حضور «محمد خواجوی» در کرسی «نفحات القرآن» + تلاوت
کد خبر: 3709133
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

حضور «محمد خواجوی» در کرسی «نفحات القرآن» + تلاوت

گروه جلسات و محافل ــ کرسی تلاوت نفحات القرآن با حضور استاد «محمد خواجوی»، روز گذشته چهارم اردیبهشت ماه در مسجد‌الزهرا(س) برگزار شد.

استاد محمد خواجوی

به گزارش ایکنا؛ کرسی 246 نفحات القرآن، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه پس از نماز عشاء در مسجد الزهرا(س) واقع در خیابان وحدت اسلامی، کوچه مقدسی با تلاوت محمد خواجوی، مدرس و  قاری قرآن برگزار شد.

در پایان این کرسی تلاوت که با اجرای محمد باقر فغفوری همراه بود، به همه کودکان حاضر در کرسی، فقط بخاطر حضور در کرسی قرآنی، جوایزی اهدا شد. همچنین در انتها طرح حفظ موضوعی قرآن کریم نیز برگزار شد و از داوطلبان ثبت نام به عمل آمد و خواجوی در این جلسه دقایقی را پیرو آیاتی که تلاوت کرد، به سخنرانی پرداخت.

خواجوی گفت: در آیات سوره صف آمده است که مشرکان و دشمنان اسلام اراده کردند که نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند، اما خداوند اراده‌اش بر این است که این نور را تمام کند، اگر چه برای کافران ناخوشایند باشد.

وی ادامه داد: این تمام کردن نور الهی، قطعا  قرار نیست به طور معجزه اتفاق بیافتد، ابتدای این موضوع با پرچمداری پیامبر اسلام(ص) آغاز شده است و بعد از اینکه ایشان به یقین رسید و از این دنیا هجرت کرد، این پرچم به دست مسلمان خواهد افتاد. بنابر این است که  نور الهی را در برابر کفار مسلمین به اتمام برسانند.

خواجوی بیان کرد: اگر کسی فکر کند که در این رابطه قرار است معجزه‌ای اتفاق بیافتد و کفار از ریشه خشکیده شوند، اینطور نبوده و سنت الهی نیز این گونه بنا نشده است. این سوال مطرح است که خداوند چرا اینکار را می‌خواهد انجام دهد. در این مورد فرمودند: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ» و خداوند پیامبر را فرستاد که دین حق پابرجا شود.

وی گفت: روش و شیوه‌ای الهی که در کتاب قرآن و به دست پیامبر(ص) در بین جهان منتشر است، این اتفاق را به روشنی مطرح کرده است و می‌فرماید «عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» و برای اینکه این دین بر همه روش‌ها و مسلک‌ها حتی ادیان الهی برتری پیدا کند و براساس برخی از آیات اقوم بر دیگران شود اگر چه مشرکین این موضوع را ناخوشایند بدانند.

این استاد قرآن در ادامه اظهار کرد: در اینکه این کار، حرکتی از سوی مسلمانان است آیات و روایات زیادی برآن حاکم شده؛ که خطاب به پیامبر اکرم(ص) است ولی انجام این کار منحصرا برای پیامبر نیست و ایشان به همراه امت باید با یکدیگر دست به این حرکت بزنند. در جایی از قرآن کریم آمده است: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ»، کلمات «جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ» که خطاب پیامبر اسلام است، قرار نیست ایشان کاری کنند بلکه پیامبر با پشتیبانی امت کار را انجام دهد. وقتی که پیامبر به ظاهر از این دنیا رفت این پرچم مجاهده با کفار و منافقین به دست مسلمان باشد.

وی در این جلسه در ارتباط با مجاهدت و به دست‌گیری پرچم به دست مسلمین و وظیفه آنان، به حاضران گفت: در آیه 10 سوره الصف آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد آيا شما را بر تجارتى راه نمايم كه شما را از عذابى دردناك مى‌رهاند». بیان شده است که با خداوند تجارت و معامله‌ای داشته باشید و طرف معامله باید شرایطی داشته باشند که در این مورد آمده است، «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ». شما به خداوند و رسول ایمان بیاوردید و با مال و جان‌های خود مجاهدت کنید. بر اساس این گفته، دینی که بر همه دین‌ها ارجحیت دارد، به دست امت ترویج پیدا کند.

 خواجوی ادامه داد: خداوند در این‌باره مطرح می‌کند که این کاری که امت انجام می‌دهد یک معامله بوده و بدون مزد نیست. می‌فرماید: «ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» مطلع شوید که این معامله، معامله خوبی است. نکته‌ای که در این مطلب است این است که باید توجه داشت که بهشت و رضوان الهی را به بهانه نمی‌دهند و باید نگاه‌هایمان را با وسیله قرآن به دین تغییر دهیم.

وی درباره جهاد امت به آیه‌ای اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه ای آورده است: «يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» تا گناهانتان را بر شما ببخشايد و شما را در باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است و [در] سراهايى خوش در بهشت‌هاى هميشگى درآورد اين [خود] كاميابى بزرگ است و و [رحمتى] ديگر كه آن را دوست داريد يارى و پيروزى نزديكى از جانب خداست و مؤمنان را [بدان] بشارت ده.

خواجوی تصریح کرد: ‌باید به این آیات توجه ویژه‌ای داشت که در رفتار، کردار و سبک زندگی‌مان قرآن در راس باشد و بنابر گفته آیت الله العظمی جوادی آملی، زندگیمان طوری باشد و قرآن نیز طور دیگر درست نیست. قرآن درس زندگی و برنامه زندگی، در همه امورات زندگی است که باید میدان عمل آمده شود تا نتیجه این رفتار در سبک زندگی  به چشم بخورد.

وی در پایان اظهار کرد: جای دارد از عزیزانی که تلاش کردند، تلاوت های کرسی را رواج دهند و به ترویج و اشاعه قرآن و دین در مسیر حق پرداختنه‌اند، جای تقدیر و تشکر دارد و بنده نیز به نوبه خود در جهت اهداف خوب این عزیزان دعوت آنان را پذیرفته و قرائت کرده و امیدوارم خداوند به همه ما توفیق داده که قرآن را خوانده و در آن تدبر و عمل کنیم.

برای دریافت صوت تلاوت استاد محمد خواجوی اینجا کلیک شود.

 انتهای پیام

captcha