آفرینش براساس نظم استوار است
کد خبر: 3528225
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

آفرینش براساس نظم استوار است

گروه اندیشه: امام جمعه ورزقان، آفرینش را بر اساس نظم استوار دانست و گفت: آفرینش براساس نظم استوار است و در دستگاه خلقت، هر پدیده‌ای جای خاصی دارد و مأموریت و كار ویژه‌ای به عهده دارد.

حجت‌الاسلام مسعود مهدوی، امام جمعه ورزقان، در گفت‌‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، گفت: حكمت خداوندی در هر چیز تجلّی یافته و موجودات عالم نیز روی حساب و نظم دقیق و نیز براساس هدف معیّنی قدم به عرصه هستی نهاده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: هدف اسلام از نظم، نظمی است که به کمک آن، مسلمان به زندگی دنیوی و معنوی خود دست یابد و در مسیر تکامل برای رسیدن به کمال، کوتاه ترین راه را برگزیند و در واقع نظم همردیف ارزش‌های اسلامی و سامان دهنده زندگی و باعث پیشرفت روزافزون ما انسانهاست.
امام جمعه شهرستان ورزقان از نظم خاص در دنیای کنونی گفت و یادآور شد: در دنیای کنونی نیز حرکت قطارها، هواپیماها، ساعات کار ادارات و کارخانجات و... روی نظم خاصی و با دقیقه و ثانیه سنجیده می‌شود و با ورود کامپیوتر در عرصه زندگی نظم و ترتیب دقیق‌تر و بهتر صورت می‌گیرد و می‌توان گفت امروزه منظم زندگی کردن جزء ضروریات زندگی بشر شده و مورد پسند عقل و دین است و اگر بخواهیم خود را از دایره نظم که امروزه همه جامعه‌ها را تا حد زیادی فرا گرفته و احاطه کرده، خارج کنیم، با مشکلات زیادی رو به رو می شویم.
حجت‌الاسلام مهدوی با استناد به آیه 164 سوره بقره ادامه داد: در این آیه می‌خوانیم:" قطعاً در آفرینش آسمان‏ها و زمین و پى در پى آمدن شب و روز و کشتى‏هایى که در دریا روان‏اند، با آنچه به مردم سود می‌رساند و آبى که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن، زمین را پس از مردنش زنده نموده و از هرگونه جنبده‏اى در آن پراکنده کرده و هم‌چنین در دگرگونى بادها و ابرهایى که میان آسمان و زمین مسخر است، نشانه‏هایى است براى گروهى که خردورزى می‌کنند".
وی آفرینش را بر اساس نظم استوار دانست و افزود: آفرینش براساس نظم استوار است و در دستگاه خلقت، هر پدیده‌ای جای خاصی دارد و مأموریت و كار ویژه ای به عهده دارد. كرات آسمانی در مدار معینی حركت می‌كنند، فصول سال و گذشت شب و روز نظم خاصی دارد و خلقت اشیا از اندازه، حد و میزان خاصی برخوردار است.
حجت‌الاسلام مهدوی تاکید کرد: از آیات متعدد قرآن کریم و روایات و احادیث امامان و تفسیر آنها بر آیات به وضوح می‌توان به اهمیت و توجه خداوند به مسأله نظم و انظباط در جهان خلقت و آفرینش موجودات دست یافت و همچنین با فهم آثار نظم در طبیعت و زندگی بشری به عظمت خالق، هدفدار بودن جهان هستی و وجود معاد و قیامت پی برد.

captcha