نقش پُررنگ جهاددانشگاهی لرستان در حفاظت از محیط زیست
کد خبر: 3566676
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
فتحی‌بیرانوند مطرح کرد:

نقش پُررنگ جهاددانشگاهی لرستان در حفاظت از محیط زیست

گروه اجتماعی: مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان این‌که نیاز بشر امروز زندگی سالم است و اگر سلامت وجود نداشته باشد زندگی به مخاطره می‌افتد، گفت: نقش جهاد دانشگاهی در رابطه با حفاظت از محیط زیست بسیار پُررنگ‌تر است و موضوع محیط زیست به سطح خانواده‌ها کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در «سمینار ملی و تخصصی حیات وحش و تنوع زیستی زاگرس مرکزی» که امروز چهارشنبه، ششم بهمن به‌همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، گفت: همواره جهاد دانشگاهی لرستان یکی‎از بازوان اصلی اداره کل محیط زیست استان بوده و 90 درصد برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد در حوزه حفاظت از محیط زیست است.
وی با بیان این‌که اکثر مسئولان، نهادها و دانشگاهیان بحث محیط زیست را به‌عنوان یکی از وظایف مهم خود در دستورکار قرار داده‌اند، افزود: این مهم موضوع کل جهان بوده و در دستورکار تمام سیاست‌مداران است و امروز اصلی‌ترین نگاه به محیط زیست است.
فتحی‌بیرانوند ادامه داد: در سال‌های گذشته موضوع محیط زیست به‌خوبی دیده نشد اما در دولت تدبیر و امید بحث‌های زیست‌محیطی به‌صورت جدی پیگیری می‌شود به‌طوری‌که در ابلاغ سیاست‌های 15گانه رهبری نیز بحث‌های زیست‌ محیطی دیده شده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این‌که نیاز بشر امروز زندگی سالم است و اگر سلامت وجود نداشته باشد زندگی به مخاطره می‌افتد، گفت: لرستان دارای تنوع زیستی بالایی است و در این راستا استان کم‌نظیری بوده چراکه به‌لحاظ توپوگرافی دارای ارتفاعات بالای 3 تا 4000 متری است و این موجب شکل‌گیری تنوع متفاوت می‌شود.
وی از وجود پنج گونه اندمیک در استان خبر داد و بیان کرد: در راستای حفاظت از این گونه‌ها انتظار داریم تمام تشکل‌های زیست‌محیطی ما را یاری کنند کمااینکه تا به حال نیز حامی ما بوده‌اند.
فتحی‌بیرانوند با اشاره به اقدامات این اداره کل در رابطه با حفظ حیات وحش، گفت: با توجه به حساسیت موضوع سمندر لرستان و اندمیک بودن این‌ گونه یکی‌از مناطق را به‌عنوان پناهگاه حیات وحش آن معرفی کرده‌ایم و کار حفاظت از  23 هزار هکتار منطقه سمندر 2 آماده شده و مستندات آن برای تصویب قانونی به شورای عالی محیط زیست فرستاده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: همچنین طی جلساتی که با کارگروه آمایش و تشکل‌های زیست محیطی داشته‌ایم از قاچاق سمندر لرستانی جلوگیری کرده‌ایم و توانسته‌ایم در راستای حفاظت از این گونه در معرض انقراض اقدامات خوبی انجام دهیم.
وی بیان کرد: امیدواریم در استان مرکز علمی و تحقیقاتی ویژه این گونه‌ها شکل بگیرد.
فتحی‌بیرانوند از شناسایی و ثبت جهانی گونه جدید ماهیان کور غار خبر داد و اظهارکرد: همچنین مطالعات تکمیلی در رابطه با سایر گونه‌های این غار در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یکی دیگر از گونه‌های شاخص استان را پلنگ زاگرس عنوان کرد و افزود: در استان توانسته‌ایم نقشه پراکنش این گونه را تهیه کنیم و اولین کارگاه تخصصی آن نیز در آینده در استان برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون NGOها کمک‌های زیادی در راستای حفاظت از محیط زیست انجام داده‌اند و نقش جهاد دانشگاهی در این رابطه پُررنگ‌تر است و  موضوع محیط زیست به سطح خانواده‌ها کشیده شده است، چنان‌چه به فرهنگ زیست محیطی بپردازیم 90 درصد مشکلات‌مان حل خواهد شد.
فتحی‌بیرانوند با اشاره به بحث زاگرس مرکزی، گفت: یکی‌از دغدغه‌های ما بحث مطالعاتی زاگرس مرکزی بود در این طرح چند استان حاشیه‌ای دیده شده بودند اما لرستان که در مرکز قرار دارد لحاظ نشده بود با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم رئیس سازمان محیط زیست دستور داد که لرستان نیز در این پروژه دیده شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این‌که هم‌اکنون تمامی مسئولان بهدور از دیدگاه‌های سیاسی در رابطه با محیط زیست به اجماع رسیده‌اند و روی آن حساسیت ویژه‌ای دارند، یادآور شد:  9 شعبه ویژه در رابطه با جرائم زیست‌محیطی در استان ایجاد شده و با کسانی‌که با اسلحه مجاز اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند برخورد شدید و مجوز اسلحه آنها لغو می‌شود.
captcha