علی برجی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: واقعیت این است که با وجود گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در پرداختن به برخی از مفاهیم و مصادیق واژگان ارزشی دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت در وادی هنر و به ویژه هنرهای نمایشی دچار پسرفت و افول شدهایم و یکی از بزرگترین معضلات پیش روی این عرصه هنری، از دست رفتن سرمایههای بزرگ و قابل اعتنایی است که به ویژه در حوزه ادبیات نمایشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمانی سرآمد بودهاند و اکنون در حاشیه هستند.
وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات مالی پیش روی فعالیتهای هنری در عرصه تئاتر که این روزها دست به گریبان حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز شده است در اولویتهای چندم از نظر اهمیت قرار دارد و فعالان این عرصه بدون داشتن کوچکترین چشمداشتی تنها امید به حمایتهای معنوی مسئولان دارند، گفت: شخصاً در شرایط کنونی به جهت دغدغهمندی به حوزه تئاتر دفاع مقدس در پی مراجعات مکرری که به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داشتم به مسئولان عرضه داشتم که فقط سالن به منظور تمرین و اجرای نمایش در این ژانر در اختیار من بگذارند و حاضر بودم تمامی هزینهها و مسئولیت های اجرای نمایش و جذب مخاطب را تقبل کنم اما باید بگویم که حتی با چنین دیدگاهی باز مسئولان در وهله نخست درصدد برطرف کردن موانع برای تولید واجرای آثاری در این حوزه نیستند و نتیجه اینکه درمقاطع حساسی از سال تالارهای نمایشی ویژه اجرای آثار نمایشی دفاع مقدس، بلااستفاده به حال خود رها میشوند.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی«جهشه» تصریح کرد: تلقی دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه چون از دوران دفاع مقدس فاصله گرفتهایم لذا باید مقطع زمانی و مکانی آثار نمایشی دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت از آن دوران فاصله گرفته و به این موضوعات در بطن مناسبات اجتماعی و فرهنگی بپردازیم، از آنجا که بعضی مواقع چنین رویکردی پرداختن به تبعات منفی جنگ را موجب میشود لذا حساسیتی از سوی مسئولان در این زمینه برانگیخته شده و شاید در مواجهه با چنین وضعیتی، آنها نیز از تولید آثاری از این دست ممانعت کنند، با وجود آنکه شخصاً موافق پرداختن به مسائل مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بستر فرهنگی و اجتماعی هستم حتی اگر این آثار به وجوه منفی جنگ بپردازند اما من معتقدم در این برهه زمانی همچنان بسیاری از مسائل و موضوعات ناگفته در مورد دوران هشت ساله دفاع مقدس باقی مانده است که در صورت دراماتیزه شدن جذابیت خاص خود را برای مخاطبان خاص و عام عرصه هنرهای نمایشی خواهد داشت.
برجی افزود: به شخصه در کارگردانی نمایش «6410» که به زندگی سرلشکر شهید خلبان حسین لشکری می پرداخت با این واقعیت مواجه شدم که مخاطبان تئاتر علاقه شدیدی به آگاهی نسبت به برخی از چهرههای تأثیرگذار تاریخ انقلاب و دفاع مقدس دارند؛ خاطرم هست که در پایان یکی از اجراهای این نمایش یکی از مخاطبان به من گفت که در طول هفته چندین بار مسیر رفت و آمدم از بزرگراه شهید لشکری(جاده مخصوص کرج) است و هر بار از خودم این پرسش را مطرح میکردم که شهید لشکری کیست که این بزرگراه به این بزرگی را به نام او نامیدهاند و امشب با تماشای این نمایش پی به عظمت شخصیت والای این شهید بزرگوار بردم، جالب است که بدانید شخصاً در جریان مطالعه و تحقیق پیرامون شخصیت و زندگی این شهید بزرگوار به مطالب جذابی برخورد میکردم که برای خود من هم تازگی داشت و لذا میخواهم به این نکته اشاره کنم که پرداختن به این موضوعات از دریچه تئاتر نه تنها برای مخاطبان جذابیت خاص خود را دارد که اتفاقاً برای نمایشگران نیز خالی از لطف نیست.
نویسنده و کارگردان نمایش«عدالت قجری» اظهار داشت: مشکل اصلی ما در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که این اواخر موجب افول و به حاشیه رفتن آن شده است این است که به این ژانر نمایشی به عنوان یک فرایند فرهنگی و هنری فرهنگساز نگاه نمیکنیم در صورتیکه بدون پرداختن به کلیشهها و اصطلاحاً اتکا به بیان شعاری و سطحی میتوان با پرداختن به واقعیات دوران دفاع مقدس که اعلب نیز جنبههای بالای دراماتیک دارند، ناخودآگاه و بدون پیشزمینه و به اصطلاح دوستان سیاستگذاری مشخص و هدفمند، در این فرهنگسازی که به درد اجتماع کنونی مای نیز میخورد، موفق بود.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «کلانتر» در پایان تأکید کرد: حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنان نیازمند حمایتهای پُرشور و باانگیزه مسئولان در عرصههای مدیریتی و تصمیمگیری فرهنگی است، باید با اعتماد بیشتر به نخبگان این عرصه که در کارنامه کاری آنها آثار درخشانی در حوزه تئاتر دفاع مقدس به چشم میخورد، مجال و فرصت بیشتری داده شود که به مسائل دفاع مقدس و حتی تبعات اجتماعی و فرهنگی پس از آن پردازند که قطعاً چنین نگاهی منصفانه و به دور از هر گونه سیاهنمایی و تخریب وجهه قدسی فرهنگ مقاومت خواهد بود.
انتهای پیام