تمایز ترویج شعائر با نمادسازی‌های پرهزینه/ ای‌کاش ظاهرگرا می‌ماندیم!/ نمود تجملات قرآنی در مشکلات معیشتی مردم
کد خبر: 3683858
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
بهرام‌پور:

تمایز ترویج شعائر با نمادسازی‌های پرهزینه/ ای‌کاش ظاهرگرا می‌ماندیم!/ نمود تجملات قرآنی در مشکلات معیشتی مردم

گروه اندیشه: در بزرگداشت شعائر دینی اموری مانند گنبد طلا به عنوان نماد جا افتاده و باید رونق آن‌ها را حفظ کرد ولی شما آمده‌اید و به نام سفینه نجات و اسلام کشتی بسازید جالب نیست؛ این کار ذره‌ای مردم را به اسلام نزدیک نمی‌سازد و معرفت دینی ایجاد نمی‌کند.

ابوالفضل بهرام‌پور، مترجم و صاحب تفسیر «نسیم حیات» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که چه ارزیابی در خصوص کشتی مطلای منقش به آیات قرآن دارید؟ گفت: این کارها غلط است و بنده به عنوان قرآن‌شناس این حرف را می‌گویم. قبل از این همه یک گهواره برای حضرت علی‌اصغر(ع) درست کرده بودند که در حدود 600 میلیون تومان منبت‌کاری و طلاکاری شده بود. ممکن است این کار در ایران ایراد نشود اما وقتی یک خارجی مانند یک آمریکایی و پاکستانی این را می‌بیند، می‌گوید اهل بیت‌(ع) اهل تشریفات و تجملات بوده‌اند. امام حسین(ع) به‌جای اینکه این گهواره را بپذیرد، خواهد گفت که ما پادشاه نیستم و فرزند علی بن‌ابی‌طالبی هستم که انبان نان را قفل می‌کرد که مبادا غذایی متفاوت‌تر از غذای مستضعفین در خانه آماده شود؛ بنابراین چیزی مانند این گهواره‌خانه حضرت را آباد نمی‌کند.

بهرام‌پور ادامه داد: وقتی شما می‌خواهید شعائر را بزرگ کنید باید به این مسئله دقت داشته باشید؛ اموری امروز مانند گنبد طلائی حرم حضرت علی(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) وجود دارد که به عنوان نماد جا افتاده و باید رونق آن‌ها را حفظ کرد و این بحث دیگری است ولی شما آمده‌اید و به نام «الحسین مصباح الهدی و سفینة النجات» این کشتی را ساخته‌اید که این به نام اسلام است و جالب نیست. این کار ذره‌ای مردم را به اسلام نزدیک نکرده و معرفت دینی در مردم ایجاد نمی‌کند، نباید خیران چنین کارهایی انجام دهند بلکه بهتر است پول‌شان را در طریق ترویج قرآن و نهج‌البلاغه هزینه کنند.

مسئولین موظف به یادگیری ترجمه و تفسیر بخش‌هایی از قرآن شوند

صاحب تفسیر «نسیم حیات» تصریح کرد: این‌ها بهانه کرده‌اند که مقام معظم رهبری می‌گویند کار قرآنی شود. مراد معظم‌له ساختن امثال چنین کشتی‌ای که نبوده است، منظور ایشان ترویج معارف قرآن و ترجمه و توضیح قرآن در حد فهم دانش‌آموزان در مقاطع راهنمایی‌، دبیرستان و دیگر اقشار است؛ یعنی به صورتی موجه بتوانیم آموزه‌های وحیانی را در میان مردم ببریم. کسی بخواهد این حرف امام خامنه‌ای را عمل کند، باید مسئولین را موظف به یادگیری ترجمه و تفسیر بخش‌هایی از قرآن کنند یا دانشجویان برای مثال ترجمه و تفسیر جزئی از قرآن را یاد بگیرند. کشور ما انقلابی است و بر مبنای ایدئولوژی جلو آمده است، در حالی که ما خبری از ایدئولوژی نمی‌بینیم. امروز سفیران، استانداران و مسئولین جمهوری اسلامی باید تفسیر موضوعی بخش‌های از قرآن را بیاموزند.

وی با بیان اینکه من با صدای بلند می‌گویم که این کارها را مفید نمی‌دانم، گفت: از برخی آقایان اهل علم تعجب می‌کنم که این کارها را تایید می‌کنند. آمده‌ بودند و یک قرآنی در یک متر و اندی از فرش درست کرده بودند که با جرثقیل جابجا می‌کردند والله این‌ها توهین به قرآن است. بی‌خود نبود که اهل بیت(ع) می‌گفتند یک زمان می‌آید که فقط به تزئین و عمران مسجد و قرآن می‌‎اندیشند و به عمران درونی آن فکر نمی‌کنند. چرا ما تعلیمات لازم را به خیرین نمی‌دهیم که پول‌شان را کجا خرج کنند.

صاحب تفسیر «نسیم حیات» تصریح کرد: امروز در هر مسجدی در کنار قرآن مفاتیح الجنان است، در حالی‌که باید در کنار کتاب‌الله نهج‌البلاغه قرار بگیرد. روزی یکی از ثروتمندان اصفهان علمی گران‌قیمت را به نام من نذر کرده بود که من او را تشویق کردم نذر کنند تا نهج‌البلاغه‌ روانی را که ترجمه‌ کرده‌ام در مساجد قرار دهند. من تفسیری دانشجویی خلاصه و راحتی ترجمه کرده‌ام و در هر پاراگراف مصداق به‌روز آیه را بیان کرده‌ام، اما این کار مورد حمایت قرار نگرفته است.

استخاره دیجیتالی خیانت به اسلام است

وی افزود: مقابل حرم حضرت اباالفضل(ع) مشکی تیر خورده درست کنید؛ بله این شعار، نماد و درست است. ما باید شهرهای مذهبی را زنده نگه داریم. این چه کاری است که سفینه نجات را بسازیم و یا قرآن فرشی بسازیم که با جرثقیل جابجا ‌شود، آیا کسی این قرآن را می‌خواند؟ آیا قرآن برای استخاره و سر قبر خواندن آمده است؟ قرآن برای این است که در مقابل ترامپ بایستیم. ما از قرآن تنها به یک آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد»(انفال، 60)، به صورت نصف و نیم‌بند عمل کرده‌ایم و امروز دنیا از ما حساب می‌برد.

بهرام‌پور در پایان گفت: ای‌کاش ما ظاهرگرا می‌شدیم؛ ما با کارهایی مانند ساختن این کشتی به قرآن خدمت نمی‌کنیم. بدبختانه امروز استخاره دیجیتالی داریم، این‌ کارها خیانت به اسلام است. شما وقتی قرآن را به عنوان چیزی مطرح می‌کنید که برای آن نیامده است، این خیانت به قرآن است.

captcha