تأثیر بی‌کلام یا کلام بی‌اثر؟/ بوی غربت امام غریب(ع) در نمایشگاهی قرآنی
کد خبر: 3508963
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

تأثیر بی‌کلام یا کلام بی‌اثر؟/ بوی غربت امام غریب(ع) در نمایشگاهی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دفتر ششمین روز از نمایشگاه قرآن مشهد نیز بسته شد در حالی که با نکات شایان توجهی همراه بود که از جمله سردرب نمایشگاه آغاز می‌شود تا محتوای درون غرفه‌ها و تولد 10 سالگی ایکنای خراسان رضوی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، به ششمین روز خود رسید، در حالی که امروز هم با نکات ضعف و قوت مختلفی همراه بوده و اقشار مختلفی با علایق و سلایق متفاوت، اما با هدفی واحد را به خود دیده‌ است؛ حال برآنیم تا به برخی نکات قابل توجه که در این روز گذشت، نگاهی اندازیم.
دفتر امروز یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در حالی بسته شد که شاید به خاطر به پایان رسیدن فصل امتحانات، قشر دانشجو، جوانِ بیشتری را میزبانی کرد ولی بازدیدکنندگانی نیز داشت که با عصا یا بر روی ویلچر، از قافله قرآنی جانمانده بودند.
تاثیر بی‌کلام یا کلام بی‌اثر؟!
در هنگام ورود به نمایشگاه، به سادگی از کنار جمله «از پذیرفتن بانوان بدحجاب معذوریم»، که بر سردرب ورودی خودنمایی می‌کرد، نگذشتیم و در این بین در ذهن‌مان مرور می‌کردیم که آیا این جمله می‌تواند در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، مؤثر بوده و بانوان بدحجاب را تحت تأثیر خود قرار دهد یا باعث روی گردانی آن‌ها از چنین برنامه‌هایی می‌شود که حامل عنوان «قرآن»اند؟.
ناگفته نماند، حجاب ‌عده معدودی از غرفه‌داران نیز چندان کامل هم نبود که شاید مثال نقضی برای این کلام باشد؛ البته جا داشت در این برنامه قرآنی که نهادهای محتلفی سهیم‌اند، از ایده‌های بهتری برای دعوت بانوان به حجاب استفاده کرده و شرایطی را در نمایشگاه فراهم آورد که دعوت عملی به حجاب صورت گیرد؛ یعنی بانوان بدون هیچ کلامی، از محتوای قرآنی برنامه تأثیر پذیرند.
بوی غربت امام غریب(ع) در نمایشگاهی از جنس قرآن
 هرچه عقربه ساعت از 18 فاصله گرفته و خود را به 23 نزدیک می‌کرد، بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می‌شد، البته نه به آن میزان که انتظار می‌رفت.
سری به غرفه‌های مستقر در محوطه بیرون سالن نمایشگاه زدیم، شاید مشاهده دیگر غرفه‌ها، فرصت مناسبی برای آسودگی از سروصداهایی باشد که از غرفه‌های مختلف، به تناسب محتوای آن‌ها پخش می‌شود؛ قرص کامل ماه در آسمان شب خودنمایی و از شب پانزدهم رمضان حکایت می‌کرد.
به سمت محل برگزاری جنگ شبانه رفتیم؛ صلوات خاصه امام رضا(ع) فضا را معطر کرده و کلام مجری و نواهایی که در حین برنامه پخش شد، میلاد مولود فاطمه(س) را بشارت می‌داد اما در میان موسیقی‌های مختلف غرفه‌های داخل سالن‌ها، خبری از میلاد کریم اهل بیت(ع) نبود و حتی پخش نوای مداحی غرفه‌ای در این شب، تعجب ما را برانگیخت... این غربت غریب مدینه(ع) ادامه داشت تا 15 دقیقه پایانی ساعت رسمی نمایشگاه که نوایی به گوش رسید.
نوجوانان غرفه‌دار
البته در جای جای نمایشگاه، روحانیونی با مفاهیمی ساده با زبان طنز، سبک زندگی و سیره کریم اهل‌ بیت(ع) را بر لوح سپید دل‌های کودکان و نوجوانان، به تصویر می‌کشیدند و این جای شعف دارد؛ هم چنین غرفه‌ای که توسط کودکان و البته با نظارت مسئولان غرفه، اداره می‌شد؛ قابل تقدیر است که با بهادادن به نوجوانان و مشارکت آن‌ها در امور، ایشان را مجذوب قرآن و مفاهیم فاخر آن می‌کردند.
در بین راه با بازدیدکنندگانی مواجه شدیم که به دنبال غرفه‌های خاصی می‌گشتند و این بهانه‌ای شد تا درخصوص نحوه راهنمایی و ارائه نقشه نمایشگاه، به ستاد اجرایی آن مراجعه کنیم، مسئولان حاضر در ستاد از وجود بنر نقشه‌ نمایشگاه در محوطه خبر دادند که در مقابل دید عموم نصب شده بود؛ اما باز هم خبری از بروشور راهنما نبود.
 از تلاوت «فقط یک آیه» تا ختم «یک شاخه گل»
در بین غرفه‌ها، غرفه‌ای شایسته توجه بود که در آن، با گل‌های سرخ و سفید میزبان بازدیدکنندگان بودند و هر فرد با هدیه گرفتن شاخه‌ای گل، تلاوت جزیی از قرآن تا پایان ماه مبارک رمضان را برعهده می‌گرفت تا در ثواب ختم قرآن شریک باشد.
غرفه‌ای دیگر با عنوان فقط یک آیه، مردم را به تلاوت تنها یک آیه از کلام‌الله وحی دعوت می‌کرد تا همزمان با قرآنی که آماده بود، آیه‌ای را تلاوت کنند و در ماه ضیافت الهی، که ثواب خواندن یک آیه قرآن برابر با ختم کامل آن است، از خوان کرم الهی بهره‌مند شوند.
شیرینی با طعم 10 سالگی ایکنا
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، که امسال هم همگام با نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، میزبان مسئولان و مبین فعالیت‌هایی از جنس قرآن بود؛ همزمان با شب میلاد کریم اهل‌بیت(ع) کام‌مان را شیرین کرد؛ شیرینی به مناسبت جشن تولد 10 سالگی ایکنای خراسان رضوی.
آری لحظات، هر لحظه در حال گذرند، چشم بر هم بگذاریم دفتر یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد هم بسته می‌شود، با کارنامه‌ای پربارتر از سال‌های گذشته و یا کما فی‌السابق؛ اما امیدواریم نمایشگاه قرآن مشهد، درخور هزینه‌هایی که از بیت‌‌المال صرف می‌شود، باشد و شفیع و دستگیر ما در روز حساب.
به امید آنکه با این فعالیت‌ها و نمایشگاه‌ها و امثالهم، بتوانیم حق قرآن را ادا کرده و آن را به متن زندگیمان، وارد نماییم... به امید آن روز ...

فاطمه حکم‌آبادی
captcha