به گزارش ایکنا از لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد، شامگاه یکشنبه، ۲۰ خرداد در جلسه تفسیر قرآنکریم با محوریت آیات ۲۴ و ۲۵ سوره زمر با مضمون «أَفَمَنْ يَتَّقِي بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذابِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ قِيلَ لِلظَّالِمِينَ ذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ» اظهارکرد: خداوند در این آیه وضعیت مجرمان را ترسیم میکند.
وی واژه «أَفَمَنْ» را دارای استفهام انکاری ذکر کرد و با ذکر این مطلب که استفهام بهمعنای سؤال کردن است، اضافه کرد: ذکر این نکته ضروری است که سؤال گاهی برای فهم است و گاهی برای هدف دیگر است.
استفهام انکاری به سبب وادار کردن به فکر و تفکر است
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه استفهام انکاری برای وادار کردن طرف به فکر و تفکر است، اضافه کرد: واژه «يَتَّقِي» در این آیه مشتق از تقوا است بدین معنا که آیا کسیکه صورتش را از عذاب روز نگه میدارد با کسیکه اینکار را نمیکند مساوی است.
نماینده ولیفقیه در لرستان با ذکر این مطلب که در روز قیامت دست و پای انسان مجرم در غُل و زنجیر است، اضافه کرد: وقتی دست و پای انسان در غُل و زنجیر باشد و عذاب بر او وارد شود مجبور میشود با صورت عذاب را از خود دفع کنند.
امام جمعه خرمآباد به ترسیم وضعیت مجرمان در این آیه اشاره و با ذکر این مطلب که کار انسان در روز قیامت سخت است، اضافه کرد: انسان نمیتواند عذاب را از خود دفع کند.
وی معنای نخست «وَجْهِهِ» در این آیه را کلمه صورت برشمرد و تصریح کرد: اگر «وَجْهِهِ» را بهمعنای جهت بگیریم ترجمه نیز به اینصورت که آیا کسیکه باتقواست جهت وجودی خود را از عداب روز قیامت حفظ میکند با کسیکه تقوا ندارد یکسان است، تغییر پیدا میکند.
آیتالله میرعمادی گفت: این آیه را میتوان با دو صورت تفسیر کرد بهطوریکه در یک معنا آیه وصف افراد باتقوا و معنای دیگر وصف افراد مجرم باشد، این در حالیاست که تشخیص اینکه کدام معنا صحیح است کار دشواری است.
نماینده ولیفقیه در لرستان تصریح کرد: علامه طباطبایی اعتقاد دارد که این آیه در وصف مجرمان است زیرا سیاق آیه متناسب با باتقوایان نیست زیرا خداوند هیچگاه برای وصف اهل تقوا از «یتقی» استفاده نکرده لذا این آیه در وصف اهل تقوا نیست.
امام جمعه خرمآباد در خصوص «وَ قِيلَ لِلظَّالِمِينَ ذُوقُوا» در این آیه، عنوان کرد: ملائکه مامور عذاب در روز قیامت به ظالمان میگویند بچشید این همان چیزی است که شما کسب کردید این عمل شماست.
این مفسر قرآنکریم بدترین شکنجه را تحقیر کردن ذکر کرد و ادامه داد: روز قیامت مجرمان هم عذاب جسمی دارند و هم عذاب روحی این در حالیاست که عذاب روحی آنان تحقیر کردن است.
«ذُوقُوا»؛ بدترین نوع اهانت
وی با بیان این مطلب که در قیامت کیفر مطابق عمل است، کلمه «ذُوقُوا» را بدترین نوع اهانت دانست و گفت: روز قیامت مجازات همان عمل انسان است، یعنی کسیکه در روز قیامت درنده و متجاوز است در قیامت مانند خوک و گرگ محشور میشود.
عبرتگیری از گدشتگان؛ پیام آیات
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه کسانیکه پیامبران را تکذیب کردند مورد عذاب قرار گرفتند، پیام آیات را یادآوری عذاب گذشتگان برای پند و عبرت برشمرد و گفت: گاهی خداوند عذاب میکند و انسان عذاب را میفهمد اما گاهی انسان از جایی ضربه میخورد که اصلاً گمان نمیکرد به فرض دیگر میتوان گفت که انسان هرچه از دشمن ضربه میخورد افتخار میکند اما گاهی برادر یا یک دوست صمیمی یا جاییکه تصور نمیکرد به انسان ضربه میزند.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه افراد ظالم در دنیا ذلیل میشوند، خاطرنشان کرد: برای در امان ماندن از عذاب باید به خدا پناه برد زیرا عذاب روز قیامت از عذاب دنیا بزرگتر است بهطوریکه عذاب دنیا محدود و عذاب قیامت تا آخر وجود دارد.
انتهای پیام