مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / پایان پرونده عرفان حلقه
کد خبر: 3655587
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / پایان پرونده عرفان حلقه

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی رسانه‌های عمومی کشور امروز بیشتر خبرهای خود را حول موضوعاتی همچون اربعین، تودیع و معارفه دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد، برنامه‌های سیما و صدای قرآن و ... منتشر کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روزنامه کیهان امروز به موضوع عرفان حلقه پرداخته است؛ فارس میزبان هشتمین دوره طرح «اسوه» را معرفی کرده و تسنیم هم به معرفی سه برنامه جدید رادیو قرآن پرداخته است. ایرنا با ارسال سه خبر از مراسم تودیع و معارفه دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد، پوشش مطلوبی از آن ارائه داده و ایسنا نیز در کنار توصیه‌های اربعینی به هموطنان از برگزاری کنگره بزرگداشت «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» با حضور رئیس جمهور خبر داده است. امروز همچنین دو خبرگزاری هیچ خبر معارفی منتشر نکرده اند.
در ادامه نگاهی به خبرهای معارفی برخی رسانه‌های عمومی کشور انداخته‌ایم. این اخبار تا ساعت 14 مورد مطالعه قرار گرفته است.
کیهان 
صفحه معارف روزنامه کیهان امروز 30 مهرماه اصلی‌ترین گزارش خود را به بخش پایانی آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه و با عنوان «تفسیر انحرافی از شیطان‌شناسی» اختصاص داده است.
در این گزارش ابتدا شکل‌گیری تشکیلات عرفان حلقه مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به طرح این سوال که «شیطان موحد بود یا کافر؟» پرداخته آمده است؛‌ «در عباراتی که از منابع عرفان‌حلقه نقل شد، ملاحظه می‌شود که وی حتی گناه تمرُّد شیطان را به گردن خدا می‌اندازد و عدم سجده شیطان را نقشه خودِ خدا معرفی می‌کند و در عمل، کار شیطان را برتر از دیگر ملائکه نشان می‌دهد؛ چرا که بنا به اعتقاد مذکور، خداوند از قبل حرف‌های درگوشی با شیطان داشت؛ ولی دیگر ملائکه در این محفل خصوصی راهی نداشتند. در حالی که قرآن کار بقیه ملائکه را، با تعظیم و تکریم یاد می‌کند و از آنها تمجید می‌نماید و سرپیچی شیطان را ناشی از تکبر او می‌داند. خداوند بارها در کتاب آسمانی خود به مذمّت و سرزنش شیطان پرداخته و رجیم بودن و رانده شدن شیطان را به خاطر همین نافرمانی عنوان می‌کند.» 
نگارنده در بخش دیگری از گزارش خود لازمه گفتار طاهری(بنیانگذار عرفان حلقه)، را اغوای شیطان توسط خداوند عنوان کرده و در مورد چرایی آن آورده است؛ «چرا که از یک طرف وی را به عدم سجده بر آدم مأمور کرد و از طرف دیگر بعد از سجده نکردن شیطان، او را لعن کرد و از درگاه رحمت خویش اخراج کرد. گفته طاهری با گفته خود ابلیس یکی است؛ چرا که ابلیس هم اغوای خودش را به خدا نسبت داد و با گفتن «اغویتنی» (تو مرا گمراه کردی) عامل گمراهی خود را، خدا معرفی کرد». 
پس از ارجاعاتی قرآنی در این زمینه در نتیجه‌گیری این گزارش می‌خوانیم؛ «خلاصه اینکه نگرش عرفان‌حلقه درباره شیطان، نه نگرشی اسلامی؛ بلکه نگرشی است که با شیطان‌پرستی «لاوایی» همسو است و با نگاه اسلامی که شیطان را دشمن انسان‌ها معرفی کرده و به دین‌مداری دعوت می‌کند، تفاوتی بنیادین دارد. در عرفان‌حلقه به دین‌مداری دعوت نمی‌شود و اساساً بسیاری از مناسک دینی غیر‌ضروری معرفی گردیده و دیگران به بی‌نیازی از فقه و شریعت فراخوانده می‌شوند.»
صفحه معارف روزنامه کیهان علاوه بر گزارش فوق مطالبی همچون «فتنه کارخانه جنرال»،‌ «ویژگی‌ زرنگترین مؤمنان»، چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) و ... را منتشر کرده است. صفحه معارف این روزنامه روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه منتشر می‌شود.
فارس 
 صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز گفت‌وگویی با مدیر اجرایی شورای عالی قرآن انجام داده است. میرزاجانی در این گفت‌وگو از برگزاری هشتمین دوره طرح «اسوه» در اسفندماه امسال خبر داده و اظهار کرده است که در تلاش برای برگزاری این دوره در عتبات عالیات هستند.
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان که دهه سوم محرم در امامزاده ابوالحسن(ع) شهرری صورت گرفته است، یکی  دیگر از خبرهای امروز فارس است. فارس در این مطلب «امتیازات قرآن بر سایر کتاب‌ها» را از گفته‌های این مفسر قرآن برجسته کرده و در بخشی از آن آورده است؛‌ «امتیاز قرآن بر سایر کتاب‌ها این است که کتاب خدا بر فراز زمان در حرکت است، لذا کهنه نمی‌شود، از میدان حیات بشر خارج نمی‌شود و دانشِ فراتر از او در این عالم نمی‌آید. یک سرمایه عظیم منفعت‌دهنده خاصی است که سودش بی‌نهایت است. چگونه سودش بی‌نهایت است؟ هرکسی با این سرمایه کار کند، راهکارش هم این است که با قلبش کار بکند، با نفسش -نفس انسانی- و با اعضا و جوارحش کار بکند. چگونه با قلبش کار بکند؟ پروردگار عالم در آیهٔ 177سوره بقره پنج برنامه را ویژه قلب قرار داده که انسان باید این پنج برنامه را به قلبش انتقال بدهد».
انتشار گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته است از دیگر مطالب منتشر شده امروز خبرگزاری فارس است.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس همچون گذشته فایل صوتی تلاوت یکی دیگر از صفحات قرآن کریم توسط استاد شهریار پرهیزکار را بارگذاری کرده است.
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم یکی از خبرهای خود را به معرفی سه برنامه جدید رادیو قرآن اختصاص داده است. این خبر روز گذشته و در نشست خبری رئیس رادیو قرآن با خبرنگاران اعلام شده و در آن از پخش سه برنامه جدید «آیه‌ها و ثانیه‌ها»، «ترجمان وحی» و «مکاتب جهانی تلاوت» خبر داده شده است.
انتشار بخش‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعۀ موقت تهران که روز شنبه 29 مهرماه در درس اخلاق وی در مسجد حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران صورت گرفته است، از دیگر خبرهای امروز تسنیم است. تسنیم همچنین در مطلب کوتاهی به این سوال که «ثواب کسی که پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، چیست؟» نیز پاسخ داده است.
فراخوان جشنواره آیات در رشته شعر، تمدید نام‌نویسی مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی، معرفی اپلیکیشن «زائر»، پخش مستند «به عطر مصطفی» از شبکه قرآن، بارگذاری تلاوت قاری 13 ساله سبزواری و جابجایی مدیریتی در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از دیگر خبرهای منتشر شده تا ساعت 14 روز یکشنبه 30 مهرماه است.
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز پنج خبر مخابره کرده است. این خبرگزاری سه خبر از اخبار خود را به مراسم تودیع و معارفه دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که صبح امروز با حضور وزیر ارشاد برگزار شده اختصاص داده است.
خبرنگار این خبرگزاری صحبت‌های وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارف دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را با عنوان «راز ماندگاری کانون‌های فرهنگی مساجد در پشتیبانی مردمی است» منتشر کرده و از صحبت‌های حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی نیز ایجاد شش هزار کانون مساجد تا پایان برنامه ششم را برجسته کرده است. همچنین برای مطالب مطرح شده توسط حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر جدید ستاد عالی کانون‌های مساجد به لزوم شتاب گرفتن حرکت کانون‌های مساجد اشاره شده است.
ایرنا امروز با رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده است. گفت‌وگویی که حول محور تکفیر و افراط‌گرایی دینی بوده و راه علاج آن نیز «تقویت آموزه‌های دینی» از سوی آیت‌الله تسخیری عنوان شده است.
خبر دیگر صفحه معارف ایرنا به فراخوان جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی اختصاص یافته است. این جشنواره امسال به میزبانی استان لرستان برگزار می‌شود. 
ایسنا 
دو خبر با موضوع اربعین و دو خبر از سیما و صدای قرآن از جمله اخبار منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
این خبرگزاری امروز از آیین افتتاح رادیو اربعین که همزمان با روز اول ماه صفر در ساختمان شهدای رادیو برگزار شده، گزارشی منتشر کرده و آن را با عنوان «پیام اربعین روی امواج رادیو جاری شد» بر روی خروجی قرار داده است.
جزئیات نشست خبری مدیر رادیو قرآن که روز گذشته برگزار شد، یکی دیگر از خبرهای صفحه دین و اندیشه ایسنا هست. خبر دیگر این صفحه مربوط به پخش مستند زندگی فرزند امام(ره) از شبکه قرآن است.
از دیگر خبرهای امروز ایسنا در حوزه معارف می‌توان به توصیه‌های سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین اشاره کرد. «میرمسعود حسینیان» در صحبت‌های خود در این خبر بر حفظ حاکمیت کشور عراق تأکید کرده و توصیه کرده است تا هموطنان بدون ویزا وارد این کشور نشوند.
انعکاس نشست خبری قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور پیرامون 13 آبان امسال و روز دانش آموز و نیز اعلام برگزاری کنگره بزرگداشت «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» با حضور رئیس جمهور در روز 17 آبان‌ماه دو خبر دیگر ایسنا در آخرین روز مهرماه است. 
باشگاه خبرنگاران جوان
بخش معارفی باشگاه خبرنگاران جوان که با عنوان صفحه قرآن و عترت شناخته می‌شود امروز سه خبر منتشر کرده است که یکی از آنها مربوط به معرفی زندگی‌نامه شهید «صمد بنسلو» است. باشگاه خبرنگاران هر روز به معرفی یکی از شهدای کشورمان می‌پردازد.
خبر معرفی دبیر جدید ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و حدیثی از امام حسین(ع) در مورد دعا کردن دو خبر دیگر باشگاه خبرنگاران در این روز است.
میزان   
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز دو خبر معارفی منتشر کرده است. 
پاسخ به سوال «آیا بر کالای اهدایی یا کادو خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟» یکی از مطالب منتشر شده امروز خبرگزاری میزان است. همچنین گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی در مورد وقایع دومین روز ماه صفر خبر دیگر این خبرگزاری است.
ایبنا 
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری کتاب ایران آخرین روز مهرماه یک خبر منتشر کرده است. این خبر آماری از فعالیت شش ماهه نخست امسال کتابخانه آستان قدس رضوی است که با عنوان «جذب 111 هزار و 700 نسخه منابع چاپی در کتابخانه آستان قدس رضوی» بر روی خروجی قرار گرفته است.
همچنین دو خبرگزاری آریا و مهر نیز امروز هیچ خبری در صفحات قرآن و عترت و قرآن و متون دینی خود مخابره نکردند.
captcha