نبود هم‌افزایی؛ مشکل عمده مؤسسات قرآنی بانوان در عراق
کد خبر: 3519381
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
بانوی قرآن‌پژوه عنوان کرد:

نبود هم‌افزایی؛ مشکل عمده مؤسسات قرآنی بانوان در عراق

گروه بین‌الملل: در حال حاضر، مؤسسات قرآنی زیادی در سطح کشور عراق وجود دارند که در زمینه آموزش قرآن به بانوان فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه هیچ هم‌افزایی و تعاملی میان این مؤسسات وجود ندارد.

نبود هم‌افزایی؛ مشکل عمده مؤسسات قرآنی ویژه بانوان در عراق
کوثر هادی محمد، بانوی قرآن‌پژوه عراقی
«کوثر هادی محمد»، بانوی قرآن‌پژوه عراقی و استاد قرائت، تجوید و علوم قرآنی و از مسئولان مؤسسه قرآنی «العراقیه» در کاظمین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: تا پیش از سال 2003 میلادی، زنان در عرصه‌های قرآنی حضور فعال و چشمگیری نداشتند، اما پس از سقوط رژیم دیکتاتور بعث عراق، حضور زنان در این عرصه بسیار گسترده شد.
برداشته‌شدن موانع آموزش قرآن به بانوان با سقوط رژیم بعث
وی گفت: جامعه عراق پیش از سال 2003 میلادی(سال حمله آمریکا و سقوط حکومت بعث) جامعه بسته‌ای برای زنان عراقی به‌شمار می‌رفت و مشارکت زنان در امور اجتماعی از جمله فعالیت‌های آموزشی بسیار محدود بود.
کوثر هادی محمد افزود: این شرایط در سال 2003 میلادی تغییر کرد و از سال 2004 میلادی زنان عراقی آزادانه در همه فعالیت‌های آموزشی از جمله فعالیت‌های قرآنی شرکت می‌کنند.
این بانوی قرآن‌پژوه عراقی تصریح کرد: در این دوره کوتاه، سالانه هزاران تن از بانوان از مراکز مختلف قرآنی عراق فارغ‌التحصیل می‌شوند و در این زمینه با هیچ مانعی روبه‌رو نیستند.
وی در ادامه اظهار داشت: نگاهی به تعداد بانوان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزش قرآن کریم در سطح عراق و میزان استقبال زنان از دوره‌های قرآنی حاکی از این مسئله است که هیچ مانع اجتماعی پیش‌ روی بانوان عراقی وجود ندارد.

استقبال گسترده بانوان عراقی از دوره‌های قرآنی
کوثر محمد به سطح استقبال بانوان عراقی از فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: بانوان از گروه‌های سنی مختلف در این دوره‌های قرآنی شرکت‌ می‌کنند و سالانه هزاران بانوی عراقی از مراکز و مؤسسه‌های مختلف قرآنی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

مراحل آموزش قرآن به بانوان در مؤسسه قرآنی «الکاظمیة»
این بانوی قرآن‌پژوه عراقی درباره برنامه‌های مختلف این مؤسسه گفت: در مؤسسه قرآنی «العراقیه» کاظمین دوره‌هایی جهت آموزش احکام قرائت، حفظ و تفسیر قرآن ویژه بانوان برگزار می‌شود.
وی افزود: بانوان علاقه‌مند به شرکت در این دوره‌ها ابتدا در آزمون صحت قرائت شرکت‌ می‌کنند و باید در این آزمون نمره لازم را کسب کنند. درصورتی‌که شرکت‌کننده‌ای نمره لازم را کسب نکند در «دوره‌های مبتدی قرائت صحیح قرآن» شرکت‌ می‌کند تا برای حضور در کلاس‌های آموزش احکام قرائت، حفظ و تجوید آمادگی لازم را کسب کند.
کوثر هادی محمد تصریح کرد: همه شرکت‌کنندگان در هر دوره‌ای که آموزش دیده باشند، پیش از فراغت از تحصیل باید در یک دوره ختم قرآن به روایت «حفص از عاصم» بر اساس آموخته‌هایی که در این دوره‌ها کسب کرده‌اند، شرکت نمایند.
وی درباره مدت زمان دوره جامع آموزش قرآن در مؤسسه قرآنی «العراقیه» کاظمین اظهار داشت: بانوان شرکت‌کننده برای شرکت در تمامی مراحل یک دوره و رسیدن به سطح پیشرفته به 3 سال زمان نیاز دارند.
این بانوی معلم قرآن عراقی افزود: دوره آموزش تفسیر قرآن آخرین دوره آموزشی برای قرآن‌آموزان این مؤسسه است. شرکت‌کنندگان ابتدا باید در دوره‌های آموزشی قرآن شرکت‌ کرده و آموزش‌های لازم را دیده‌ باشند تا بتوانند در رشته تفسیر شرکت کنند.

عدم هم‌افزایی مراکز قرآنی ویژه بانوان در عراق
کوثر محمد در ارزیابی خود از سطح فعالیت‌های قرآنی ویژه بانوان در عراق تأکید کرد: فعالیت بانوان در حوزه قرآن کریم همچنان رویدادی جدید است و سابقه زیادی ندارد، بنابراین هنوز به مراحل پیشرفته‌ای نرسیده‌ است.
وی اظهار داشت: در عراق مؤسسه‌های قرآنی ویژه بانوان زیادی وجود دارد که در زمینه آموزش قرآنی بانوان فعالیت می‌کنند، اما هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد و هر مؤسسه وابسته به یک مرکز جداگانه‌ای است.
این استاد آموزش قرآن عراق گفت: در عراق مؤسسسه‌ها به صورت جزیره‌ای و جدا از هم فعالیت می‌کنند و از فعالیت‌های یکدیگر اطلاع ندارند، به عنوان مثال آستان مقدس امام حسین (ع)، آستان مقدس حضرت عباس (ع) و آستان مقدس امامین کاظمین (ع) هر کدام یک مرکز یا مؤسسه قرآنی وابسته به خود دارند و به صورت جداگانه‌ای از آن حمایت می‌کنند، بدون اینکه مرکز مدیریتی واحدی جهت مدیریت همه مراکز قرآنی وجود داشته باشد.

پیشنهاد تأسیس مرکز جهانی ویژه بانوان قرآنی
کوثر هادی محمد در ادامه پیشنهاد تأسیس یک مرکز ارتباط اجتماعی بانوان قرآن‌پژوه را ارائه داد و گفت: این مرکز می‌تواند بانوان قرآنی سراسر جهان را با هم آشنا کند و آنها را در ارتباط مستمر و همیشگی با یکدیگر نگه دارد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقایسهبا دیگر کشورهای اسلامی دارای امکانات بهتری برای تحقق این شبکه جهانی است. همچنین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که جمهوری اسلامی ایران سالانه آن را برگزار می‌کند، می‌تواند کمک زیادی به تشکیل این ارتباطات بکند.

نقش مؤسسات قرآنی در مقابله با اندیشه‌های منحرف
این قرآن‌پژوه عراقی درباره نقش مؤسسات قرآنی برای مقابله با اندیشه‌های منحرف تکفیری از طریق آموزش و تربیت بانوان آشنا با آموزه‌های ناب قرآنی تصریح کرد: زنان نقش بسیار برجسته‌ای را در تربیت افراد جامعه ایفا می‌کنند.
وی افزود: اگر زنان به‌گونه‌ای تربیت شوند که با آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) آشنا باشند، می‌توانند نسل آینده را پایبند به اسلام ناب و به دور از هرگونه اندیشه منحرف و تکفیری تربیت کنند.
وی تاکید کرد: بدون شک مادران آشنا با آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) می‌توانند منبع اسلام ناب باشند و جامعه سالمی را بسازند.
captcha