«سنگواره»؛ نخستین نرم‌افزار آموزشی تاریخ و عقاید سلفیه تکفیری
کد خبر: 3529953
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

«سنگواره»؛ نخستین نرم‌افزار آموزشی تاریخ و عقاید سلفیه تکفیری

گروه اندیشه: نرم‌افزار آموزشی «سنگواره» با رویکرد بررسی تاریخ و عقاید سلفیه تکفیری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نرم‌افزار آموزشی «سنگواره»، درسنامه بررسی تاریخ و عقاید سلفیه تکفیری به همت اداره برنامه‌ریزی و فناوری اداره‌کل آموزش دفتر تبلیغات خراسان رضوی با همکاری پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری انتشار یافت.
بر اساس این گزارش، پیدایش سلفی‌گری، ظهور وهابیت، مبانی فکری، باورها و کارنامه وهابیت و وهابیت؛ فرقه مذهبی یا بدعتی خطرناک، از عناوین فصول دروس این نرم‌افزار به شمار می‌رود، ساختار منسجم با رویکرد آموزشی، 33 درسنامه آموزشی در شش بخش، ارائه هر درس به صورت خلاصه نوشتاری و متن اصلی دروس از ویژگی‌های این نرم‌افزار محسوب می‌شود.
همچنین ارائه فایل‌های تصویری آموزشی، منابع اختصاصی جهت پژوهش در موضوعات، امکان شرکت در آزمون مجازی هر درس، کتابخانه پژوهشی با منابع ویژه و کمیاب، قابلیت جستجو در متن و تصویر و برخورداری از ابزار پیشرفته کار بر روی متن از دیگر امکاناتی است که در نرم‌افزار «سنگواره» برای پژوهشگران در نظر گرفته شده است.
محمد مختاری، مدیر تولید نرم‌افزار «سنگواره» نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به رویکرد آموزشی نرم‌افزار، اظهار کرد: در این نرم‌افزار، کلیه مبانی فکری و عقاید وهابیت مورد بررسی قرار گرفته و با استناد به آراء و نظرات علمای شیعه و اهل‌سنت به ترتیب روایی و قرآنی پرداخته می‌شود.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در مورد نگاه وهابیت به موضوعاتی چون توسل یا زیارت قبور که اکنون مورد هجمه و تخریب داعش قرار دارد، ابتدا از طریق آیات قرآن و در ادامه با ذکر روایات مورد اتفاق علمای شیعه و سنی، به این شبهات پاسخ داده شده است.
مدیر تولید نرم‌افزار «سنگواره» برخورداری از کتابخانه‌ای دیجیتالی متشکل از هزار کتاب شیعه و سنی به زبان‌های عربی و فارسی را از ویژگی‌های این نرم‌افزار برشمرد و گفت: بهره‌مندی از فایل صوتی و متنی دروس، ارائه منابع جهت مطالعه بیشتر و فایل تصویری متناسب با موضوع مربوطه از دیگر امکانات این نرم‌افزار به شمار می‌رود.
وی همچنین بهره‌گیری از اساتید مجرب و متخصص درحوزه نقد وهابیت همچون آیت‌الله جعفر سبحانی، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان و... را به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار نام برد.
مختاری با افزودن این مطلب که کلیه جلسات تدریس‌ این اساتید تجمیع و به صورت موضوع‌بندی شده در اختیار کاربر قرار دارد، گفت: از آنجایی که نرم‌افزار رویکرد آموزشی دارد، کاربر باید هر درس را به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار داده و پس از آنکه آزمون پایانی آن را با موفقیت گذراند، درس بعدی برایش فعال خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که تمام ملزومات و اقتضائات یک دوره آموزشی نقد وهابیت در این نرم‌افزار لحاظ شده است، اذعان کرد: نرم‌افزار «سنگواره» می‌تواند مورد استفاده تمامی دانشجویان، طلاب و گروه‌های مرجع قرار گیرد.
کارشناس تولید امور چندرسانه‌ای اداره برنامه‌ریزی و فناوری اداره‌کل آموزش دفتر تبلیغات خراسان رضوی، در خاتمه اظهار کرد: هر نهاد، سازمان و هر شخص حقیقی و حقوقی که مایل باشد می‌تواند این نرم‌افزار را از دفتر تبلیغات خراسان رضوی تهیه کند.
captcha