آموزش قرآن در مدارس با توجه به رکن انسان‌ساز آن فراگیر شود/ فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه
کد خبر: 3709312
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
علی لاریجانی تاکید کرد:

آموزش قرآن در مدارس با توجه به رکن انسان‌ساز آن فراگیر شود/ فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه

گروه مسابقات ــ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تداوم راه «محمدحسین طباطبایی» گفت: حتما باید آموزش و پرورش ما با این رویکرد که قرآن رکن تکامل انسان و جامعه است، به قرآن توجه کند و با بهترین شیوه‌ها آموزش قرآن را در مدارس توسعه دهند.

آموزش قرآن در مدارس با توجه به رکن انسان‌ساز آن فراگیر شود/ فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه

به گزارش ایکنا؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختنامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت ضمن تشکر از برپایی این مساباقت عنوان کرد: در طول سال شاهد هستم که این سازمان کارهای متفاوتی در زمینه ترویج قرآن در سطح کشور انجام داده است که کار اصلی در فرهنگ‌سازی است.
وی ادامه داد: معمولا در توسعه کشورها نگاه‌های متفاوتی به عرصه‌های گوناگون توسعه است، برخی از صاحب‌نظران توسعه فرهنگی را زیربنای توسعه کشور می‌دانند و برخی معتقدند یکی از عوامل توسعه در کشورها، موضوع فرهنگی است. من باورم بر این است که در توسعه کشورها موضوع فرهنگ زیربنای مهم و بدون جایگزین است.
لاریجانی افزود: بدون فرهنگ‌سازی توسعه کشورها رخ نمی‌دهد چرا که توسعه به بخشنامه‌های دولتی و قوانین نیست، آنها همه ابزار هستند، حکومت‌ها همه ابزار هستند و توسعه در کشورها با ارائه مردم است لذا باور آنها واطمینان آنها برای راهی که طی می‌شود، نقش اساسی در توسعه کشور دارد. در توسعه کشور چه از لحاظ فردی و چه اجتماعی، فرهنگ یک زیربنای یکتا است و باید دید در این مقوله چه چیزی نقش جوهری دارد. معمولا تعداد روزنامه‌خوان‌ها و کتاب‌خوان‌ها و کارهای فرهنگی ـ هنری را به عنوان نمادی از توسعه فرهنگی در کشورها از آن یاد می‌کنند و در محاسبات خود قرار می‌دهند و اگر کشوری روزنامه‌خوان و کتاب‌خوانش زیاد باشد، می‌گویند بسترهای توسعه روبه رشد است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینها همگی نشانه‌ها هستند و جوهر اصلی این است که چه فکری برای استقامت یک جامعه باید داشت. پایداری یک جامعه در راهی که انتخاب می‌کند، اصالت دارد. من معتقدم در بین کارهای فرهنگی، آموزش‌های قرآنی و همین محافل نورانی بدون تردید در مقایسه سایر امور فرهنگی نقش برتر دارد.
لاریجانی عنوان کرد: هم در قرآن کریم و هم در روایات مختلف، جایگاه حاملان قرآن رفیع است و توسعه واقعی برای کشورها و کمال برای انسان‌ها این است که انس با قرآن داشته باشند و این سنت اسلامی است. سایر شاخص‌ها که برای توسعه کشور است را نفی نمی‌کنم، اما باید با رجوع به شاخص‌های اسلامی، بدانیم که کدام شاخص می‌تواند انسان اسلامی یا جامعه در تراز تفکر اسلامی را شکل دهد.
وی با اشاره به آیه «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ»، بیان کرد: قرآن کتابی است که انسان‌ها را از ظلمات به نور می‌برد. نور در لسان اسلامی به سعه وجودی و کمال مربوط می‌شود، یعنی اگر فردی در درجه بالاتری از نورانیت قرار گیرد و یا جامعه‌ای در مرتبه بالاتری از نورانیت قرار گیرد، یعنی کمال یافته است. در کمال الهی آمده «نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ»، آنچه که انسان‌ها را به رشد و کمال می‌رساند در این کتاب آمده است.
لاریجانی با اشاره به آیه «وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‌» اظهار کرد: هدایت واقعی و شمول رحمت الهی برای افرادی‌ است که حامل قرآن باشند و انس با قرآن داشته باشند. بنابراین کتابی که خداوند اینگونه از آن یاد می‌کند که انسان را از ظلمت به نور می‌برد و وسعت رحمت الهی را شامل بندگان کند، این فرق دارد با سایر مؤلفه‌های فرهنگی و امر ممتازی است.
وی ادامه داد: رسول خدا(ص) در حدیثی فرموده است: «افرادی که حامل قرآن هستند، سزاورترین افراد به خشوع در درگاه الهی هستند چه در پنهان و چه در آشکارا». خشوع در درگاه الهی مرتبه بالایی از درک حقیقت است. آنهایی خاشع‌اند در درگاه الهی که فهم عمیق‌تری از هستی و کمال داشته باشند. افرادی که حامل قرآن هستند، سزاوراترین افراد برای حفظ و صیانت از اقامه نماز و روزه هستند که اینها ارکان رشد یک انسان هستند.
لاریجانی گفت: در حدیث پیامبر(ص) می‌فرماید: «ای حامل قرآن به وسیله آن تواضع پیشه کن تا خدایت به تو رفعت دهد و آن را وسیله عزت طلبی و تکبر نشمار، که خداوند خارت کند و ای حامل قران خود را با قرآن برای خدا بیارای و هرکس تمام قرآن را حفظ کند و حامل قرآن باشد، گویا نبوت را در دل خود جا داده است، جز اینکه وحی به او نمی‌رسد» و این مطلب مهمی است که اگر فردی حامل قرآن باشد، در حدی است که نبوت را در خود جا داده است، ممکن است تصور شود که کتاب الهی را خوانده و در ذهن خود را دارد، اما این مطلب در حدی نیست که این را نشان دهد، بقیه حدیث نشان می‌دهد فردی که حامل قرآن است به نحوی رفعت نفسانی پیدا می‌کند و درجاتی از معنویت و فهم حقیقت پیدا می‌کند که دیگران به پای او نمی‌رسند و این در حد مثال آمده است که گویا نبوت را در خود جا داده است.

آموزش قرآن در مدارس با توجه به رکن انسان‌ساز آن فراگیر شود/ فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه
وی تصریح کرد: در ادامه حدیث، رسول خدا(ص) می‌فرماید «هرکس قرآن را فراهم کند و آن را درک کند در برابر فردی که در برابر او به نادانی عمل کند، بردبار باشد و در برابر هرکس که او را به خشم برانگیزد، شکیبا باشد و در برابر کسی که به او تندی کند، تند نشود و به خاطر قرآن خشم خود را بپوشاند و هرکسی که خدا به او قرآن عطا کند و انس با قرآن دارد و معرفت قرآنی دارد، بزرگترین چیزی که خداوند می‌تواند به انسان بدهد به او داده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حاملان قرآن بزرگترین نعمت را دارند. در سوره الرحمن آیه «فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» تکرار شده است و بعد نعمت‌ها را خداوند در سوره الرحمن چون نعمت خلقت انسان و آسمان و زمین و ... را می‌شمارد اما نکته جالب این است که اولین جایی که خدا به او قسم یاد می‌کند، می‌گوید «عَلَّمَ الُقرْآن» معنایش این است که بزرگترین نعمتی که خداوند در قرآن توصیف می‌کند «عَلَّمَ الُقرْآن» است این افتخاری برای جامعه قرآنی است که علمی دارند که خداوند بزرگترین نعمت می‌داند.
وی با اشاره به آیه‌ «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلي جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ»، اظها رکرد: این آیه با گفت‌وگوی موسی کلیم با خداوند در خصوص شناساندن خداوند به او «فَلَمّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً» پایان می‌یابد و معنایش این است که قرآن تجلی ذات اقدس الهی است. بنابراین فردی که حامل قرآن است، نوعی تجلی الهی را در خودش می‌بیند این به این معناست که بزرگتین نعمت در دستگاه خلقت این است که شما عالم به قرآن شوید.
لاریجانی بیان کرد: از رسول خدا(ص) آمده «افرادی که اهل قرآن هستند، بالاترین درجه انسانیت را دارند» و این نشان می‌دهد که اگر انسانی بخواهد به حقیقت عالم دست پیدا کند، باید به این کتاب تمسک کند واگر از لحاظ وجودی می‌خواهد سعه پیدا کند باید اهل قرآن وانس با قرآن باشد. در روایات متعددی است افرادی که در این دنیا با قرآن انس داشته‌اند و از این دنیا می‌روند در روز قیامت که مواجه با حضرت حق می‌شوند به ازای هر آیه‌ای که تلاوت می‌کنند، درجه‌ای در بهشت صعود می‌کنند. همچنین از امام صادق(ع) امده است «هر فردی در جوانی قرآن بخواند قرآن با گوشت و خونش بی‌امیزد و خداوند عز و جل او را با فرشتگان همراه کند».

اهمیت انس با قرآن
وی ادامه داد: هیچ چیز دیگری در این عالم مطابق با انس با قرآن نداریم تا خداوند در بهشت یک درجه به افراد دهد. درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است و خواندن آیات است. راه خیلی روشن است. اگر بخواهیم توسعه واقعی کشور را شاهد باشیم باید به این سنت اسلامی رجوع کنیم که چه چیز انسان اسلامی و جامعه در تراز اسلامی می‌سازد و این روایات و آیات نشان می‌دهد، تمسک به قرآن و انس با قرآن تنها راه این امر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب کرارا به انس به قرآن و تأمل در قرآن تأکید کرده‌اند بخاطر این رکنی است که قرآن برای سازندگی انسان و جامعه دارد. از پیامبر(ص) نقل شده است «اگر انسانی اهل قرآن باشد و در منزل ممارست بر این امر داشته باشد، خیرش زیاد می‌شود و اهلش توسعه می‌یابند».
وی عنوان کرد: امت اسلامی باید پیشرفت کند و از این فتنه‌ها دور بیفتد که تنها راهش مؤانست با قرآن است. راه ما روشن است روایتی از امیرالمؤمنین(ع) است که «خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می‌شود و یاد خداوند می‌شود، برکتش زیاد می‌شود و فرشتگان در آن حاضر می‌شوند و شیاطین از آن دور می‌شوند. اگر می‌خواهیم جامعه منزه داشته باشیم، باید خودمان و فرزندانمان با انس قرآن همراه باشیم و اینگونه جلسات را تقویت کنیم.
وی ضمن تشکر از سازمان اوقاف، بیان کرد: رادیو قران و سیمای قرآن از اسباب رشد جامعه است و یقین بداند که رشد واقعی و کمال یک جامعه همین یک راه را دارد. ممکن است مسیرهای دیگر کمک کننده باشند اما آنچه که جوهر اصلی رشد و کمال جامعه است، این مسیر است باید همه ما و خانواده‌ها در این زمینه تلاش کنیم.

آموزش قرآن در مدارس با توجه به رکن انسان‌ساز آن فراگیر شود/ فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه
لاریجانی با اشاره به محمدحسین طباطبایی، حافظ قرآن کشورمان، عنوان کرد: این حافظ در خردسالی مجامع مختلف را تحت تأثیر قرار داد و به کشورهای مختلف رفت. امروز در جامعه ما این نسل منتشر شده و گسترش یافته است و تعداد زیادی از بانوان و آقایان توجه به قرآن کردند. حتما باید آموزش و پرورش ما با این رویکرد که قرآن رکن تکامل انسان و جامعه است، به قرآن توجه کند و با بهترین شیوه‌ها آموزش قرآن را در مدارس توسعه دهند.
وی ادامه داد: همچنین امروزه مقامات نظامی در آیین اختتامیه ما حضور داشتند، چه خوب است در تمام بخش‌های نظامی هر چه بیشتر این بخش قرآنی گسترش پیدا کند به گونه‌ای که فردی که نظام وظیفه‌اش را انجام می دهد دوره ارتقای معنوی درمسیر سربازی‌اش طی کند و در رادیو و تلویزوین نیز کارهای هنری خوب برای انگیزه‌مند کردن جامعه به قرآن می‌توان داشت.
لاریجانی عنوان کرد: یکی از موارد همراهی با قرآن علاوه بر برکات و مؤانست آن، استقامت و پایداری جامعه قرآنی است. جامعه قرآنی نورانیتی پیدا می‌کند که جز از خدا نمی‌هراسد و به خدا توکل می‌کند. جامعه‌ای که توکل و تکیه‌گاهش قرآن باشد، جنود الهی به سمت او می‌آید که این آیه قرآن است.
وی با اشاره به تهدید چند روز پیش آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا با این تهدید فکر می‌کند، روش ملت ایران تغییر می‌کند و یا با این حرف‌های تند آیا ایرانی‌ها را عصبانی می‌کنید، ایرانیان حد شما را می‌شناسد، ملت ایران ملت با تجربه‌ایست و حلیم است و البته باید از این حلیم بودن بترسید اما این تخیل است که فکر می‌کنید با این الفاظ و ژست‌های فضاحت آورتان بر اراده ملت که به قرآن تکیه کرده است، تأثیر بگذارید.
لاریجانی باین کرد: این حرف‌ها هیچ تأثیر در امورهسته‌ای و دیگر موارد کشور ندارد. راهی که امام بزرگوار برای ما طراحی کردند به آن پایبندیم و افتخار می‌کنیم که به سنتی تکیه کردیم که از مظلوم دفاع می‌کنیم و افتخار می‌کنیم که در قانون اساسی آمده از مظلومان حمایت باید کرد. حمایت ما از یمن و فلسطین به دلیل این است که مظلومانه اسیر استکبار شده‌اند و اینگونه رفتارها و کارها تأثیری در مسیر ما نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: راه بیرونی که امام پایه‌گذاری کرده است، در دل آحاد ملت ما است و تمسک به قرآن، تکیه‌گاه بزرگ را برای ملت ایران می‌آورد که در برابر این هجمه‌ها پایدار باشند. کشورهای دمدمی مزاج که روزی راهی را انتخاب کردند و امروز دریوزگی می‌کند که با رژیم صهیونیستی رابطه بگیرند، مرتبتی ندارند.
لاریجانی اظهار کرد: تربیت قرآنی، تربیت استقامات است و تربیتی است که انسان متکی به قدرت لایزال را تربیت می‌کند و این سفلگان سیاسی مشقت برای امت اسلامی ایجاد کرده‌اند و شما اهل قرآن هستید که شرایط امت اسلامی را می‌توانید تغییر دهید و راه روشنی را تعریف کنید تا دیگران مجبور به تبعیت از آن شوند.  
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است: «قرآن، رهبر روز است و روشنی شب تار است. اگر شرایط دنیا شب تار است این قرآن است که می‌تواند این شب تار را تغییر دهد. این وصیت امام است و نکته آخر این که امام صادق(ع) فرمودند «قرآن عهد الله است و عهد و فرمان خداوند با خلق خود است و شایسته است مسلمانان به فرامین آن گوش دهند، هر روز 50 آیه تلاوت کنند». این سخن امام صادق(ع) باعث می‌شود که انس ما مستمرا با قرآن گسترش پیدا کند.
وی ادامه داد: عادت کردن به تلاوت 50 آیه در روز خیلی کمالات برای انسان می‌آورد و در این حجم کار ما هم زمان زیادی نمی‌برد و انشاءالله در این راه موفق باشید و خداوند برکاتش را بر امت اسلامی نازل کند و از خداوند توفیق روز افزون خواستارم.

انتهای پیام

captcha