بررسی ظرفیت‌های ارتباط علمی با پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان
کد خبر: 3655490
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
در دانشگاه مذاهب انجام شد:

بررسی ظرفیت‌های ارتباط علمی با پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان

گروه دانشگاه: «نشست بررسی ارتباطات علمی آموزشی دانشگاه‌های ایران و اندونزی» ظهر امروز با حضور محمد سیروزی رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادِن فَتَح اندونزی و پروفسور مسافر رئیس دانشگاه جامع علاءالدین اندونزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) «نشست بررسی ارتباطات علمی آموزشی دانشگاه‌های ایران و اندونزی» ظهر امروز با حضور محمد سیروزی رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادِن فَتَح اندونزی  و پروفسور مسافر رئیس دانشگاه جامع علاءالدین اندونزی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای نشست، حجت‌الله ابراهیمیان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه مذاهب اسلامی توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های فرهنگی کشور اندونزی بیان کرد و گفت: اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیاست و بالغ بر 262 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد، حدود 87 درصد یعنی بالای 200 میلیون نفر مسلمان هستند. این کشور 17 هزار جزیره و 33 استان دارد. در این میان، حدود 7 میلیون مسجد در این کشور تأسیس شده است درحالی که در ایران فقط 65 هزار مسجد داریم. 
وی افزود: اکثر این 200 میلیون نفر، شافعی هستند. اسلام اندونزی اسلام مبتنی بر تساهل و تسامح است یعنی با همه ایده‌ها می‌سازد. شعار مردم اندونزی «الوحده فی عین الکثره و الکثره فی عین الوحده» است؛ یعنی ما در عین تفاوت‌ها یگانه‌ایم. اسلام لبخند به لب در میان اندونزیایی‌ها معروف است. ما علاوه در زمینه دین اسلام بلکه از نظر محبت اهل بیت(ع)، زبان و برخی مراسمات با مردم آن کشور شباهت داریم.
دکتر هَمدان معاون بین‌الملل دانشگاه جامع علاءالدین دومین سخنران نشست بود که در زمینه رهیافت‌های پژوهشی در جوامع مسلمانان صحبت کرد. وی تأکید کرد: متون دینی به عنوان ارائه کننده دین و گاه خود دین به شمار می‌آیند. ما فقط به حفظ آن متون تمرکز داشته‌ایم ولی نگاه علمی و انتقادی به آنها نداریم.
سومین سخنران نشست، دکتر مسافر رئیس دانشگاه علاءالدین بود که در زمینه ضرورت نگاه اجتماعی به دین و تصحیح و تفسیر آن توضیحاتی ارائه کرد. وی با تفکیک میان جنبه ایدئولوژیک دین از واقعیت اجتماعی آن، اظهار کرد: گاهی بین دین و جامعه اختلاف وجود دارد. مثلا آیه قرآن می‌گوید: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ؛ شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏‌ايد به كار پسنديده فرمان مى‏‌دهيد و از كار ناپسند باز مى‌داريد و به خدا ايمان داريد (سوره 3 آیه 110). آیه قرآن ما را بهترین امت معرفی کرده است در حالی که در زمینه اقتصادی و سیاسی بهترین امت نیستیم و غربی‌ها در این زمینه جلودارند.
captcha