شیوه‌های تبلیغی معارف قرآن عموما ابتدایی و فاقد جذابیت است/ لزوم ترویج روش‌های راحت‌فهم تدبر در قرآن
کد خبر: 3732547
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
سیدمحمدجواد شوشتری:

شیوه‌های تبلیغی معارف قرآن عموما ابتدایی و فاقد جذابیت است/ لزوم ترویج روش‌های راحت‌فهم تدبر در قرآن

گروه دانشگاه ــ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تاکید بر لزوم یادگیری روش‌های سریع و راحت‌فهم قرآن گفت: شیوه‌های تبلیغی ما در امر هدایتی قرآن بر خلاف شیوه‌های دشمنان عموما ابتدایی و بدون جذابیت است، این مسئله باعث می‌شود نتوانیم کالایی که در دست داریم را به‌خوبی عرضه کنیم و لذا مسئولیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دوره آموزشی «دانشجو متدبر قرآن کریم» صبح امروز دوشنبه، یکم مردادماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جمعی از دانشجویان دوره‌های دانشجومعلم قرآن کریم در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاد دانشگاهی آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این دوره با قرائت قرآن از سوی بهنام نصیری، دانشجومعلم قرآن کریم و سپس سخنرانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آغاز شد.

در ادامه رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ضمن ابراز خیرمقدم به حاضران اظهار کرد: این دوره از کلاس‌های تدبر در قرآن با شیوه‌ای جدید و فشرده شروع شده است. لازم می‌دانم از دکتر علیزاده و همکاران فرهنگی جهاد دانشگاهی و نیز از همکارانم به جهت برگزاری این دوره‌ها تشکر کنم. امیدوارم این دوره مثل گذشته به خوبی برگزار شود.

وی افزود: مسئله‌ای که به نظر بنده باید به آن توجه شود، این است که تدبر در قرآن بسیار موضوع مهمی است. یادگیری شیوه‌های سریع و راحت فهم قرآن بسیار اهمیت دارد. اما مهم‌تر از آن این است که بعد از یادگیری این شیوه‌ها به چه شکلی، با چه ابزاری و چه هنری بتوانیم این‌ها را به علاقه‌مندان قرآن منتقل کنیم، یعنی ایجاد جذابیت کردن برای کسانی که دلشان برای قرآن می‌تپد. خیلی وقت‌ها یک کلاس قرآن را یک معلم می‌تواند از هم بپاشاند و در بعضی اوقات هم ظرفیت‌های یک کلاس قرآن را یک معلم می‌تواند به چندین برابر تبدیل کند.

به گفته شوشتری، یادگیری اینکه چگونه باید با مستمع و کسی که پای کار قرآن آمده ارتباط برقرار و او را اداره کنیم مهم است؛ این مسیر باید مسیری باشد که رهروان زیادی جذب کند.

وی افزود: باید به بحث کمک در آموزش قرآن در موضوعات میان‌رشته‌ای بیش از پیش توجه کنیم. یک استاد مسلم قرآن در کشور مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی داریم که بنده از قبل انقلاب پای بحث ایشان بودم؛ حجت‌الاسلام قرائتی شیوه‌هایی به کار می‌برند که در هر صورت برای همه جذاب است و تاریخ مصرف هم ندارد. ما باید یاد بگیریم به همین نحو آن چیزی که یاد گرفته‌ایم ولو اندک را به شکل صحیح به مستمع منتقل کنیم و او همواره تشنه یادگیری از ما باشد و این را به شکل سینه به سینه به دیگران منتقل کنیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: شیوه‌های تبلیغاتی که دشمنان به کار می‌برند که در جهت عکس و سر پایینی است، بسیار جذاب است، اما شیوه‌هایی هم که ما برای هدایت و رشد به کار می‌بریم ابتدایی و بدون جذابیت است؛ این مسئله باعث می‌شود نتوانیم کالایی که در دست داریم را به‌خوبی عرضه کنیم و لذا مسئولیم. امیدوارم در کنار آموزش‌هایی که داده می‌شود، این بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی شود و بتوانیم بیاموزیم چگونه برای موضوعات قرآنی که موضوع روز زندگی ماست، بپردازیم. واقعا غافل نشویم از اینکه قرآن می‌تواند موجبات سعادت ما را فراهم کند.

وی افزود: ضمن آرزوی توفیق در برگزاری این دوره، امیدوارم بتوانیم ارتباط با این دانشجو معلمان و دانشجو متدبران را ادامه دهیم، برای اینکه بتوانیم جامعه‌ای داشته باشیم که برای آن انقلاب شده و بتوانیم انتظار امام زمان (عج) از جامعه اسلامی را برآورده کنیم.

یادآور می‌شود، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دوره‌های متعدد دانشجومعلم قرآن و همچنین یک دوره دانشجو - خبرنگار قرآن برگزار کرده است. دوره دانشجومتدبر قرآن کریم سه روزه است و از امروز آغاز شده و تا روز چهارشنبه، ۳ مردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha