کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3668467
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳

کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی به کار خود پایان داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با برگزاری 5 پنل تخصصی و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، مراسم اختتامیه کنگره بین المللی قرآن وعلوم انسانی بعد از ظهر امروز با حضور جمعی از طلاب، اساتید و قرآن پژوهانی از ملیت های مختلف جهان در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در آئین اختتامیه این مراسم دبیران کمیسیون های تخصصی «مدیریت و سیاست»، «فقه و حقوق»، «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت»، «مستشرقان و علوم حدیث» و نیز کمیسیون «مباحث نظری» مباحث مطرح شده در این کمیسیون ها را مطرح نمودند.
حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک، دبیر کمیسیون تخصصی «مدیریت و سیاست» کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، ضمن اشاره به گستره رشد و توسعه علمی تفسیر قرآن کریم، اظهار داشت: نخستین مقاله ارائه شده در این نشست تخصصی، «مرجعیت علمی قرآن در مطالعه سیاسی» است.
وی با بیان این که مقاله «مهمترین شاخصه های مدیریت از منظر قرآن کریم» یکی دیگر از مقالاتی است که توسط آقای علی آقاصفری ارائه گردید، ابراز داشت: مقاله «ارتباطات میان فردی از منظر قرآن کریم» نیز چگونگی ارتباطات افراد از منظر قرآن را در شش موضوع بررسی نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین بهروزلک «قلمرو قرآن در ابعاد زندگی سازمانی» را آخرین مقاله ارائه شده در کمیسیون تخصصی مدیریت و سیاست عنوان کرد و اذعان داشت: نویسنده در این نوشتار تفسیر موضوعی استخراجی را با الگویی نظام مند مورد توجه قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی دبیر علمی کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»، با بیان این که چهار مقاله در این کمیسیون ارائه گردید، اظهار داشت: هدف قرآنی نظام حقوقی معاهدات، از جمله نوشتارهایی بود که معاهده وین را با آموزه های قرآنی مقایسه و تطبیق داده است؛ نگارنده در این مقاله به این نتیجه رسیده که در نظام اثبات گرایی فقط نظم منظور هدف استف در حالی که در آموزه های قرآنی، نظم عادلانه مورد توجه قرار می گیرد.
دبیر علمی کمیسیون تخصصی «فقه و حقوق»، با بیان این که در مقاله مرجعیت قرآن برای فقه، ضمن دغدغه مندی نسبت به مسائل فقه و قرآن کریم، بر این موضوع که نسبت به قرآن در حوزه فقه کم توجهی شده، تأکید می شود، اظهار داشت: در این نوشتار راهکارهایی برای برون رفت قرآن از محجوریت پیشنهاد می شود.
حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی بررسی غایت تاریخ در اندیشه هگن با آموزه های قرآنی را آخرین مقاله ارائه شده در کمیسیون فقه و حقوق عنوان کرد و ابراز داشت: در این نوشتار ضمن توجه به تمایزات دو دیدگاه، بر این موضوع تأکید شده که انسان در اندیشه هگن مجبور تاریخ تعریف می شود، در حالی که در اندیشه قرآنی انسان مرید و مختار و خود رقم زننده تاریخ است.
حجت الاسلام والمسلمین کاویانی، دبیر کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت» با بیان این که در این جلسه 5 مقاله ارائه گردید، ابراز داشت: «تحلیل روان شناختی رشد و تکامل اجتماعی از نگاه قرآن»، «تصویر سازی اعجاز آمیز قرآن در بیان فضائل و رذائل اخلاقی»، «بررسی نظریه رشد و شناختی پیراژه و دلالت های تربیتی آن از منظر قرآن و حدیث»، «چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم »و نیز «شناسایی شبکه معنایی زیبایی در قرآن کریم» مقالات ارائه شده در این کمیسیون بود.
وی با بیان این که در این مقالات آیات متکثری استفاده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این گروه اکثر مقالات آنگونه که باید به صورت عملیاتی و کاربردی ناظر به جامعه سازی اسلامی نگاشته نشده و محقق عمق چندانی به تحقیقات خود نداده است، این موضوع نیازمند جهت دهی درست عرصه های مختلف پژوهشی است.
دبیر کمیسیون «روانشناسی تربیتی، اخلاق و تربیت» با تأکید بر این که در مقاله «شبکه معنایی زیبایی در قرآن» زیبایی معنوی و مادی مورد توجه قرار گرفته، رابطه تعاملی و تقابلی زیبایی ها مطرح شده است، اظهار داشت: در این نوشتار ضمن ارائه تقسیم بندی های مختلف، امور مادی و معنوی موثر در این حوزه برشمرده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین کاویانی با بیان این که مقاله «تصویر سازی قرآن در بیان فضائل و رذائل اخلاقی» برخی از رفتارهای انسانی را مورد توجه قرار داده است، تصریح کرد: این مقاله راه نجات انسان لنگر انداخته در مادیات را رشد یافتگی معنوی معرفی می کند.
وی افزود: مقاله «بررسی نظریه رشد و شناختی پیراژه و دلالت های تربیتی آن از منظر قرآن و حدیث» رشد اجتماعی از دیدگاه قرآن و طی مسیرهای رشد را مورد توجه قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین کاویانی در پایان تاکید کرد در مقاله «چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم» ضمن ارائه ماهیتی از تجربه دینی، مباحث قابل توجهی در حوزه عرفان های نو ظهور ارائه شده است.
captcha