جلسه قرآن باستانی‌کاران هیئت علی‌اکبر(ع) و یادی از دوستان رزمنده
کد خبر: 3647688
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
در خیابان شیخ هادی تهران تشکیل می‌شود؛

جلسه قرآن باستانی‌کاران هیئت علی‌اکبر(ع) و یادی از دوستان رزمنده

گروه جلسات و محافل: هیئت جوانان علی اکبر(ع)، متشکل از کشتی‌گیران، باستانی‌کاران و پهلوانان قدیمی که دیگر پا به سن گذاشتند، شب گذشته با تلاوت قرآن و روضه‌خوانی در وصف جوان رشید کربلا و یادی از خاطرات دوران جبهه و جنگ برگزار شد.

ایکنا باستانی کاران

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) در ایام دهه اول محرم، هر شب از ساعت ۲۱ الی ۲۴ با حضور پیشکسوتانی که در روزگاری در دوران جوانی، هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) را تشکیل دادند در خیابان شیخ هادی برگزار می‌شود. شب گذشته ششم مهرماه و همزمان با شب هشتم محرم که تمام هیئات به یاد حضرت علی اکبر(ع) عزاداری می‌کنند، به جمع هیئت جوانان علی اکبر(ع) رفتیم.

فضای این هیئت قدیمی و با سابقه که از سال ۱۳۵۱ شروع بکار کرده است، گویای تمام تاریخ و قدمت این هیئت بود و دور تا دور این حسینیه، تصاویر قدیمی و نابی نصب شده بود. هیئتی که متشکل از ورزشکاران حرفه‌ای سال‌های دور کشور است. ورزشکارانی که همدوره‌های مرحوم غلامرضا تختی و عبدالله موحد و امامعلی حبیبی بودند و امروز، گردهم می‌آیند و خاطرات زمان‌های دور را بازگو می‌کنند.

میهمانان به محض ورود در این هیئت، توسط امیر حاج‌قاسم، رئیس هیئت، با استکانی چای پذیرایی می‌شدند.

از تختی تا شهید ناطق نوری تا رسیدن به چشمه ای پر از کِرم+صوت وعکس

در فضای این حسینیه، تصاویری دیده می‌شود که فقط در این مکان وجود دارد؛ مانند تصویر جوانی تمامی اعضای هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) از سال ۱۳۵۱ تاکنون که جمعی از آنها به دیار باقی شتافتند. در میان تصاویر، تصویر مرحوم استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب)، هم دیده می‌شود که سال‌ها در این هیئت صمیمی شرکت کرده و یار و همراه این جوانان بوده است.

طبق سنت هر جلسه، اعضا، رحل و قرآن‌ها را چیدند. در ادامه حاج حمید فهیمی، معلم قرآن کریم به بالای مجلس رفت تا جلسه را اداره کند. سپس، اعضای جلسه، به نوبت، آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کردند. 

حمید فهیمی از شاگردان حاج اصغر افضلی، حاج آقا مکری، حاج حسین مظفری‌خواه در مسجد شیشه بوده است که از 12 سالگی تلاوت قرآن را آغاز کرده است و هم اکنون طبق همان آموخته‌های خود به تلاوت می‌پردازد.

از تختی تا شهید ناطق نوری تا رسیدن به چشمه ای پر از کِرم+صوت وعکس

فهیمی و امیر حاج‌قاسم که رفاقتشان به قبل از انقلاب اسلامی می‌رسد، با توجه به تقارن ماه محرم و هفته دفاع مقدس، یادی از همرزمان شهید خود کردند. فهیمی با بیان اینکه لحظه به لحظه جنگ خاطره بود،گفت: پسر کوچکتر حجت الاسلام ناطق نوری، همرزم ما بود، ما  که در سال 1359 به جبهه‌ها اعزام شدیم، هر شب در سنگرها، جلسات قرآنی به سبک قدیم داشتیم و در ایام محرم، نیز روضه خوانی و مداحی می‌کردیم.

همچنین، امیر حاج‌قاسم، رئیس هیئت که قبل از انقلاب، پادگان عشرت آباد را از اسلحه خالی کرده و یک کامیون پر از اسلحه را به نیروهای انقلابی رسانده بود، با بیان اینکه در سال 1359 به جبهه‌ها رفتیم، گفت: زمانی که عراقی‌ها با هواپیما آمدند و فرودگاه را زدند و امام خمینی(ره) اعلام کرد تا مردم به جبهه‌ها بروند، ما به عنوان اولین گروه اعزامی به جبهه از منطقه شیخ هادی به جبهه رفتیم. رفتیم اهواز، سپس آبادان و خرمشهر و در هتل کاروانسرا مستقر بودیم.

حاج‌قاسم ادامه داد: به یاد دارم که در نبرد اهواز در محاصره عراقی‌ها افتاده بودیم. رفتیم که محاصره را بشکنیم که بدتر در تله نیروهای عراقی افتادیم. از تشنگی هم داشتیم هلاک می‌شدیم که امام حسین(ع) نجاتمان داد و با توسل به حضرت یک تپه که روی آن چشمه آبی وجود داشت، پیدا کردیم. روی آن تپه چشمه‌ای جاری بود و پر از کِرم بود. آنقدر تشنه بودیم که فرصت جدا کردن کِرم‌ها را نداشتیم و با کلاه خود آب خوردیم.

سپس، اعضا به تلاوت آیات درس ادامه دادند. هر چند سطح تلاوت اعضای جلسه بالا نبود، اما سواد مکتب‌خانه‌ای این ورزشکاران و کشتی‌گیران قدیمی، ارزشمندتر از سواد قرآنی ورزشکاران و جوانان امروزی بود؛ چرا که آنها سال‌ها، قرآن را در سینه‌های خود به صورت سنتی حفظ کردند و روزانه مطالعه کردند. اما برخی، جوانان و ورزشکاران امروزی با وجود پیشرفت تکنولوژی و سرعت یادگیری، قادر به تلاوت قرآن کریم نیستند.

در پایان جلسه نیز، مصطفی امینی، باستانی‌کار با سابقه کشورمان، به روضه خوانی در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع) پرداخت و میهمانان سر سفره احسان قرآن و عترت، پذیرایی شدند.

در ادامه تلاوت حمید فهیمی و روضه خوانی مصطفی امینی ارائه می‌شود.

تلاوت

کد

روضه خوانی

کد

captcha