آموزش مردم حلقه مفقوده مدیریت بحران
کد خبر: 3683768
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
خسروانی عنوان کرد:

آموزش مردم حلقه مفقوده مدیریت بحران

گروه سلامت: دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه 6 تهران بر آموزش مردم برای مقابله حوادثی نظیر زلزله تأکید کرد.

میزان آمادگی شهرداری منطقه 6 در برابر زلزله/ آموزش مردم حلقه مفقوده مدیریت بحران
مهدی خسروانی، دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به تشریح وضعیت آمادگی این منطقه از شهرداری در برابر بحران‌هایی مانند زلزله پرداخت.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون و اسناد بالادستی مدیریت بحران، شهر تهران مستثنی از دیگر شهر‌های ایران است اظهار کرد: در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور مدیریت این ستاد با استانداری و فرماندارای هاست، اما در شهر تهران مسئولیت ستاد و فرماندهی مدیرت بحران بر عهده شهردار تهران است.
جانشین شهردار منطقه ۶ تهران در مدیریت بحران ادامه داد: مدیریت بحران در شهر تهران ۱۴ کارگروه داشته که هر کدام وظایف خاصی را برعهده دارند، مثلا کارگروه رسانه‌ای بحران در تهران بر عهده شبکه تهران، شریان‌های حیاتی بر عهده آب و فاضلاب، امداد و نجات و اسکان اضطراری بر عهده جمعیت هلال احمر است؛ ضمن اینکه هر کارگروه و هر بخش باید یک سیستم و برنامه ریزی مدونی را داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم اجرای وظایف تعیین شده کارگروه‌ها چه راهکاری برای برخورد با آن‌ها وجود دارد گفت: یکی از کارگروه‌های عضو ستاد مدیریت بحران قوه قضاییه است، چنانچه کارگروهی دیگر به این وظایف عمل نکند به قوه قضاییه معرفی می‌شود.
خسروانی با اشاره به زلزله اخیر تهران عنوان کرد: این حادثه یک بحران نبود چرا که یک اتفاق طبیعی در سطح زمین بود، اما اظهار نظر‌های افراد غیر مسئول آن را به سوی تبدیل شدن به بحران هدایت می‌کرد.
وی با اشاره به هدایت مردم به سوی ورزشگاه آزادی در شب زلزله نخست تهران گفت: این امر اشتباه بود، چرا که در وحله نخست مردم را به سوی کانون زلزله هدایت کردند و در مرحله بعد منجر به وجود آمدن یک پیک ترافیکی شد.
وی با بیان اینکه زلزله تهران برکاتی برای این شهر نیز به همراه داشت، گفت: ما اگر می‌خواستیم یک مانور تخلیه اضطراری در تهران را اجرا می‌کردیم در حالت عادی با این وسعت نمی‌توانستیم آن را نجام دهیم و شاید اصلا امکان ناپذیر بود ضمن اینکه این زلزله موجب شد ما ضعف‌هایمان در بحرانی این چنینی و با شدت بیشتر بشناسیم.
 
میزان آمادگی شهرداری منطقه 6 در برابر زلزله/ آموزش مردم حلقه مفقوده مدیریت بحران
دبیر مدیر بحران شهرداری ادامه داد: در آموزش مردم کم کاری شده است، شاید علت آن است که مدیران آن را در اولویت خود قرار نداده‌اند. در مدیریت بحران یک اصل مهم آموزش و مشارکت و مردم است.
وی افزود: در چند سال گذشته بیشتر اعتبارات ما در مدریت بحران شهرداری در این حوزه صرف شده است، در این راستا گروه‌هایی از مردم عادی، افراد خاص، پرسنل شهرداری و اعضای مدیریت بحران را برای آمادگی در برابر زلزله را آموزش می‌دهیم.

طرح دوام، طرحی برای توانمند کردن محلات تهران در برابر زلزله
خسروانی با اشاره به اجرای طرح دوام توسط شهرداری منطقه ۶ در سطح محلات شهر تهران، عنوان کرد: ما از سال ۸۶ طرحی را با نام داوطلبین واکنش اولیه محله که به اختصار به آن «دوام» می‌گوییم را در ۵ محله شهر تهران؛ یوسف آباد، بریانک و شمیران نو آغاز کردیم و سپس آن را به دیگر محلات تهران گسترش دادیم.
وی بیان کرد: ما برای طرح دوام یک شیوه نامه را طراحی کرده و آن را در ۳۵۴ محله تهران گسترش داده و برای هر محله یک مسئول انتخاب کرده و ماهی یکبار جلسات آن‌ها برگزار می‌شود. هدف ما این است که این گروه‌ها توانمند بوده ضمن اینکه وابستگی آن‌ها به شهرداری کم شده، بلکه وابستگی ما به آن‌ها افزایش پیدا کند.
وی افزود: یکی از مشکلات کشور ما عدم آموزش است، یکی از مواردی که به گروه‌های دوام آموزش داده می‌شود این است که مردم را توجیه کنند تا به جای توجه به نمای ساختمان به بنای آن توجه کنند این موضوع موجب می‌شود که ایمنی ساختمان‌ها افزایش پیدا کنند.
میزان آمادگی شهرداری منطقه 6 در برابر زلزله/ آموزش مردم حلقه مفقوده مدیریت بحران
خسروانی همچنین در پاسخ به این پرسش که مدیریت بحران منطقه ۶ چه تمهیدی را برای شبکه اضطراری راه‌های امدادی این منتطقه اتخاذ کرده است، عنوان کرد: چند سال قبل با جایکاه ژاپن برنامه‌ریزی لازم انجام شد و قرار بر این شد با توجه به تمرکز عمده بیمارستان‌های تهران در این منطقه شبکه حمل و نقل به ویژه خیابان بلوار کشاورز در حین بحران تنها به ماشین‌های امدادی اختصاص پیدا کند تا مشکلی برای دسترسی به بیمارستان‌های تهران وجود نداشته باشد.
captcha