قرآن را در زمان کوتاه و همراه با موج محبت آموزش دهید
کد خبر: 3654662
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
حجت‌الاسلام انصاریان:

قرآن را در زمان کوتاه و همراه با موج محبت آموزش دهید

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه معلم قرآن مردم را از طریق فهم قرآن و تشویق برای عمل به قرآن واکسینه می‌کند، بیان کرد: کلاس‌های قرآن باید زمانش کمتر از حوصله مردم باشد و کلاس‌ها را شیرین، کم زمان، با عاطفه، محبت و قول لین برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در همایش طلیعه بصائر که امروز، 27 مهرماه با حضور قاریان، حافظان و مدرسان قرآن کشور در تالار شیخ صدوق این آستان برگزار شد به سخنرانی پرداخت. وی با تأکید بر اینکه در رایطه با قرآن باید تا زنده هستیم چند حقیقت را مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از آنها این است که ارزش قرآن آن‌گونه که باید شناخته شده نیست و جامعه اسلامی حتی جامعه شیعه از قرآن کریم آوازی از دور شنیده است.

این استاد و قرآن‌پژوه عنوان کرد: برای شناخت ارزش قرآن به دو منبع باید مراجعه کرد، یکی به خود قرآن و اهدافی که قرآن برای خود تعریف کرده است و دیگری اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه قرآن در جایی فرموده است «مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ»، اظهار کرد: اگر بخواهیم پرونده این دو کلمه را بز کنیم به دریایی بی‌ساحل بر می‌خوریم. این کتاب دارای رفعت است، اما چه نوع رفعتی مراد است؟ آن رفعت معنوی است. پروردگان فاعل این رفعت است و اینکه کتاب تجلی علم، رحمت، لطف، احسان، عشق، محبت و عنایت پروردگار است.  

این مفسر قرآن اضافه کرد: این اوصاف که جلوه پروردگان در قرآن است، جلوه صفات جمال است، قرآن مجید در اوج ربوبیت حضرت حق است و حال باید دید رب، ربوبیت یعنی چه و کارش چیست؟ باید گفت قران مجید در جلوه ربوبیت حق بر کل هستی در اوج ربوبیت است. 
وی با اشاره به واژه «مُطَهَّرَةٍ»، عنوان کرد: یعنی طهارت که در فصاحت، بلاغت، الفاظ نزول، گیرندگی پیامبر(ص)، ابلاغش به مردم موج می‌زند و این طهارت جلوه تسبیح حضرت حق است، یعنی این کتاب جلوه وجود مقدسی است که از هر عیب و نقص پاک است. چون جلوه تام مطلق است و تا قیامت هم با همه پیشرفت‌های علوم محال است که بتوان در آن عیب و نقصی پیدا کرد و این ارزش ذاتی قرآن است.

این خطیب شهیر در ادامه با اشاره به سخنی که فخر رازی در جلد نخست تفسیرش بیان کرده است، اظهار کرد: گرچه او سنی مذهب است اما در بیان این مطلب کمال انصاف را خرج کرده است و آن در خصوص «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» است که تمامی نظرات علمای درجه یک سنی مذهب را به صورت دسته‌بندی شده آورده اما بیان کرده من در این زمینه به سراغ زندگی امیرالمؤمنین(ع) رفتم و دیدم ایشان هم در نمازها و هم با صدای بلند «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را قرائت می‌کند و من نمازهایم را به ایشان اقتدا می‌کنم.

قرآن را در زمان کوتاه و همراه با موج محبت آموزش دهید
استاد شیخ حسین انصاریان با ابراز گلایه از اینکه اکثر مردم جامعه صدای قرآن را در قبرستان و یا در مجالس ختم و عزاداری و یا اگر حوصله داشته باشند، پیش از اذان می‌شنوند، عنوان کرد: قرآن با ارزش‌ترین نعمت خدا از ازل تا ابد است که به ما اعطا شده است.
وی با تأکید بر اینکه معلم قرآن به تناسب ارزش قرآن ارزش دارد، بیان کرد: چون هر استادی در کره زمین به تناسب دانش خود باید ارزیابی شود و فردی که معلم قرآن است و با ارزش‌ترین علم هدایت، اجتماع، دنیا، آخرت، خانواده و ... را یاد می‌دهد، معلوم است که با ارزش‌ترین معلم است، لذا به فرموده پیامبر اکرم(ص)، اهل قرآن، اهل خدا و جزو خواص هستند.
این استاد علوم حوزوی با تأکید بر اینکه هیچ معلمی، علمش به اندازه ارزش قرآن نیست، اظهار کرد: پس معلم قرآن ارزشمندترین معلم است و جایگاهش، جایگاه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است و او باید ارزش خود را بداند و خودش را جلوی شاگردان، پشت سر شاگردان مرفوعه مطهره نگه دارد، یعنی شاگرد باید در معلم قرآن آموزه‌های قرآنی را ببیند. 
وی با تأکید بر اینکه تعلیم قرآن از بالاترین عبادات بر انسان است، عنوان کرد: قرآن بر تلاوت قرآن تأکید دارد و نه قرائت و افرادی را که می‌خواهد به عنوان مؤمن واقعی معرفی کند با تلاوت معرفی می‌کند و می‌گوید «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» مؤمن واقعی اهل تلاوت است.
این مفسر قرآن با اشاره به اینکه تلاوت متشکل از سه حقیقت است، اظهار کرد: بحث نخست روخوانی و قرائت قرآن است که خواندن علم، رحمت و احسان خدا، عبادت است و مرحله و حقیقت دوم که برعهده معلمان قران و جزو واجبات عینی است، فهم آیات است. دانشمندان علم لغت می‌گویند تلاوت عبارت است از تدبر و اندیشه در یک آیه که خوب به عمق آیه رفت و ان را ابتدا یک معلم قرآن در خودش پیاده کند و سپس آن را به شاگردانش انتقال دهد.
وی با تأکید بر اینکه تلاوت دنبال قرآن حرکت کردن است، ادامه داد: مرحله سوم ارتسام است، یعنی اینکه حقایق قرآن را با قلم عقل و قلب بر روحم نقاشی کنم که با هیچ هوا و آبا و حادثه‌ای پاک نمی‌شود و من نقش قرآن شوم که همان مرحله عمل کردن به قرآن است. 
شیخ حسین انصاریان با اشاره به اینکه باید در جلسات آیاتی را که جنبه کاربردی و عملی دارد را استخراج کنیم، اظهار کرد: معلمان قرآن باید هر هر جلسه دو تا چهار آیه را انتخاب کنند و رویش کار علمی انجام دهند و سپس آن را را به شاگردانشان انتقال دهد و سپس تشویق به اجرا کنیم. 
وی با تأکید بر اینکه داروی مشکلات کشور در قرآن است، بیان کرد: خداوند می‌فرماید «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» قرآن وسیله هدایت است. قرائت و تدبر در آیات قرآن را به شاگردان انتقال دهیم و همچنین شاگردان را در عمل به آیات قرآن تشویق کنیم.
این خطیب شهیر با اشاره به کتاب جواهرالقرآن امام محمد غزالی، پیشنهاد کرد: بهتر است از این کتاب در طرح بصائر استفاده شود به گونه‌ای که ترجمه این کتاب در اختیار معلمان قرآن طرح بصائر در سراسر کشور قرار گیرد چون در این کتاب آیات منتخب در تمامی ابواب زندگی قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه شما معلمان در کلاس‌های قرآن که تشکیل می‌دهید از روش پیامبر(ص) استفاده کنید، بیان کرد: تمامی کلاس‌های پیامبر طی صبح برگزار می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن این بود که کلاس‌ها خسته کننده نبود و زمان آن نیز کوتاه اما با مطلب سنگین انجام می‌شود که طی آن جلسات از ایرانی زرتشتی سلمان فارسی، از فرد دهاتی شخصیتی چون ابوذر و از حبشی آفریقایی نیز بلال را ساخت.
قرآن را در زمان کوتاه و همراه با موج محبت آموزش دهید
استاد شیخ حسین انصاریان گفت: دانش‌آموزان را نباید با ساعت‌های طولانی درس خسته کرد و این را طی سفرهایی که به کشورهای دیگر داشته‌ام می‌گویم اینکه دانش‌آموز را صبح زود از رختخواب بیدار می‌کنند و به‌زور به مدرسه می‌رسانند و با کسلی دانش‌آموزان بر کلاس حاضر می‌شوند، درست نیست.
وی با تأکید بر اینکه کلاس‌های قرآن را در زمان کوتاه، همراه با ایجاد موج محبت و شاد برگزار کنید، بیان کرد: کلاس‌های دین باید زمانش کمتر از حوصله مردم باشد و کلاس‌ها را شیرین، کم زمان، با عاطفه، محبت و قول لین برگزار کنیم.
این خطیب شهیر با تأکید بر اینکه معلم واقعی قرآن، مردم را از طریق فهم قرآن و تشویق عمل به قرآن واکسینه می‌کند و تنها قرائت قرآن ما را واکسینه نمی‌کند، اظهار کرد: آن هنگام است که ماهواره بر روی مردم اثر نمی‌گذارد آنها به دین‌ها و مذاهب متفرقه رو نمی‌آورند و ازدواج سفید تشکیل نمی‌دهند و ... .
 وی در پایان تصریح کرد: همانطور که حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) رحمة للعالمین است، ما هم باید عملکردمان همراه با محبت باشد.
captcha