آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی کشور برگزار شد
کد خبر: 3707118
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳

آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی کشور برگزار شد

گروه مسابقات ــ آیین افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز 30 فروردین ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

آغاز آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی کشور

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران امروز، 30 فروردین‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين علي محمدی، نماينده ولي فقيه و رئیس سازمان اوقاف و امور خيريه، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان و پیشکسوتان و قاریان و حافظان قرآن کریم و مردم قرآن‌دوست همراه بود، با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه  تلاوت سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان از آیاتی از سوره مبارکه فصلت در مصلی طنین‌انداز شد.

اجرای آیین افتتاحیه بر عهده مجید یراقبافان، مجری فارسی و سید احمد نجف، مجری عربی بود. در ادامه پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی به صورت ویدیویی پخش شد.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز وی ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: خدا را شاکریم که بار دیگر در محضر قرآن حضور پیدا کردیم و برنامه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی را آغاز کنیم. این دوره از مسابقات با حضور نمایندگان کشور‌های جهان متشکل از ۸۴ کشور از قاره‌های مختلف از قراء، حفاظ محققین و پژوهشگران حضور پیدا کردند و خدا را شاکریم که بار دیگر نمایندگی از ملل اسلامی جهان با زبان‌ها و گویش‌های مختلف از سراسر جهان زیر پرچم قرآن کنار هم با وحدت همدلی و انس و الفت کنار هم بنشینیم.

آغاز آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی کشور
وی ادامه داد: همزمان با مسابقات بزرگسالان آقایان پنج مسابقه بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کنیم به یاری خداوند مسابقات طلاب در حوزه علمیه قم در رشته حفظ و قرائت تفسیر و خطابه قرآنی، دانشجویان مسلمان در شهر مشهد در رشته حفظ و قرائت، بانوان در رشته حفظ در تهران، روشندلان و نابینایان و بزرگسالان در تهران که مجموعا ۳۷۰ نفر میهمان و فعال قرآن کریم، میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند.

محمدی اظهار کرد: یکی از مقاصد مهم و به فرمایش حضرت امام (ره) هدف اصلی ما قرآن است، همچنین خلف صالحشان مقام معظم رهبری همین راه و روش و سیره را دارد و خداوند به همه ما توفیق دهد که در این حوزه مهم قرآنی به وظایف خود عمل کنیم، از حضور همه مسئولان و علما و سروران و اساتید و مسئولین کشوری و لشکری و ... که به این محفل نورانی آمدند، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند توفیق دهد که در محضر قرآن باشیم.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت؛ مقاومت در مقابل استکبار جهانی تا نابودی رژیم غاصب صهیونیسم و پیروزی مردم فلسطین»، تصریح کرد: امیدواریم این توفیق را به برکت اهل‌بیت (ع) به ما عطا کند و در آینده نزدیک شاهد پیروزی مردم فلسطین و نابودی رژیم غاصب صهیونیسم باشیم و جشن پیروزی امت اسلامی را برپا کنیم.

در ادامه مراسم علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداخت و با اشاره به قرآن و تمدن اسلامی ادامه داد: هیچ کتاب آسمانی نیست که به‌اندازه قرآن درباره علم تفکر و تعلق سفارش کرده باشد؛ در قرآن ۸۰ بار لفظ علم و مشتقاتش را داریم، بیش از ده بار لفظ «اولوا الباب» و صاحبان خرد را داریم و بار‌ها و بار‌ها به ارزش علم تأکید شده است.

ولایتی با اشاره به روایتی از اهل‌بیت (ع) در خصوص علم آموختن، عنوان کرد: در آیات مختلف نیز بر ارجحیت علم‌آموزی در مقابل جهل به‌کرات اشاره شده است شروع قرآن کریم با اقراء بوده است؛ قرآنی که حاملش خود امی بود، اما این‌گونه علم‌آموزی کرد. هیچ کتابی به اندازه قرآن به علم‌آموزی تأکید نکرده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای تاریخ اسلام هر جا که اسلام قدرت داشته علم هم پیشرفت داشته و هرجا که اسلام ضعیف شده، تمدن نیز ضعیف شده است. اثر وجودی اسلام و غیر اسلام در طول تاریخ بار‌ها اشاره شده است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه اروپاییان کاغذ را از مسلمان‌ها دارند، اظهار کرد: برخی در مراکز اسلامی، چون بغداد انبار و انبار‌هایی را پر از کاغذ می‌کردند و آن‌را رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دادند. دعوای بسیاری از حکومت‌ها در زمانی از تاریخ به تعداد علمای موجود در آن شهر بود. تمدن اسلامی تنها به شعر و ادبیات اختصاص ندارد. بلکه به ریاضی‌دان‌ها و .. نیز اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد ۱۴ هزار کتاب پزشکی از تمدن اسلامی داریم که در رأس آن قانون است که ششصد سال بر دانشگاه‌های شرق و غرب جهان حاکم بود. زمانی که استعمار بر کشور‌های اسلامی غالب شد ضعف حکومت‌های اسلامی موجب نزول آن‌ها شد برای اینکه آن‌ها بنایشان بر این بود که فرهنگ غربی را برای تسلط بیشتر بر آن‌ها کنند. ابتدا در ایران، مصر، عثمانی و ... تصور این بود که با تمسک به فرهنگ غربی می‌توان رشد کرد؛ یکی از بزرگان مصری شخصی است بنام محمد طحطاوی که گفت: اگر می‌خواهیم تغییر کنیم، از نوک پا تا فرق سر باید فرنگی شویم.

آغاز آیین افتتاحیه بزرگترین رویداد قرآنی کشور

ولایتی گفت: ما هیچ کشور اسلامی را نمی‌شناسیم که با تشبه به فرنگی‌ها و با تقلید از آن‌ها و طرز فکر آن‌ها رشد پیدا کرده باشد، هر کشوری متناسب با شرایط بومی خودش باید کارش را پیش ببرد؛ لذا می‌بینیم که در ترکیه از حدود یکصد سال پیش الفبایشان را لاتین کردند. در حالی که چینی‌ها بیش از ۴ هزار علامت دارند و خط‌نویسی‌شان را تغییر نداده‌اند و آن را حفظ کردند. چین با حفظ الفبای چهارهزار تایی خودش این‌همه پیشرفت کرده است و توانسته هویت فرهنگی خود را حفظ کند و در پایه همین هویت فرهنگی توانسته پیشرفت کند.

وی ادامه داد: از زمانی که مسلمانان به این فکر افتادند که از مکاتب غربی و شرقی چیزی حاصل نمی‌شود، بیدارکنندگان در ملل اسلامی به وجود آمدند. بیداری اسلامی یعنی احیای مجدد اسلام و چیزی که امروز می‌بینیم یعنی مردم لبنان، یمن، عراق و .. به خودشان آمدند و بازگشت به اسلام داشتند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به شکست آمریکا در حمله‌های متعددش به کشور‌های اسلامی، چون عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و ...، اظهار کرد: این کشور‌ها استقامت کردند و این دولت‌ها قوی‌تر از پیش از هجوم آمریکا به این کشور‌ها هستند.

وی افزود: در لبنان نیز در جنگ سی و سه روزه نخستین بار اسرائیلی‌ها از گروهی مسلمان شکست خوردند. امروزه نیز به برکت ایرانی اسلامی جبهه مقاومت توانسته از اسلام موجودیت مقاومی بسازد که تصور دشمنان و افراد باطل را به باد داده است. اگر بخواهیم نقشه امریکایی‌ها و اروپایی‌های تابع آمریکا و صهیونیست را بیان کنیم، به فکر تجزیه کشور‌های اسلامی و بهم‌زدن اتحاد اسلامی با عنوان جبهه اسلامی هستند. به امریکایی‌ها می‌گوییم اگر شما فکر می‌کنید با تضعیف و تجزیه کشور‌های اسلامی در این زمینه موفق خواهید شد، بسم الله، اما نمی‌توانید و جبهه اسلامی مانع این امر است.

ولایتی بیان کرد: کشور‌های عضو جبهه اسلامی به هیچ عنوان تجزیه نمی‌شود؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر امریکا برجام را پاره کند، جمهوری اسلامی ایران آن را آتش می‌زند. این‌ها می‌خواهند از برجام پوسته‌ای بدون محتوا بماند و ما این را قبول نداریم. به نظر می‌رسد بر اساس تحلیل، تقسیم نقش کردند، چنانکه اروپایی‌ها از برجام حمایت می‌کند و فرانسه در حوزه موشک نظر می‌دهد. اگر آمریکایی‌ها قرار باشد برجام را بی‌محتوا کند ایران پایبند باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: موضع ایران این است که در منطقه خودش حاضر است در کنار برادران مسلمان، جبهه امت اسلامی درست کند و هر کشوری مرز‌های خودش را داشته باشد. ایران اجازه نمی‌دهد مرز‌ها در این قسمت تغییر کند؛ ایران به عنوان پرچم‌دار جبهه مقاومت اجازه نمی‌دهد که کشور‌های اسلامی تجزیه شود و به نام اسلام به جان هم بیافتند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بیان کرد: این‌ها می‌خواستند با آوردن گروه‌هایی، چون داعش از اسلام چهره‌ای ترسناک و وحشتناک ایجاد کنند که اشتباه فکر کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما هدفمان به عنوان امت اسلامی اتحاد کشور‌های اسلامی چه شیعه و چه سنی است و مصلحت امت اسلامی در وحدت است هر کاری دشمنان اسلامی می‌کند ما باید برعکس آن را انجام دهیم ما باید بنا بر وحدت و حفظ تمامیت ارضی کشور‌های اسلامی داشته باشیم.

ولایتی تصریح کرد: امیدواریم این جلسه به برکت قرآن کریم بتواند منشأ خدمات بزرگی باشد و در سایه تعالیم قرآن کریم و اهل بیت (ع) در آینده نه‌چندان دور شاهد پیروزی امت اسلامی باشیم.

سپس نماهنگی با شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت» پخش شد و در ادامه نوا نمایشی از گروه نمایش ترم وحی به اجرا درآمد.

علی‌عسگری، رئیس رسانه ملی در ادامه به سخنرانی پرداخت و گفت: این روزها شاهد این هستیم که دنیا پر از فتنه‌ها است و تا آنجا که تاریخ را می‌شناسم، اعتقاد دارم در این برهه شیطان بیش از هر زمانی برا ی تخریب بشریت، انسانیت و فاصله انداختن انسان‌ها از دین، رسوخ کرده‌ است، آن هم به دلیل تکنولوژی‌هاست که به‌دست دشمن است. تمام مسمانان و مؤمنان باید با اتکای به قرآن و اسلام مقابل این فتنه‌های شیطانی و تهاجم شیطان به بشریت را بگیرند، قرآن منشأ قدرت ما برای مقابله با فتنه‌ها است.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: وقتی بنا بر روایات فتنه‌ها مانند ابرهای سیاه ما را فرا گرفت باید به قرآن برای مواجه با فتنه‌ها برویم و بتوانیم در مقابل با آنها سدی ایجاد کنیم و مقاومت کنیم. قرآن رسانه‌ای است که هر کس در معرض انوار الهی آن باشد تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد؛ تمام ما قرآنیان و آنهایی که با قرآن زیست می‌کنند باید خود رسانه باشند، هر فردی که اهل قرآن است باید اهل رسانه باشد و آگاه کننده مردم باشد.

وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ»، گفت: بنا بر این آیه هر که از مؤمنان با یهود و نصاری دوستی کند به حقیقت از آنها خواهد بود. آل سعود که این روزها زیر پرچم آمریکا می‌رود و عهد دوستی با صهیونیسم می‌بندد از آنها است و به دلیل اینکه در فطرت و باطن مسلمان و قرآن، نفرت نسبت به ولایت استکبار، شیطان و یهود است، می‌بینیم این حس قرآنی از شرقی‌ترین نقاط کره زمین تا غربی‌ترین نقاط آن، در یکایک مسلمان اوج می‌گیرد.

بنا بر گزارش ایکنا، اجرای دو قطعه توسط گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول الله (ص) پیایان بخش این مراسم معنوی بود.

یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با رقابت شرکت‌کنندگان ۸۴ کشور جهان از فردا، ۳۱ فروردین‌ماه به مدت یک هفته با حضور 370 نفر در بخش‌های طلاب در حوزه علمیه قم در رشته حفظ، قرائت،تفسیر و خطابه قرآنی، دانشجویان مسلمان در شهر مشهد مقدس در رشته‌های حفظ و قرائت، بانوان در رشته حفظ در تهران، روشندلان و نابینایان و آقایان در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان است.
انتهای پیام

 

captcha