به گزارش ایکنا از همدان، محمد پورداود، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان، یکشنبه، 14 مرداد ماه در مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان استان همدان اظهار کرد: طبق آیات شریفه قرآن، رسالت بزرگ پیامبر(ص)، تذکر و تفکر در قرآن است چرا که این کتاب الهی سراسر هدایت و رحمت است.
وی با اشاره به اینکه قرآن متعلق به تمام دوره هاست افزود: طبق آیه شریفه «کتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ این قرآن بزرگ) کتابی مبارک و عظیم الشّأن است که به تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر شوند.»(ص/ آیه 29)، قرآن انسان را از تاریکی به نور رهنمون میکند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: امام سجاد(ع) فرموده اند: «خداوند 6 آیه سوره حشر به همراه سوره توحید را نازل فرموده اند چرا که در آخر الزمان افرادی خواهند آمد که اهل تفکر و تعقل خواهند بود».
پورداود با بیان اینکه تمام آیات قرآن به شکلی گزارههای تربیتی هستند گفت: آیات قرآن بر اساس متون تربیتی 2 گزاره انشایی و اخباری دارند اما میتوان گفت که تمام آیات قران گزارههای تربیتی هستند چرا که انسان را رهنمون کرده و او را به حیات طیبه و قرب الی الله میرسانند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد:در ساحت 6 گانه تعلیم و تربیت اولین ساحت، تربیت دینی و توجه به قرآن و مباحث اعتقادی است که این مهم در مجموعه آموزش و پرورش استان نیز جاری و ساری است.
تعلیم و تربیت نقطه کانونی قرآن کریم است
وی با بیان اینکه گونههای زبان قرآن متنوع و زیاد است اظهار کرد: قرآن دو جنبه ظاهری و باطنی دارد که جنبه ظاهر آن برای همگان مبرهن و مسجل است اما برای درک جنبه باطنی آن نیاز به تفکر و تعقل است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه منطق قرآن منطق استدلال است عنوان کرد: آیات قرآن سرشار از دلیل، برهان، منطق، انصاف و ... است که ما نیز باید همواره در این مسیر قدم برداریم، زبان دیگر قرآن، زبان عاطفه، احساسات و ایما و اشاره است
پورداود گفت: قرآن دارای حقیقت و مجاز است، کلام حقیقت واقعی است و کلام مجاز به روش غیر مستقیم توسط مخاطبان خود درک میشود، تشبیه، تمثیل و استعاره نیز در این کتاب آسمانی فراون است که نمونه آن واج آرایی حرف «س» در سوره مبارکه ناس است.
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت نیز نقطه کانونی قرآن کریم است که آیه « هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِي؛ اوست خدایی که میان عرب امّی، پیغمبری از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی ا تلاوت کند و آنها را پاک سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی میآموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند»( آیه 2/ جمعه) به این مهم توجه دارد.
انتهای پیام