احساس مؤثر بودن در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها؛ از نیازهای جدی کشاورزان
کد خبر: 3528321
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
مسلمی مطرح کرد:

احساس مؤثر بودن در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها؛ از نیازهای جدی کشاورزان

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی با بیان این‌که یکی از نیازهای کشاورزان احساس مؤثر بودن در سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست، افزود: از 420 شهرستان کشور در 416 شهرستان نظام صنفی کشاورزی تشکیل شده و تاکنون حدود 800 هزار نفر از کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی شدند و پروانه فعالیت دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، عبدالرضا مسلمی، مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سه‌شنبه، 16 شهریورماه در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان لرستان در سال 94، گفت: ما در این همایش از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها صحبت کردیم، بخش کشاورزی در نگاه کلان کشوری چالش‌ها و مشکلات مختلف وجدی را دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از این مشکلات در خیلی از کشورها وجود داشته و حل شده، برخی از این مشکلات داخلی بوده و به سیاست‌های اقتصادی دولت برمی‌گردد، زمانی‌که 90 درصد تسهیلات، اعتبارات، امکانات و سرمایه کشور به‌سمت صنعت و خدمات سوق داده می‌شود، بخش کشاورزی ضعیف می‌شود و دیگر در دست طبیعت نیست که بگوییم قهر الهی شامل حال ما شده است.
مسلمی با اشاره به این‌که بخشی از محدودیت‌ها و چالش‌های ما به شرایط جغرافیایی برمی‌گردد، عنوان کرد: خیلی از کشورهای دنیا مشکلات و محدودیت‌ها را داشتند ولی آن‌ها را حل کردند و با اتکا به راهبرد مشارکت مردم توانستند مشکلات را حل کنند.
مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی ادامه داد: مشارکت مردم یک راهبرد است که ما در حوزه سیاسی زمانی‌که به حضور مردم نیاز است، اثرات مثبت آن‌را دیده‌ایم، اما مشارکت در بخش کشاورزی به‌عنوان یک فعالیت مستمر با یک شور و انقلاب چند روزه امکان‌پذیر نیست، جلب، سازماندهی و مشارکت مستمر مردم در بخش کشاورزی مستلزم ایجاد ساز و کارهای نهادی است، یعنی سازمان‌ها و نهادهای مشارکتی باید شکل بگیرد.
وی افزود: بعد از انقلاب با تأسی از قانون اساسی و تغییر رهبران سیاسی فضای مشارکت کشاورزان برای اداره امور مربوط به بخش کشاورزی بسیار افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر از 14 کانال حقوقی برای سازماندهی کشاورزان استفاده می‌کنیم و کشاورزان سازمان یافته شدند.
مسلمی بیان کرد: با استفاده از قوانینی که خود جهاد کشاورزی مجری آن‌هاست بالغ‌بر 15 هزار تشکل را در سطح روستا، شهر، استان و کشور در قالب انجمن‌های صنفی، تشکل‌ها، تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها سازماندهی کردیم و کار می‌کنند.
مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم نماینده مردم شهرستان خرم‌آباد و دوره چگنی همان‌طور که قول دادند، نسبت به پیگیری این مشکلات در سطح ملی اقدام کنند.
وی با اشاره به این‌که حفظ منابع و پایداری تولید نیازمند جدی گرفتن بیشتر مردم است، افزود: اگر بهترین فناوری و نهاده‌ها را داشته باشیم اما به‌دلیل نبود مزیت‌های اجتماعی و اقتصاد و عدم تثبیت درآمد، فرار نیروی انسانی را داشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.
مسلمی عنوان کرد: باید نیازهای کشاورزان را جدی بگیریم، یکی‌ از این نیازها احساس مؤثر بودن در سیاست‌ها، تصمیمگیری و برنامه‌ریزی است که این احساس از طریق نهادها میسر می‌شود، امروز نظام صنفی به‌عنوان یکی‌از بازوهای اصلی و مهم نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی تلقی می‌شود.
مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی اظهار کرد: امروز سیاست‌مداران، قانون‌گذاران و مسئولان ما در بیانات خود در طرح مسائل به مشارکت سازمان‌یافته مردم توجه می‌کنند، و در بدنه اجرایی جهاد کشاورزی این مسئله جدی گرفته شده است، تشکل‌های مختلف فعالیت می‌کنند ازجمله نظام صنفی کشاورزی که در سال 1380 طراحی شده و سال 86 آیین نامه اجرایی آن تصویب شده و سال 87 ابلاغ شد و در شش سال اخیر نسبتاً خوب پیشرفت کرده است.
وی عنوان کرد: از 420 شهرستان کشور در 416 شهرستان نظام صنفی کشاورزی تشکیل شده و در تمام 31 استان و جنوب کرمان تشکیل شده و تاکنون حدود 800 هزار نفر از کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی شدند و  پروانه فعالیت دریافت کردند.
مسلمی افزود: از مدیران سیاسی، اجرایی و تخصصی لرستان انتظار داریم که از نظام صنفی کشاورزی استان حمایت بیشتری به عمل بیاورند و این نظام در رسانه‌ها معرفی شود و همچنین از فعالان حوزه کشاورزی نیز این انتظار می‌رود که در طول برنامه ششم 30 درصد پوشش به 50 تا 60 درصد ارتقاء پیدا کند.
مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی تأکید کرد: عضویت نظام صنفی کشاورزی اجباری نیست، اما ممکن است دولت در برهه‌ای از زمان این تصمیم را بگیرد.
captcha