مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) در روز 10 بهمن‌ماه
کد خبر: 3684055
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) در روز 10 بهمن‌ماه

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعلام خبر تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) در روز 10 بهمن‌ماه، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، اول بهمن‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) در روز 10 بهمن‌ماه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعلام خبر تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) در روز 10 بهمن‌ماه، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز یکشنبه، اول بهمن‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، اول بهمن‌ماه و تا ساعت 14:30 تنها یک خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که این خبر نیز خبر حوزه قرآنی نبوده و در حوزه معارفی عترت قرار دارد.
«گلایه امیرالمومنین (ع) از تفرقه مسلمانان» عنوان تنها خبر امروز این صفحه است که تا این ساعت منتشر شده و مربوط به سخنان محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری در یکصد و دهمین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) است.
فارس
شش خبر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز که تا این ساعت منتشر شده‌اند، طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 282 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این لحظه نیز اخبار دیگری با عناوین «عاقبت ربا‌خوار از منظر پیامبر(ص) و امیر‌المؤمنین(ع)/ رباخوار چرا به «جنگ با خدا» می‌‌رود؟»، «تلاوت جعفر فردی در کرسی نفحات/ ترویج حفظ موضوعی قرآن در کنار تلاوت»، «جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند»، «آخرین وضعیت اعتبارات قرآنی بررسی می‌شود/ برگزاری نشست نمایندگان شورای توسعه استان‌ها» و «تلاوت شما با ۳۲ واسطه مانند تلاوت پیامبر(ص) است/ حضورم در ایران را منت خداوند می‌دانم» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند» در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود کرده که در بخش‌هایی از این خبر که طی امروز در صفحات معارفی اغلب رسانه‌ها بدان پرداخته شده، آمده است: «هم‌‌زمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی جامعه قرآنی کشورمان همچون سال‌های گذشته با آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند.
این مراسم سه‌شنبه 10 بهمن به همت کمیته قرآن ستاد دهه فجر با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و فعالان قرآنی در مرقد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
در مراسم تجدید پیمان جامعه قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی علاوه بر نثار گل، بیانیه جامعه قرآنی نیز قرائت می‌شود و پس از آن جامعه قرآنی به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌روند».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته، 30 دی‌ماه است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «تکثرگرایی دغدغه اصلی عصر حاضر در فرقه‌های نوظهور است» دارد، مربوط به روز 30 دی‌ماه بوده و از روز گذشته تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «دومین کنگره نماز و سلامت روان برگزار می‌شود» می‌باشد که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
چهار خبر با عناوین «حدیث پیامبر اعظم (ص) درباره بهترین سخن»، «بزرگترین دغدغه جامعه امروزی، کمرنگ شدن سنت ازدواج است»، ««فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف» منتشر شد» و «زندگی نامه شهید کیفی احمد عبدالرحمان» طی امروز بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
مهر
هر چهار خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر که عناوین «تصویر اشتباه از فضای قرآنی/اهل بیت از کتابت قرآن با طلا خشنودند؟»، «ناخشنودی اهل بیت(ع) از کتابت قرآن با طلا»، «چهارمین دوره مسابقات سراسری گلهای آسمانی برگزار می‌شود» و «گسترش و توسعه زیرساخت های قرآنی نیازکنونی نوجوانان است» دارند، در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار یادداشتی با عنوان «تصویر اشتباه از فضای قرآنی/اهل بیت از کتابت قرآن با طلا خشنودند؟» در صفحه قرآن و متون دینی خود کرده که در بخش‌هایی از این یادداشت قابل تأمل آمده است: «بیست و هفت دی ماه از اثر هنری «قرآن کشتی مطلا» با حضور آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد. علی اصغر موسویان هنرمند این اثر کل قرآن کریم را بر روی کشتی به طول سه متر، عرض یک متر و ارتفاع یک متر خلق کرده است.
اما رونمایی از کشتی قرآن مطلا با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی روبرو شده است. این کشتی که وزن آن ۷۰ کیلو و از جنس برنز و طلا است قرار است به حرم امام حسین(ع) اهداء شود و به همین سبب نیز طرح آن کشتی نمادی از حدیث قدسی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» انتخاب شده است.
بازتاب این خبر باعث شد تا افراد زیادی نسبت به این عمل واکنشی انتقادی داشته و سوال های زیادی را از دیدگاه هایی متفاوت بیان کنند.
همچنین بازدید رئیس جمهور از این اثر که چندی پیش انجام شد باعث تردید مردم نسبت به اطلاع وضعیت بد اقتصادی توسط رییس قوه مجریه بوده است. مگر نه اینکه چندی پیش درپی اعتراض به مشکلات اقتصادی مردم دست به اعتراض زده و خواستار عدالت محوری شده بودند؟ چرا رئیس جمهور در بازدید از یک اثر دینی مذهبی که لباسی از جنس طلا دارد، بدون دغدغه حضور پیدا می کند در حالی که سه سال است در مراسمی که تحت عنوان تجلیل از خادمان قرآن کریم که مبلغان قرآن هستند، حضور پیدا نکرده و تنها به حضور وزیر ارشاد بسنده می‌شود.
اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آنگاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید تفسیر کنیم؟».
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را با عناوین «الفاظ حديث باید به دقت صيانت شود»، ««تفسیر روان بر آیات الاحکام» در بازار نشر» و «30 سال تجربه کاری من پشتوانه این کتاب قرار گرفت» بر روی خروجی خود منتشر کرده که تعداد دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند و خبر دیگر نیز مربوط به حوزه حدیث است.
««تفسیر روان بر آیات الاحکام» در بازار نشر» و «30 سال تجربه کاری من پشتوانه این کتاب قرار گرفت» عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایبنا هستند که جزء اخبار قرآنی می‌باشند.
در بخش‌هایی از یکی از اخبار قرآنی این صفحه از خبرگزاری ایبنا که عنوان ««تفسیر روان بر آیات الاحکام» در بازار نشر» دارد، آمده است: «کتاب «آیات الاحکام» براساس «کنز العرفان فی فقه القرآن» اثر شیخ جمال‌الدین مقداد بن عبدالله سیوری با ترجمه و تدوین قدرت‌الله مشایخی منتشر شد.
این کتاب براساس «کنز العرفان فی فقه القرآن» اثر شیخ جمال‌الدین مقداد بن عبدالله سیوری (وفات 826 ه) و با الگوگیری از روش تفسیر «مجمع‌البیان» به نگارش درآمده است.
آیات الاحکام، یعنی آن بخش از آیات قرآن کریم که بیانگر احکام عملی اسلام از طهارت تا دیات بوده و در علم فقه به‌طور مبسوط درباره آن‌ها بحث می‌شود.
در کتاب حاضر، پس از ذکر آیه و ترجمه و معنای بعضی از لغات و واژه‌ها، اگر شأن نزول خاصی درباره آن وجود داشته باشد، ذکر شده و سپس به نکات ادبی و ترکیبی آیه به‌صورت تجزیه و ترکیب به‌طور اختصار پرداخته شده است. در ادامه نیز، تفسیر مختصر و نظرات و آراء مفسران و در انتهای آیه احکامی که در آن وجود دارد، مورد بحث قرار گرفته است».
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «تجسس نکن که بدون دوست می‌مانی» می‌باشد که در حوزه حدیث قرار دارد و مربوط به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با ضرورت عدم تجسس در کار مردم است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «اطاعت امت از رهبری جامعه راهکار گذر از فتنه‌ها و بحران‌ها» به قلم علی پوریا کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: « آفرینش انسان بیهوده نیست(قیامت، آیه 36) بلکه برای مسئولیتی بزرگ چون خلافت الهی(بقره، آیه 3) آفریده شده است. از این‌رو خداوند با دمیدن روح خود در انسان(حجر، آیه 29، ص ، آیه 72) و تعلیم و جعل همه اسماء و صفات خود در وی(بقره، آیه 31) بستر خلافت کلی و عمومی انسان را فراهم آورده است و انسان تنها کاری که می‌بایست انجام دهد، فعلیت بخشی از طریق عبودیت(ذاریات، آیه 56) است تا خدایی شده و در مظهر ربوبیت الهی به عنوان ربانی عمل کند.(آل عمران، آیه 79)
اما رسیدن به چنین مظهریت و خلافتی نیازمند عبور از آزمون‌های سخت و دشواری است که همواره در آن قرار می‌گیرد و هرگز از آن رهایی ندارد.(عنکبوت،‌ آیه 2) آزمون‌های الهی در‌اشکالی چون بلاء، ابتلاء، مصیبت، فتنه و مانند آن انجام می‌شود.(بقره، آیه 155؛ فجر، آیات 15 و 16؛ عنکبوت، آیه 2؛ توبه ، آیه 126؛ انعام، آیه 43؛ طه، آیات 40 و 58)
این آزمون عاملی مهم در ظرفیت بخشی و نیز توانایی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ است. به عنوان نمونه کسی که مدعی ایمان است می‌بایست آزمون‌های سخت ایمان را بگذراند تا معلوم شود که در این ادعا صادق است.(عنکبوت، آیه 2) البته آزمون‌ها اختصاص به مدعیان ندارد،‌ بلکه همه انسان‌ها امتحان می‌شوند و گرفتار فتنه‌ها هستند؛ با این تفاوت که مدعیان بیشتر در خطر آزمون خواهند بود و در این میان دیگران کمتر آزموده می‌شوند چنانکه منافقان بر اساس آیه 126 سوره توبه در سال یکی یا دوبار آزموده می‌شوند.
خداوند آزمون بشری را از دو طریق اصلی نعمت و نقمت و نیز درون و بیرون برگزار می‌کند. به این معنا که گاه شخص را به نعمتی گرفتار می‌کند تا معلوم کند که آیا شاکر نعمت به زبان و عمل است یا نه؟ گاه دیگر او را به نقمتی مبتلا می‌کند که آرامش و آسایش را از وی سلب می‌کند و در بدنش یا میوه جانش نقص پدید می‌آورد یا فرزندش را می‌گیرد و میوه باغش را تباه می‌کند تا میزان ایمان به خدا و صبرش را بیازماید».(بقره، آیه 155)

captcha