائم به عرض و طول سیستم‌های دولتی و حاکمیتی اضافه کنیم. سازمان اوقاف یک مجموعه قرآنی چابکی را می‌خواهد که برای توسعه موقوفات قرآنی و اجرای نیات قرآنی تلاش کند. این مجموعه باید عواید خود را در اختیار مؤسسات قرآنی یا نهادهای متولی در این زمینه قرار دهد و در این مورد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در دست اجراست.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد شبیه بودن سبک جدید مسابقات به برنامه‌های استعدادیابی موسیقی که سال‌های قبل برگزار شده است، گفت: توجه کنیم که در حال حاضر کسی که پشت رحل قرآن نشسته است کار خوانندگی انجام می‌دهد با این تفاوت که این شخص قرآن تلاوت می‌کند. پس الزاماً نخواهیم توانست مدلی را طراحی کنیم که تاکنون به ذهن هیچ فردی نرسیده باشد. باید قبل از آن‌ها چنین برنامه‌ای را تدارک می‌دیدیم‌، اما این گونه نشده است. وقتی طرح خوبی ظهور و بروز می‌کند، ممکن است شبیه‌سازی‌هایی انجام شود، اما هیچ گرته‌برداری یا نمونه‌برداری از چنین برنامه‌هایی نداشته‌ایم. خواهش می‌کنم اگر طرح جدیدی مدنظر است آن را ارائه بدهید، باید بگویم بعد از چهل سال برگزاری مسابقات قرآن به این نکته رسیده‌ایم، برای اینکه به همین حد از تغییر برسیم، فشارهای بسیار زیادی را تحمل کرده‌ایم و با تلاش بسیار زیادی به دست آمده است.
وی افزود: اگر کسی حرف نویی دارد و می‌تواند موفق باشد، آن را ارائه دهد. فعلاً توانمان همین قدر بوده است. ضمن اینکه همین تعمیراتی که انجام شده نیز با مقاومت‌های بسیار زیادی همراه بوده است و در مورد کارهای معمول قرآنی که در کشور وجود دارد، رشد و پیشرفت داشته‌ایم.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۵:۲۲
0
0
جالب است که از طرفی حرف از می فرمایند که باید موسسات مردم بنیان را تقویت کنیم بعد بلافاصله می فرمایند با ارشاد و سازمان تفاهم نامه می بندیم تا عواید موقوفات را در اختیار قراردهیم.
آنگاه دو اتحادیه پرمدعا کشوری مثل ماست نشسته اند و هیچ مطالبه ای ندارند
الحمدالله که اوقاف هم جز هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت است.
captcha