تأثیر سنجه‌های اعتباربخشی بر حفظ حقوق و ایمنی بیمار
کد خبر: 3708036
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
عسگری تشریح کرد:

تأثیر سنجه‌های اعتباربخشی بر حفظ حقوق و ایمنی بیمار

گروه سلامت ــ مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با تأکید بر ایمنی بیمار به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از حقوق شهروندی، حفظ ایمنی کامل بیمار را منوط به رعایت سنجه‌های اعتبار بخشی در بیمارستان‌ها دانست.

تأثیر سنجه‌های اعتبار بخشی بر حفظ حقوق و ایمنی بیمار
 
علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، ایمنی بیمار را بخشی از حقوق شهروندی دانست که از طریق سنجه‌های اعتبار بخشی در بیمارستان‌ها مورد تأکید قرار می‌گیرد و اظهار کرد: از منظر حقوق شهروندی وقتی بیمار وارد بیمارستان می‌شود باید یک سری چهارچوب‌هایی برای حفظ امنیت او در بیمارستان وجود داشته باشد، این امنیت در مراکز بیمارستان از یکسری سنجه‌های اعتبار بخشی پیگیری و نظارت می‌شود.
 
وی تأکید کرد: این سنجه‌ها الزامی بوده و به این معنی است که چنانچه وجود نداشته باشند، اعتبار بخشی نیز از سوی وزارت بهداشت، انجام نمی‌شود و در آن صورت این بیمارستان‌ها از بسیاری از مزایایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی به آنان اعطا می‌کند، محروم می‌شوند.

عسگری با بیان اینکه بخشی از ایمنی بیمار در سنجه‌های اعتبار بخشی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: در این سنجه‌ها تمامی اموری که به ایمنی بیمار ارتباط پیدا می‌کند مواردی مانند انتقال خون به بیمار، پیشگیری از آتش سوزی، خطا‌های پزشکی، تخت‌های بستری، تهویه مطبوع، حمل ایمن بیمار و دیگر موارد در آن لحاظ شده است و همچنین باید موارد جدیدتر نیز در آن احصا شوند.

وی بیان کرد: اعتباربخشی محکم‌ترین سند حاکم است و ترجمه مالی دارد؛ وقتی بیمارستانی درجه اعتبار بخشی آن افت پیدا می‌کند اعتبارات ماهیانه‌ای که به آن می‌رسد نیز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بیمارستان‌ها نه تنها مکلف هستند که این موارد را رعایت کنند، بلکه الزام مالی نیز آنان را وادار می‌کند که این مسائل را مدنظر قرار دهند.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت یادآور شد: ما ایمان داریم که تمامی بیمارستان‌ها ناچار هستند این سنجه‌ها را رعایت و به آن عمل کنند، چنانچه بیمارستانی در این موارد کوتاهی کند در زمینه اعتبار بخشی نمی‌تواند اعتبارات لازم را کسب کند.

عسگری با بیان اینکه منشور حقوق بیمار نیز در این سنجه‌ها منعکس شده است؛ عنوان کرد: سال گذشته منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور رونمایی شد، ما اعتقاد داریم بخشی از حقوق شهروندی در حوزه سلامت حقوق بیمار است که باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رعایت شود؛ این کار از طریق سنجه‌های اعتبار بخشی میسر می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha