برپایی 7 موکب ویژه اربعین توسط لرستان در کشور عراق
کد خبر: 3642345
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱

برپایی 7 موکب ویژه اربعین توسط لرستان در کشور عراق

گروه اجتماعی: مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان لرستان با اشاره به واگذاری مسئولیت کمیته اسکان، تغذیه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی ستاد اربعین به عتبات عالیات، گفت: هفت موکب ویژه اربعین امام حسین(ع) توسط لرستان در کشور عراق برپا می‏‌شود.

اصغر حقی‌پور، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با برپایی موکب‎های ویژه اربعین، از برپایی هفت موکب ویژه اربعین امام حسین(ع) توسط لرستان در کشور عراق خبر داد و گفت: در این راستا ستاد اربعین  در کشور اشاره کرد و گفت:  یکی‌از کمیته‌های ستاد اربعین اسکان، تغذیه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی است که این امر به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول شده است.
وی افزود: برای برپایی هفت موکب در  خارج کشور  ثبت‌نام کرده‌ایم که شناسنامه‌های آنها صادر شده است، که در این زمینه دستورالعمل‌هایی  ابلاغ شده  است که به  چه صورت عمل شود کمااینکه در استان لرستان این  وظیفه را به عهده داریم تا با هم‌دلی و مشورت کارها را به‌نحو احسن انجام دهیم
حقی‎پور گفت: در اربعین حسینی ما شاهد یک جمعیت میلیونی هستیم و اقلیت‌های دینی متفاوتی در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند.
 مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات لرستان  ادامه داد:  در حماسه اربعین جمعیت‌های میلیونی بین نجف و کربلا حرکت می‌کنند که دنیای استکبار از همین وحشت دارد.
37 دفتر زیارتی استان لرستان ثبت‌نام زائران اربعین حسینی را انجام می‌دهند
محمد خسروی، مدیرکل حج و زیارت استان استان لرستان در جمع خبرنگاران با بیان این‌که ۳۷ دفتر زیارتی لرستان ثبت‌نام زائران اربعین حسینی را انجام می‌دهند، گفت: تاکنون هزار نفر برای پیاده‌روی اربعین حسینی در این استان ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: از 40 دفتر زیارتی استان 37 دفتر نسبت به ثبت نام زائران اربعین حسینی فعالیت خود را شروع کرده‌اند که تاکنون نیز هزار نفر برای پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام خود را انجام داده‌اند.
خسروی با بیان این‌که زائران اربعین حسینی به محض این‌که ثبت نام خود را از طریق دفاتر زیارتی انجام دهند می‌توانند ویزای خود را در کمترین زمان تحویل بگیرند، عنوان کرد: هم اکنون  در حال پیگیری هستیم تا مانند سال قبل تمام بخش‌ها و شهرهایی که دفاتر زیارتی ندارند نیز از طریق تفاهم نامه که با دفاتر پستی  منعقد می‌شود، دفاتر موقت ثبت نام زائران اربعین را ایجاد کنیم تا زائران بتوانند از نزدیک‌ترین  مکان به محل سکونت ویزای خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به این‌که جلسات ستاد اربعین به صورت منظم در استان برگزار شده است بیان کرد: ویزای اربعین یک ماهه صادر می‌شود و از اول تا پایان ماه صفر اعتبار دارد و زائران هر زمانی که خواستند می‌توانند در این فاصله  زمانی یک ماهه زیارت  اربعین خود را انجام دهند.
خسروی گفت: همان‌طور که مراجع سال قبل اعلام کردند زیارت اربعین منوط به روز اربعین نیست و بسیاری از زائران معمولا  برنامه ریزی می‌کنند تا از دهم صفر به کربلا بروند و زیارت خود را انجام دهند تا  به ترافیک و ازدحام برنخورند.
وی تصریح کرد: امسال به زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود به صورت انفرادی سفر نکنند و سعی کنند به صورت  گروهی بروند، حتی اگر شخصی می‌خواهد تنها برود می‌تواند به دفاتر زیارتی مراجعه کند تا دفتر در قالب  یک گروه ساماندهی را انجام دهد.
مدیرکل حج و زیارت استان لرستان خاطرنشان کرد: گروه‌های ساماندهی شده اربعین می‌تواند سه تا 40 نفره باشد و هر تعداد نفری که بخواهند می‌توانند با هم باشند تا خدمات رسانی بهتری در راستای  اطلاع رسانی، توزیع ویزا، کارهای امدادی و اسکان به این گروه‌ها ارائه شود.
وی در رابطه با هزینه  صدور ویزا نیز اظهار کرد: براساس سال قبل هزینه ویزا 40 دلار، هزینه بیمه 18 هزار و 800 تومان، هزینه خدمات درمانی هلال احمر شش هزار و 200 و هزینه دفاتر پستی جهت اخذ روادید نیز 10 هزار و 900 تومان است که در مجموع می‌توان گفت 192 هزار تومان برای صدور ویزا اخذ می‌شود، البته هزینه 40 دلار با توجه به قیمت روز که در حال تغییر است محاسبه می‌شود.
خسروی افزود: زائران مانند سال قبل نیاز به دلار ندارد و می‌توانند در دفاتر زیارتی  از طریق کارت خوان معادل پول را براساس نرخ بانک مرکزی بگیرند.
وی عنوان کرد:  هزینه اخذ ویزا صرفاً به صورت الکترونیکی است  بنابراین هیچ کدام از دفاتر حق ندارند این هزینه را به صورت دستی بگیرند، اگر زائری هم کارت خوان نداشته باشد دفتر پستی می‌تواند خدماتی را به او ارائه دهد.
مدیرکل حج و زیارت استان لرستان در رابطه با انجام حج تمتع زائران لرستانی نیز گفت: امسال  زائران لرستانی در قالب 11 کاروان و  هزار و 350 نفر به  این سفر معنوی اعزام شدند که هم از نظر کاروانی  و هم تعداد نفرات 80 درصد نسبت به آخرین سال اعزام که سال 94 بود افزایش داشت.
captcha