عیب‌پوشی؛ یکی‌از اصول سبک زندگی دینی
کد خبر: 3707352
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

عیب‌پوشی؛ یکی‌از اصول سبک زندگی دینی

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان عیب‌پوشی و پوشاندن عیب مردم را یکی‌از اصول سبک زندگی دینی ذکرکرد و گفت: اگر ما از عیب هم مطلع باشیم به هم توجه نمی‌کنیم اما خداوند عیب‌های ما را می‌پوشاند، لذا دنبال عیب مردم نباشید زیرا خداوند، فرد عیب‌جو را رسوا می‌کند.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، یکی‌از اصول سبک زندگی دینی را مسئله عیب‌پوشی و پوشاندن عیب مردم برشمرد و اظهارکرد: ما وظیفه داریم عیب همدیگر را بپوشانیم و به‌دنبال عیب دیگران نباشیم.
وی عیب‌پوشی را یکی‌از ویژگی‌های مؤمن در زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: انسان در زندگی برای حفظ آبرو و حیثیت مردم باید عیب‌پوشی کند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که خداوند مظهر عیب‌پوشی است، تصریح کرد: ما در دعای کمیل می‌خوانیم؛ ای خدایی‌که عیب ما را می‌بپوشانی در حالی‌که خداوند عالم به غیب است و با داشتن آگاهی از عیب انسان، شخصیت انسان را از بین نمی‌برد.
نماینده ولی‌فقیه‌ در لرستان خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن‌کریم می‌فرماید هر کاری می‌خواهید انجام دهید، بدانید که خداوند از کار شما خبر دارد.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که عیب‌پوشی خداوند دو نوع است، اولین نوع عیب‌پوشی خداوند را عیب‌پوشی تکوینی برشمرد و اظهارکرد: خداوند انسان را به‌گونه‌ای آفریده که عیب او مشخص نیست، به‌طوری‌که ما نمی‌توانیم بفهمیم کسی در ذات درونش حسادت یا طمع دارد یا ندارد.
این مفسر قرآن‌کریم نوع دیگر عیب‌پوشی خداوند را نوع تشریعی دانست و گفت: انسان باید دارای پرتوی از صفات الهی را داشته باشد.

پیامبر اکرم(ص)؛ مظهر ستاریت خداوند

وی با بیان این‌که سیره پیامبر اکرم(ص) بر عیب‌پوشی دیگران است، تصریح کرد: پیامبر مظهر ستاریت خداوند است و عیب مردم را می‌پوشید.
آیت‌الله میرعمادی تقوا را بزرگ‌ترین سفارش پیامبر اکرم(ص) برشمرد و ادامه داد: آن حضرت همواره مسلمانان را سفارش به تقوا، صداقت، وفای به عهد، برگرداندن امانت و ترک خیانت سفارش کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که ای مردم؛ به‌دنبال عیب مؤمنان نباشید هر کس به‌دنبال عیب مؤمن باشد خداوند دنبال عیب او می‌رود و عیب او را رسوا می‌کند و در جایی دیگر فرمودند، کسی‌که کار بدی کرده و توبه کرده مانند روزی است که گناه نکرده است.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: شخصی پارچه را با دقت می‌بافت و می‌فروخت روزی پارچه‌ای فروخت اما مشتری پارچه را برگرداند و گفت: پارچه‌ات عیب دارد. پارچه فروش شروع به گریه کردن کرد و گفت گریه می‌کنم برای این جهت که من چهل سال عبادت کرده‌ام مبادا عبادت من عیب داشته باشد و خداوند عبادت من را برگرداند.
این مفسر قرآن‌کریم عنوان کرد: در دعای کمیل می‌خوانیم ای خدای من، چه بسیار زشتی‌هایی که از من پوشاندی، خدایا چه بسیار بلایای سنگینی که من را رها بخشیدی و لغزش‌های من را نادیده گرفتی‌ خدایا اگر عیب‌پوشی تو نبود من رسوا می‌شدم‌.
وی با بیان این‌که هر انسانی لغزش دارد لذا لغزش‌ها را نادیده بگیرید و آن‌ها را بزرگ نکنید، افزود: اگر ما از عیب هم مطلع باشیم به هم توجه نمی‌کنیم اما خداوند عیب‌های ما را می‌پوشاند، لذا دنبال عیب مردم نباشید زیرا خداوند، فرد عیب‌جو را رسوا می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی گفت: عیب‌پوشی سبک زندگی دینی ماست و خداوند بر لعزش‌های ما اگاهی دارد اما پوشاننده عیب است.

انتهای پیام

captcha