نسخه شوم قدرت‌های هژمون برای آینده عراق
کد خبر: 3655383
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
آصفری عنوان کرد:

نسخه شوم قدرت‌های هژمون برای آینده عراق

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحران‌ به وجود آمده در عراق حاصل سیاست‌های هژمونی قدرت‌های فرا‌منطقه‌ای است که از دیرباز به دنبال قطعه‌ قطعه کردن کشورها بودند تا نگذارند آنها با انسجام داخلی به پیشرفت و قدرت دست یابند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان سبب بوجود آوردن تنش‌های فراوانی میان دولت اربیل با دولت مرکزی شده و همچنین علاوه بر آن کشورهای منطقه، موضعی سخت‌گیرانه‌ای را نسبت به این همه‌پرسی اتخاذ کرده‌اند که هرگونه ادامه خواسته استقلال‌طلبی از سوی مقامات اقلیم کردستان به‌ ویژه مسعود بارزانی را اشتباه سیاسی می‌توان دانست که تمامی این دلایل باعث شده تا بارزانی پس از شکست نیروهای پیشمرگه در کرکوک، پیشنهاد مذاکره با دولت حیدرالعبادی را در جهت چگونگی تعلیق این همه‌پرسی مطرح کند.                                 

نسخه شوم قدرت‌های هژمونی برای آینده عراق

«محمدحسن آصفری» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحولات اخیر کردستان و نقش دولت‌های فرامنطقه‌ای در بحران‌آفرینی گفت: مسئله کردستان عراق و اتفاقاتی که در جریان است در واقع  اهداف شوم انگلیسی و صهیونیستی را پشت سر خود را دارد. انگلیسی‌‌ها از دیرباز به دنبال کوچک کردن کشورهای منطقه بوده‌اند و اگر ما تاریخ صد سال گذشته را مطالعه کنیم، به این مهم دست پیدا می‌کنیم که خیلی از این کشورها وسعت جغرافیایی وسیعی داشتند اما انگلیسی‌ها به جهت تحت سلطه قرار دادن کشورها اقدام به اختلاف‌افکنی کرده‌اند تا کشورها را قطعه قطعه و کوچک سازند.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر انسجام درونی ملت عراق در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای اضافه کرد: امروز عراق منسجم و متحد یک تهدید جدی برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهد بود و لذا آنها تلاش می‌کنند تا بتوانند این اختلاف را در عراق دامن بزنند و بتوانند کردستان را که محل حضور نیروهای فعال، شجاع و مبارز منطقه‌ای عراق هستند، بتوانند آن‌ها را از عراق جدا کنند و مطمئناً به این هم بسنده نخواهند کرد، چرا که بعد از جدا کردن کردستان به سراغ مناطق دیگر عراق هم خواهند رفت.

جمهوری اسلامی ایران ناامنی‌ها در منطقه را مخل امنیت ملی خود می‌داند

وی با تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: از نظر ایران هیچگونه ناامنی در کشورهای همسایه نباید وجود داشته باشد، چون وضعیت حاکم در عراق می‌تواند برای نظام ما هم خطر محسوب شود و از هرگونه تلاشی که ما بتوانیم مودت، اتحاد و انسجام را در این کشورها تقویت شود کوتاهی نخواهیم کرد. مردم کُرد عراق باید متوجه باشند که دشمنان به فکر مردم کُرد نیستند چون آن‌ها به دنبال اهداف شوم خود بوده‌اند  و همچنین کردستان عراق آنقدر منابع ندارد که بتواند در دراز مدت روی پای خود بایستد و به طور طبیعی وقتی‌ که مستقل شوند، کردستان با یک آینده مشکل‌داری روبرو خواهد بود که به ضرر مردم کُرد عراق است.

مراجع شیعه نقش بارزی در انسجام عراق دارند

وی ضمن تأکید بر ضرورت پایان انشقاق داخلی عراق افزود: ما امیدواریم که بارزانی همانند مرحوم طالبانی نگذارد این انشقاق در میان ملت عراق ایجاد شود، چون کُرد و عرب همه در عراق یک ملت هستند و باید هرگونه خواسته‌های خود را از مجاری قانونی مانند پارلمان مطرح کنند نه از طریق یک همه‌پرسی که بدون هیچگونه مجوز قانونی برگزار شد. اگر کردستان عراق مستقل شود حتما شاهد افزایش سهم‌خواهی‌ها در عراق خواهیم بود.
آصفری درباره نقش مراجع شیعه در انسجام داخلی عراق بیان کرد: آیت‌الله سیستانی و مراجع نقش حیاتی در انسجام ملی عراق تا به امروز ایفا کرده‌اند و در زمانی وارد عمل شده‌اند که عراق را نجات دادند. مراجع شیعه عراق بودند که بسیج یکپارچه مردمی را در عراق به وجود آوردند و تمکین کردن از علمای عراقی بر همه مردم عراق واجب است تا تلاش کنند زیر چتر علمای بزرگوار به آن انسجام دست یابند.

captcha