فاصله طبقاتی، نتیجه نادیده گرفتن دستورات اسلام و قرآن است
کد خبر: 3564284
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

فاصله طبقاتی، نتیجه نادیده گرفتن دستورات اسلام و قرآن است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه فاصله طبقاتی از زمانی به وجود آمد که دستورات اسلام و قرآن نادیده گرفته شد، گفت: امروز در جامعه اسلامی غصب، رشوه، فاصله طبقاتی، بی‌توجهی به خمس و زکات، ربا و فساد مشاهده می‌شود.

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با تأکید بر اینکه اسلام وجود شکاف طبقاتی را در جامعه برنمی‌تابد، گفت: احکامی نظیر خمس و زکات، تعاون، انفاق و حرمت رشوه، راهکارهایی است که اسلام برای رفع شکاف طبقاتی از جامعه ارائه داده است.
وی گفت: اسلام راهکارهایی برای مقابله با اشرافیت و تضاد طبقاتی ارائه داده است که اگر به آنها عمل شود، شاهد شکاف طبقاتی در جامعه نخواهیم بود. 
وی افزود: اسلام حقوق واجبه‌ای در اموال قرار داده، راه‌های عدالت و انصاف در کسب و کار را مشخص و تأکید کرده است که هیچ انسانی به همنوع خویش ظلم نکند، همه اینها مواردی است که اگر رعایت شود، شکاف طبقاتی در جامعه محدودتر خواهد شد.
حجت‌الاسلام رهبر ادامه داد: در قرآن احکامی مثل خمس و زکات، تعاون، انفاق و حرمت رشوه و غصب بیان شده است که همه اینها دلالت دارد بر اینکه اسلام نه تنها شکاف طبقاتی را جایز نمی‌داند، بلکه راهکارهایی نیز ارائه داده است تا جامعه با این مشکل مواجه نشود.
وی بیان کرد: در جامعه اسلامی بحث رعایت حلال و حرام مطرح است و وقتی این امر در جامعه‌ای حاکم و نهادینه شود، مردم آن جامعه درگیر امور حرام نشده و در نتیجه، ثروت در یک بخش و فقر در بخش دیگر جمع نخواهد شد.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)، شکاف طبقاتی در جامعه اسلامی وجود نداشت و مردم مثل یکدیگر زندگی می‌کردند، ولی از زمان خلافت عثمان این مسأله در جامعه اسلامی پدیدار شد. از زمان معاویه نیز کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری در جامعه اسلامی رواج پیدا کرد و فاصله طبقاتی به وجود آمد.
وی با بیان اینکه فاصله طبقاتی از زمانی به وجود آمد که دستورات اسلام و قرآن نادیده گرفته شد، گفت: امروز در جامعه اسلامی غصب، رشوه، فاصله طبقاتی، بی‌توجهی به خمس و زکات، ربا و فساد مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تضاد طبقاتی در جامعه پیامدهایی از جمله فقر، کاهش عاطفه مردم نسبت به یکدیگر و از میان رفتن همدلی، همیاری، وحدت و انسجام را به دنبال دارد، اظهار کرد: تمدن اسلامی با وجود این همه شکاف و تضاد ضربه بزرگی متحمل خواهد شد.
حجت‌الاسلام رهبر تأکید کرد: در جامعه‌ای که شکاف طبقاتی وجود دارد، انواع چالش‌های روانی، اجتماعی، خانوادگی و نیز جرایمی نظیر سرقت، قاچاق، خودکشی و انواع خلاف و بزهکاری مشاهده می‌شود.

captcha