پرویز شیخطادی از جمله فیلمسازانی است که در تمامی کارهایش به نوعی میتوان ارزشهای اسلام و انقلاب را مشاهده کرد. برای مثال در فیلم سینمایی «سینه سرخ» وی سعی کرده با نگاهی لطیف به ادیان آسمانی شرایط نزدیکی اسلام و مسیحیت را فراهم آورد بدون اینکه بخواهد آن را قضاوت کند. در فیلم «روزهای زندگی» نیز این فیلمساز با پرداختن به موضوعی جدید و نو در سینمای دفاع مقدس توانست، نظر بسیاری از منتقدان و مردم را به خود اختصاص دهد. در چنین شرایطی فیلمی نظیر «شکارچی شنبه» توانست بازخوردهای بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور داشته باشد.
با توجه به موفقیتهایی «شکارچی شنبه» و بازتاب بینالمللی آن شیخ طادی سعی کرد بار دیگر جایگاه صهیونیستها را در اتفاقات منطقه مد نظر قرار دهد، به همین جهت فیلم «امپراطور جهنم» جلوی دوربین رفت. این کار سینمایی قرار بود سال گذشته در جشنواره فیلم فجر روی پرده رود، اما به دلیل عدم آمادگی، پخش آن به امسال موکول شد. در این فیلم علی نصیریان بازیگر نقش نخست فیلم، سبکی از بازی را ارائه کرده است که به گواه کسانی که فیلم را تماشا کردهاند، میتواند کاندیدای اصلی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر در ۸۳ سالگی باشد.
شیخطادی در فیلم اخیر خود، سراغ موضوع تروریسم در منطقه رفته است. «امپراطور جهنم» به نقد جنایات خاندان آل سعود و ریشههای رشد و گسترش گروه داعش و جریانهای تکفیری و افراطی در منطقه، اروپا و آمریکا میپردازد. در این فیلم که نگارش آن را پرویز شیخ طادی خود بر عهده دارد ما با نقش صهیونیسم پیرامون اتفاقات منطقه بیشتر آشنا میشویم.
درباره الزام پرداختن به فیلمهای اینچنینی باید گفت: در شرایط فعلی سینمای غرب سعی دارد در قالب فیلمها و سریالهای تلویزیونی این نکته را ترویج کند که اسلام واقعی آن چیزی است که در آثار غربی شاهدش هستیم، درصورتیکه خود پدید آوردنده گروههایی، چون داعش هستند، بنابراین ضروریست با ساخت کارهای خوب در این زمینه معرف صحیحی برای کارهای مورد نظر باشیم، البته باز هم همانند گذشته تاکید میکنیم که موفقیت فیلمهایی نظیر «امپراطور جهنم» در گرو پخش صحیح آن تولیدات است، پس در کنار توجه به کیفیت، باید به پخش بینالمللی این فیلم نیز توجه شود.
مطلب پایانی اینکه، درباره کیفیت این فیلم هنوز نمیتوان حرف زد، چون باید کار دیده شود تا بتوان به خوبی پیرامون کار قضاوت کرد. در «امپراطور جهنم» علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی نقشهای محوری را بر عهده دارند.
به قلم؛ داود کنشلو