برای مهار پدیده گرد و غبار چاره اندیشی اساسی صورت گیرد
کد خبر: 3655671
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵

برای مهار پدیده گرد و غبار چاره اندیشی اساسی صورت گیرد

گروه اجتماعی: سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تمهیدات لازم باید در خصوص جلوگیری از پدیده گرد و غبار و فرسایش مراتع و جنگل‌های بلوط استان اندیشیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، به نقل از خبرنگار قدس آنلاین، گودرز امیری روز یکشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: تمهیدات لازم باید در خصوص جلوگیری از پدیده گرد و غبار و فرسایش مراتع و جنگل‌های بلوط استان اندیشیده شود و امید است با همت مسئولان مرتبط بتوان  گام‌های عملی در این زمینه برداشت. 

وی افزود: ایجاد پوشش گیاهی، تغذیه مصنوعی دشت‌ها و تغییر مکان مراتع دامی از جمله راه های  مقابله با بروز گرد و غبار است.

امیری با اشاره به نزدیک شدن فصل زمستان و بارش برف گفت: هرس درختان باید با اصول فنی اجرا شود و در صورت امکان باید از کابل‌های خودنگه‌دار برق به جای سیم‌های برق استفاده کرد تا ظاهر درختان و شهر نیز حفظ شود. 

سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: عملیات زمستانه و اقدامات پیشگیرانه به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها باید قبل شروع بارش‌ها ابلاغ شود.

در ادامه مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار باعث کاهش کیفیت هوا می‌شود و متأسفانه در چهارمحال و بختیاری نیز مناطق مستعد خیزش گرد و غبار وجود دارد. 

شاهرخ پارسا تصریح کرد: بر اساس اطلاعات بدست آماده بیشترین کانون های گرد و غبار در  شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و سامان بوده و مربوط به تیر ماه می باشد.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه از ابتدای مهر سال جاری  تا کنون بارش باران تنها در استان‌های شمالی صورت گرفته افزود: تغییر اقلیم، افزایش تقاضای آب، افزایش جمعیت، فشار به محیط زیست طبیعی و افزایش دما در کاهش بارش‌ تاثیر مستقیم دارد.

مدیر کل هواشناسی استان اظهار کرد: طبق پیش بینی های انجام شده میانگین بارش مهرماه در چهارمحال و بختیاری کمتر از نرمال، در آبان ماه نرمال تا بیش از نرمال و در آذرماه کمتر از نرمال خواهد بود.

captcha