توصیه‌ای برای تقلید از استاد کامل یوسف البهتیمی
کد خبر: 3483092
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
واکاوی شخصیت و تلاوت قراء مطرح جهان اسلام/

توصیه‌ای برای تقلید از استاد کامل یوسف البهتیمی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی با بیان اینکه شخصیت استاد کامل یوسف در تلاوت‌هایش ظهور پیدا می‌کند گفت: تقلید از برخی اساتید و قاریان مشهور مصری به خاطر داشتن صدایی قدرتمند، آسیب‌زاست.

شخصیت استاد کامل یوسف البهتیمی در تلاوت‌های ایشان ظهور پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در معرفی اساتید مصری و قاریان دوران طلایی مصر به استاد کامل یوسف البهتیمی رسیدیم و در ادامه نظر یکی از قاریان قرآن کشورمان را درباره این قاری شهیر می‌خوانیم؛ احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی طی سخنانی در مورد استاد کامل یوسف البهتیمی بیان کرد:‌‌ وی از اساتیدی بود که می‌توان شخصیتش را در تلاوت‌های زیبایش شناخت و به متانت، وقارش پی برد.

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی به شخصه در برخی جلسات و محافل، مطرح می‌کنم که حضار، تصویری از قاری را به هنگام تلاوت در ذهن خود مجسم کنند، تصریح کرد:‌ برای مثال در جلسه‌ای سؤالی مطرح شد که استاد منشاوی، هنگام تلاوت سرشان پائین بوده یا بالا؟ که حدود 80 درصد حضار در جلسه، بیان کردند که به نظر می‌رسد که این قاری هنگام تلاوت سرشان، پائین بوده است. 

ابوالقاسمی افزود: یکی از شخصیت‌ها و قرائی که در این زمینه، بارها تست شده و پاسخ همگان نیز درباره وی تقریباً یکی بود، استاد کامل یوسف البهتیمی است که همگان با شنیدن صدای زیبایش، اذعان داشتند به نظر می‌رسد که وی در تلاوت، فردی بسیار جدی و عمیق بوده است.

قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد:‌ شاید استاد کامل یوسف در بین همه اقشار معروف نیست، ولی اهل تلاوت کاملاً وی را می‌شناسند. نکته‌ای در این زمینه وجود دارد که گاهی می‌توانیم تصویرسازی کنیم یعنی وقتی صدایی می‌شنویم، می‌توانیم فرض کنیم که این شخص چندساله است؟ چه ظاهری و چه حالتی دارد؟ به‌عنوان مثال ممکن است کسی از راه دور با شما تماس گرفته و خیلی با اعتماد به نفس صحبت کند و شما نیز به وی اعتماد می‌کنید چون تصویری که از آن شخص می‌شناسید، یک تصویر جاافتاده است. تصویری که می‌توان از استاد کامل یوسف ساخت، این است که وی شخصیتی برازنده و قابل قبول در جامعه قرآنی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شخصیت استاد کامل یوسف در تلاوت‌هایش ظهور پیدا می‌کند و این شخصیت برای جامعه قرآنی بسیار جالب است، گفت: یکی از مسائلی که من همیشه مطرح می‌کنم و به آن قبطه می‌خورم این است که چرا ما نتوانستیم در محضر این اساتید بزرگ باشیم و تلاوت‌های زیبای آن‌ها را از نزدیک درک کنیم؟

ابوالقاسمی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد:‌ هنگامی که استاد مرحوم علی اربابی در جمعی از دوستان از سفرهای مصر خود تعریف می‌کرد، ما همگی ناراحت می‌شدیم که چرا نتوانستیم در آن سفرها شرکت کنیم و از نزدیک تلاوت‌های زیبای اساتید مصری را شنوا باشیم.

این مدرس قرائت قرآن با بیان اینکه‌ استاد کامل یوسف در خیلی از کشورها، خیلی خوب شناخته شده است، گفت: در سال‌های 1374 یا 75 شرکت‌کننده‌ای از کشور تانزانیا در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی شرکت کرده بود. مسئولان صداوسیما نیز نگران این موضوع بودند که تلاوت همه این قاریانی که از کشورهای مختلف آمده‌اند، نمی‌توان پخش کرد؛ چرا که برخی خیلی ضعیف می‌خوانند و به دنبال چاره‌ای برای این مسئله بودند.

وی اظهار کرد: استاد عباس سلیمی که اجرای برنامه مسابقات را برعهده داشتند در این زمینه پیشنهادی دادند که از قاریان مختلف خواهش کنیم تا یک فراز تلاوت با این استدلال که تلاوتشان را برای استفاده در صدا و سیما نیاز داریم، داشته باشند که در این هنگام یک جوان سیاه‌پوست تانزانیایی با صدایی بسیار استثنایی، تلاوتی کرد که بسیار زیبا بود و همه را تحت تأثیر قرار داد.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: این قاری تانزانیایی پس از تلاوت زیبای خود طی سخنانی بیان کرد که من از استاد کامل یوسف تقلید می‌کنم که این امر، تعجب همگان را برانگیخت و هنگامی که از وی راجع به چگونگی آشنایی با استاد سؤال کردیم؟ پاسخ داد که پدرم از عاشقان تلاوت ایشان است و به اندازه یک اتاق بزرگ نوار از تلاوت کامل یوسف دارد.

وی با بیان اینکه ما آن زمان نتوانستیم به نحو احسن با وی و خانواده او ارتباط برقرار کنیم تا شاید بتوانیم تلاوت‌های استاد را خریداری کنیم،‌ افزود:‌ آرزو داشتم که می‌توانستیم یک تلاوت از تلاوت‌های قدیمی استاد کامل یوسف را پیدا کنیم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در ادامه با بیان نکته‌ای در مورد تقلید از صدای استاد کامل یوسف اظهار کرد: تقلید از برخی اساتید و قاریان مشهور مصری به خاطر داشتن صداهای بسیار فاخر و قدرتمند ممکن است که در ابتدا برای قاریان جوان و نوجوان مشکل باشد و به علت قدرت صدای این اساتید به صدای ایشان آسیب برسد که یکی از صداهایی که این‌گونه است، صوت استاد کامل یوسف است و بنده جوانان را به تقلید از استاد توصیه نمی‌کنم، بلکه از این عزیزان می‌خواهم که تلاوت‌های استاد را گوش داده و آن قسمت‌هایی را که می‌توانند، تقلید کرده؛ چرا که در تقلید قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود.

وی در پایان سخنان خود در این زمینه بیان کرد:‌ اگر بعضی از این تلاوت‌ها بیشتر گوش داده شود، نگاه به تلاوت تغییر می‌کند و در این زمینه به یک تشخیص برتر می‌رسیم که تلاوت برتر چیست و کم‌کم نیز این ذوق و سلیقه ایجاد می‌شود تا بتوانیم تلاوت این قاریان بزرگ و مشهور و نکات نهفته در صدای ایشان را به تلاوت‌های امروزی که مطابق با دستورات دینی ما باشد، انتقال دهیم.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۳:۵۴
4
2
باسلام.آقای ابوالقاسمی مگه مامیخوایم صوت ایشون تقلید کنیم؟
درضمن اگر بحث صوت باشه باید خیلی از قاریای دیگر و هم نباید تقلید کنیم!!
پاسخ ها
محمدعلی
| Germany |
۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۷:۵۶
فکر میکنم منظور استاد ابوالقاسمی گرفتن پرده صوتی(بیشتر از 2.5 اکتاو ) و انجام تحریرات خاص و شکست های صوتی تلاوت استاد کامل یوسف است نه صوت خالص...تقلید از صوت که هر کسی می داند حالت تصنعی پیدا می کند.
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۴:۴۴
1
4
ممنون از مطالب اینچنینی...ان شاء الله ادامه پیدا کند.
captcha